Saturday, Aug 26, 2017

صفحه نخست » برنامه‌ اصلی آمریکا برای مقابله با رژیم ایران چیست

e15ywed776f_small.jpgکیهان لندن

- سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته در متن برجام برای بازدید از تاسیسات نظامی و غیرنظامی تمایزی عنوان نشده.
- نیکی هیلی از فرانسه از ضعف نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان به شدت انتقاد کرده است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست خبری که روز جمعه ۲۵ اوت (سوم شهریور) برگزار شد گفته بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به پایگاه‌ها و تاسیسات نظامی و غیرنظامی ایران دسترسی داشته باشند.

به گفته سفیر آمریکا در سازمان ملل، رژیم ایران می‌گوید اجازه بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات نظامی را نخواهد داد، اما در متن توافق اتمی بازدید از پایگاه‌های نظامی و غیرنظامی هیچ گونه تمایزی با هم ندارند.

به گزارش CBS هیلی می‌گوید در ایران سایت‌های غیرقانونی فعالیت دارند که تا کنون بررسی نشده و این یک مشکل بزرگ است و آژانس با کشوری مواجه است که سابقه فریبکاری و پنهان کردن برنامه‌های هسته‎ای خود را دارد.

بخش دیگر سخنان هیلی مربوط به پایان ماموریت یونیفل [نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان] در جنوب لبنان بود که تا آخر ماه اوت خاتمه می‌یابد. او گفته مساله اصلی در اینجاست که یونیفل به آن خوبی که انتظار می‌رود، وظیفه خود را به صورتی موثر انجام نمی‌دهد.

به گفته سفیر آمریکا «در سازمان ملل صحبت‌های زیادی درباره جلوگیری از درگیری مطرح شده، اگر چه از سال ۲۰۰۶ به بعد در جنوب لبنان درگیری نشده، ولی این به معنی صلح و امنیت نیست و در این مدت به صورت گسترده برای حزب‌الله تسلیحات ارسال شده و عمده آن را ایران قاچاق کرده است که به معنای آماده شدن برای جنگ است».

هیلی گفته وظیفه یونیفل، همکاری با نیروهای مسلح لبنان برای جلوگیری از نقض قطعنامه ۱۷۰۱ بود، یا حداقل این موارد را گزارش کند و همین‌طور از انتقال تسلیحات به تروریست‌ها جلوگیری کند، اما حتی یک مورد از این اقدامات را انجام نداده است.

او تاکید کرده «حزب‌الله اقداماتی از جمله سوء قصد و اقدامات تروریستی در داخل لبنان انجام داده است، هزاران شبه‌نظامی به سوریه اعزام کردند تا همراه با بشار اسد در سرکوب مردم سوریه کمک کنند، رسماً اسراییل را تهدید می‌کنند و زیر سلطه‎ی ایران و یکی از عوامل بی‎ثباتی منطقه هستند».

هیلی ادامه داده «برای فرانسه احترام قائلیم، اما چیزی که برای ما بسیار مشکل‌آفرین شده دیدگاه ژنرال بری، فرمانده نیروهای یونیفل در جنوب لبنان است که گویا تنها کسی است کاملاً در برابر اقدامات حزب‌الله، چشم پوشیده است. ژنرال بری می‌گوید حزب‌الله هیچ تسلیحاتی ندارد، نیازی نیست گزارش‌های اطلاعاتی مختلف را ببینید که نشان می‌دهد تسلیحات حزب الله بیشتر شده بلکه آنها رسماً در این باره صحبت می‌کنند و تسلیحات را در مقابل دوربین‌های تلویزیونی به نمایش می‌گذارد».

۱۳ تیرماه سال ۱۳۹۵ حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در سخنانی هشدار داد مسیر کمک‌های ایران به محور مقاومت محدود و مسدودشدنی نیست. اسلحه مورد نیاز حزب‌الله از تأسیساتی ایران در سودان تأمین می‌شد، اما سپاه پاسداران در سال‌های اخیر اقدام به تاسیس کارخانه موشک‌سازی برای حزب‌الله لبنان کرده است. این کارخانه‌ها در عمق بیش از ۵۰ متری زمین ساخته‌شده‌اند و با چند لایه مواد بتنی ویژه حفاظت‌ می‌شوند.

نوامبر سال ۲۰۱۴ نیز نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفتگو با تسنیم اعلام کرد که «ایران به ما موشک نقطه‌زن داده است.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy