Saturday, Sep 9, 2017

صفحه نخست » صالحی: اگر تنها آمریکا از برجام خارج شود، ایران احتمالاً به آن پایبند می‌ماند

15n3085o0_small.jpgرادیو فردا - علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران،گفته است در صورتی که تنها آمریکا از توافق هسته ای با شش قدرت جهانی، برجام، خارج شود و پنج کشور دیگر به آن متعهد باشند، تهران نیز احتمالا به این توافق پایبند خواهند ماند.

علی اکبر صالحی در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل که روز جمعه ۱۷ شهریور ماه منتشر شده گفته است: اگر آمریکا از توافق خارج شود، اما همه کشور های حاضر در این توافق یعنی فرانسه، بریتانیا، روسیه چین و آلمان، به آن پایبند باشند، ایران به احتمال قوی به این توافق پایبند خواهد ماند.

وی اضافه کرده است: در صورتی که آمریکا از این توافق خارج شود و کشورهای اروپایی نیز از آمریکا پیروی کنند، این توافق فرو می پاشد و ایران به دوران قبل از این توافق باز خواهد گشت.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که تیرماه سال ۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی توافق شد، ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را تعطیل کرد و در مقابل تحریم‌های هسته ای علیه آن نیز معلق یا برداشته شدند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه این مصاحبه آمریکا را متهم کرده است که می کوشد با ترساندن سرمایه گذاران خارجی و شرکت های خارجی مانع حضور آنها در بازار ایران شود.

علی اکبر صالحی در ادامه گفته است: اگر آمریکا به اظهارات خود (علیه توافق هسته ای) جامه عمل بپوشاند و در این خصوص دست به اقدام بزند، با شرایط متفاوتی مواجه خواهیم شد... اگر آمریکا از تمدید تعلیق تحریم ها هسته ای علیه ایران خودداری کند، انگاه این اقدام مهمی خواهد بود و این کشور تعهدات خود در این زمینه را نقض کرده است.

وی همچنین تاکید کرده است: اگر برجام نقض بشود، ما به لحاظ اقتصادی با مشکل روبه رو می شویم، اما از نظر سیاسی دستاوردهایی خواهیم داشت. ما به جوانان (کشور) خواهیم گفت که به آنها (غرب) دیگر اعتماد نکنید، چرا که ما انعطاف نشان دادیم و آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی کامل ما را تایید کرد، ولی آمریکایی ها زیر توافق زدند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا که از مخالفان توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی است، خواستار بازنگری در این توافق شده و هیاتی را مامور این کار کرده است.

براساس برجام ، رییس جمهوری آمریکا می بایست هر ۹۰ روز پایبندی ایران به توافق هسته ای را به کنگره گزارش کند و تحریم های هسته ای علیه ایران را تعلیق کند.

دولت ترامپ که از ژانویه گذشته سر کار آمده است تاکنون دو بار در گزارش به کنگره آمریکا پایبندی ایران به توافق وین را تایید کرده است اما در همین حال برخی از گزارش ها حاکی است که احتمالا آن را در ماه اکتبر تایید نخواهد کرد.

در همین زمینه، نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل سه شنبه گفته بود که اگر دونالد ترامپ در ماه اکتبر به کنگره این کشور گزارش دهد که ایران به توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ پایبند نبوده است، این به معنی خروج واشینگتن از برجام نیست.

در چنین صورتی کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت دارد تا در خصوص تحریم های ایران تصمیم بگیرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجم مرداد به نقل از مقام‌های ارشد آمریکا خبر داده بود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، به دنبال گفت‌وگو با کشورهای اروپایی برای تنظیم توافقی جدید است که بتواند پس از انقضای تاریخ برجام نیز مانع توسعه برنامه هسته‌ای ایران شود.

بر اساس این گزارش، رییس‌جمهوری آمریکا همچنین در تلاش است که از محوطه‌های نظامی «مشکوک» ایران بازرسی انجام شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy