Thursday, Aug 31, 2017

صفحه نخست » امکان مذاکره در مورد مکمل‌های توافق هسته‌ای با ایران

08312017A_TOP.jpgرادیو فردا - فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که می‌توان مکمل‌هایی برای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در نظر گرفت.

ایران بر اساس توافق وین پذیرفت که در ازای لغو تحریم‌های اتمی این کشور حداقل برای یک دهه بیشتر سانتریفوژهایی را که برای غنی‌سازی اورانیوم از آن استفاده می‌کرد انبار کند و ذخیره اورانیوم غنی شده خود را به شدت کاهش دهد.

جمهوری اسلامی همچنین با اعمال محدودیت‌هایی در رابطه با برنامه موشک‌های بالستیک خود موافقت کرد که هشت سال به طول خواهد انجامید.

در این حال سخنگوی وزارت خارجه فرانسه از طرح این کشور برای سال‌های پس از توافق هسته‌ای، یعنی ۲۰۲۵ به بعد خبر داده است.

انیِس روماته - اِسپَن در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «رئیس‌جمهور [امانوئل مکرون] روز سه‌شنبه خاطرنشان ساخت که توافق وین در سال‌های ۲۰۲۵ به بعد می‌تواند با یکسری اقدامات لازم در رابطه با موشک‌های بالستیک [ایران] همراه باشد و تکمیل شود».

وی افزود: «این اقدامات می‌تواند موضوع مشاوره‌های آتی با متحدان‌مان باشد».

این مقام فرانسوی جزئیاتی درباره پیشنهادهای مطرح پیرامون مکمل‌های احتمالی ارائه نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در عین حال تأکید کرد که توافق وین در مورد برنامه هسته‌ای ایران برای امنیت جهانی و منطقه‌ای، و نیز منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ضروری است و هیچ جایگزین معتبر و قابل قبولی ندارد.

ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان بارها به سازمان ملل متحد شکایت برده‌اند که آزمایش‌های موشکی ایران در حکم سرپیچی از قطعنامه سال ۲۰۱۵ این سازمان است که در رابطه با توافق هسته‌ای صادر شده است.

فرانسه برخلاف دولت جدید آمریکا از توافق هسته‌ای وین دفاع می‌کند به طوری که امانوئل مکرون در اظهارات روز سه‌شنبه خود آن را توافقی خوب توصیف کرد و تاکید داشت که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در این باره اظهار داشت: «توافق وین درباره برنامه هسته‌ای ایران برای امنیت جهانی و منطقه‌ای، و نیز منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ضروری است... هیچ جایگزین معتبر و قابل قبولی برای آن وجود ندارد».

این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، این توافق را یک توافق بد می‌داند و از این رو دولت وی مشغول بازبینی توافق وین است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره با تجدیدنظر در توافق وین مخالفت کرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy