Tuesday, Aug 29, 2017

صفحه نخست » حماس: رابطه با ایران دوباره عالی شد، ایران از ما حمایت تسلیحاتی و مالی می‌کند

Hamas_Iran.jpgیحیی السنوار رهبر حماس در منطقه غزه گفت که حماس روابطش با ایران را اصلاح کرد و تهران دوباره بزرگترین حامی حماس تبدیل شد.

به گزارش عصرایران، السنوار نخست وزیر دولت حماس در منطقه غزه نیز هست.

منطقه غزه هم اکنون در کنترل گروه حماس است. حماس برای اداره منطقه، نخست وزیر و هیات وزیران دارد. دولت حماس در غزه از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نمی‌شود.
منطقه کرانه باختری اما توسط دولت فلسطین به رهبری محمود عباس اداره می‌شود.

السنوار رهبر حماس در منطقه غزه افزود: روابط حماس با ایران به وضعیت قبلی بازگشته است.

به نوشته الجزیره و رویترز، "یحیی السنوار" نخست وزیر حماس در منطقه غزه ادامه داد: امروز رابطه با ایران ممتاز و بیش از ممتاز است ایران بزرگترین حامی شاخه نظامی حماس است.

او که با خبرنگاران در غزه گفتگو می‌کرد ادامه داد: حماس قدرت نظامی‌اش را برای آزادسازی فلسطین و بازگشت آوارگان فلسطینی گسترش می‌دهد. ایران بزرگترین حامی تسلیحاتی، مالی و آموزشی گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس است.

وی افزود: حمایت نظامی ایران از حماس، استراتژیک است. رابطه حماس با تهران، عالی شده است و به ویژه بعد از سفر اخیر هیاتی از حماس به ایران دوباره به حالت قبلی برگشته است.

حماس برای مراسم تحلیف حسن رئیس جمهور ایران، هیاتی را به تهران اعزام کرده بود.

السنوار ادامه داد: هر روز موشک می‌سازیم و آموزش‌های نظامی را ادامه می‌دهیم و هزاران نفر شبانه روز کار می‌کنند.

او گفت ما برای جنگ آماده می‌شویم اما حماس به دنبال جنگ با اسرائیل نیست. جنگ با اسرائیل، استراتژی فعلی ما نیست. همه تلاش خود را برای جلوگیری از جنگ و به تاخیر انداختن جنگ به کار می‌گیریم تا ملت مان راحت باشد و نفس بگیرد و ما هم، قدرت خود را تقویت کنیم. ما از جنگ نمی‌ترسیم و خود را برای آن آماده می‌کنیم

وی توضیح داد: حماس برای ایجاد ارتش ملی تلاش می‌کند. حماس با دیگر گروه‌های مقاومت، سلاح و دوره‌های آموزشی را مبادله می‌کند.

السنوار همچنین روابط حماس با ترکیه وقطر را ممتاز توصیف کرد و گفت که حماس به تازگی اقداماتی را برای بهبود روابط با مصر انجام داده است.

قبل از این رویترز به نقل از شماری از دیپلمات‌ها در خاورمیانه نوشته بود: ایران حمایت‌های مالی‌اش را از حماس به شدت کاهش داده است و حمایت‌ها را تنها محدود به شاخه نظامی حماس کرده بود.

ایران و حماس بر سر وضعیت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و بحران در این کشور اختلاف نظر جدی دارند.

ایران از بشار اسد حمایت می‌کند اما حماس از مخالفان مسلح به ویژه اخوان المسلمین سوریه حمایت می‌کند.

این موضوع باعث شد دولت سوریه دفتر حماس در دمشق را تعطیل و خالد مشعل رئیس وقت دفتر سیاسی حماس را از سوریه اخراج کرد.

خالد مشعل هم اکنون در قطر مستقر است. بعد از بحران سوریه، رابطه حماس با دمشق و تهران تیره و همزمان رابطه حماس با قطر و ترکیه تقویت شد.

السنوار قبل از این از رهبران نظامی حماس بود و به مدت ۲۰ سال در زندان‌های اسرائیل اسیر بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy