Wednesday, Aug 23, 2017

صفحه نخست » فرمانده جدید کل ارتش کیست؟

ew4x550tf34_small.jpgبه گزارش ایلنا، با آغاز به کار دولت دوازدهم و تغییر سکاندار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و انجام مسئولیت آن توسط امیر سرتیپ امیر حاتمی، روند تغییر و تحول در عالی‌ترین سطوح نظامی نیز کلید خورده است.

سردار سرتیپ حسین دهقان که در طول دوره دولت یازدهم عهده‌دار مسئولیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود، روز گذشته با واگذار کردن مسئولیتش در وزارت دفاع، عهده‌دار مسئولیتی جدید شد و رهبر انقلاب وی را به عنوان مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح منصوب کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین امروز در دو حکم جداگانه، به این روند شتاب بیشتری بخشیدند. در این چارچوب، فرمانده معظم کل قوا، در احکام جداگانه‌ای امیر سرلشکر عطاءالله صالحی که عهده‌دار فرماندهی کل ارتش بود را به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب و امیر سیّد عبدالرّحیم موسوی را با ارتقاء به درجه سرلشکری به سمت فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران کیست؟

۵۸ ساله است و می‌توان او را از نسل دوم امیران ارتش جمهوری اسلامی دانست. ۱۸ ساله بود که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. یکسال بعد سیدعبدالرحیم موسوی انتخاب خود را کرد و ترجیح داد لباس نظامی بر تن کند. او در سال ۵۸ به دانشکده افسری نیروی زمینی ارتش رفت و وارد رسته توپخانه شد. انقلاب اسلامی روزهای ابتدایی خود را سپری می‌کرد که رژیم بعث عراق به رهبری صدام حسین به ایران حمله کرد و امیر موسوی که آن روزها سربازی جوان بود، راهی جبهه‌های جنگ شد و در این رهگذر، رده‌های مختلف فرماندهی را در یگان‌های مختلف سپری کرد.

با پایان جنگ، امیر موسوی دانشگاه رفت که ناگریز به خاطر جنگ آن راه ترک کرده بود. او دوره دانشگاه جنگ (دافوس) را سپری کرد و با مدرک دکتری مدیریت دفاع ملی، تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رساند.

فرمانده کل ارتش عهده‌دار مسئولیت‌های مختلف نیروهای مسلح هم بوده است؛ در این چارچوب فرماندهی تیپ دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع)، فرماندهی دانشگاه افسری، فرماندهی قرارگاه شمال شرق آجا، معاونت آموزش نیروی زمینی ارتش، معاونت طرح و برنامه نزاجا، جانشینی اداره عملیات و ریاست ستاد مشترک ارتش از جمله سوابق امیر سید عبدالرحیم موسوی بوده است.

با انتخاب امیر صالحی به عنوان فرمانده کل ارتش در سال ۸۴، امیر موسوی نیز جانشین او در ارتش کل جمهوری اسلامی ایران و ۱۱ سال در این مسئولیت باقی ماند و همزمان با آن، ریاست مرکز مطالعات راهبردی آجا را برعهده داشت. با این حال، او در ۱۶ تیرماه ۱۳۹۵ از سوی فرمانده کل قوا به عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد.

دو تغییر در نیروهای مسلح ایران؛ آیا ارتش برنامه موشکی ایران را پیش می‌برد؟

ارتش برنامه موشکی را پیش می برد؟

صدای آمریکا - تغییرات در فرماندهی ارتش ایران در حالیست که تنها چند روز از انتصاب یک ارتشی به سمت وزارت دفاع ایران گذشته است. امیر حاتمی که دو روز پیش رای اعتماد مجلس را برای وزارت دفاع را گرفت، افسری است که در دهه هفتاد در حالیکه تنها ۳۲ سال داشت از سوی آیت الله خامنه‌ای با دو درجه ترفیع به سمت معاونت اطلاعات فرماندهی کل ارتش منصوب شد.

او یک روز پس از آغاز به کار خود به عنوان وزیر دفاع با اشاره به تحریم‌ها علیه برنامه موشکی ایران اعلام کرد که بی‌توجه به فشار تحریم‌ها، توسعه برنامه موشکی ایران در دوره وزارت او ادامه خواهد یافت.

برنامه موشکی ایران از نگرانی‌‌های عمده ایالات متحده، قدرتهای جهانی و برخی کشورهای منطقه است. در حالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ایران را از ساخت موشک‌های دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای بازداشته است، جمهوری اسلامی ایران به توسعه برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد.

اوایل مرداد ماه امسال ایالات متحده و سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در نامه‌ای به سازمان ملل متحد، پرتاب آزمایشی موشک ماهواره‌بر سیمرغ توسط ایران را مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آن سازمان دانسته و گفتند این اقدام تهران اثرات بی‌ثبات کننده‌ای در منطقه دارد. این کشورها خواستار بررسی موضوع از سوی شورای امنیت شدند.

از سوی دیگر، ایالات متحده نیز به تازگی قانونی را علیه ایران، کره شمالی و روسیه به تصویب رسانده و به اجرا گذاشته که برنامه موشکی یکی از دلایل تصویب بخش‌های مربوط به ایران در آن قانون است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy