Monday, Sep 11, 2017

صفحه نخست » انتقاد شدید از طرح‌هایی چون "روحانی درمانی بیماران"

Rouhanian.jpgدویچه وله ـ روزنامه جمهوری اسلامی از رواج "سخیف‌ترین مطالب خرافی" توسط برخی "منبری‌ها و مداحان" به شدت انتقاد کرد. این روزنامه همچنین از استقرار روحانیان در بیمارستان‌ها که تازگی در مشهد انجام شده انتقاد کرده است.

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی در روز یک‌شنبه، ۱۹ شهریور به مطلبی زیر عنوان "کارکرد روحانیت این نیست" اختصاص دارد. در این مقاله تصریح شده که در سال ۵۷ انتظار می‌رفت با اسلامی شدن حکومت "زدودن خرافات از متن مطالب دینی" در دستور کار قرار گیرد اما اکنون وضعیت کاملا برعکس شده است.



این روزنامه نوشت: «متاسفانه آنچه در چهار دهه گذشته رخ داده، برعکس انتظارات است به‌طوری که اکنون سخیف‌ترین مطالب خرافی و بی‌پایه‌ترین ادعاها توسط بعضی منبری‌ها و مداحان در محافل مذهبی مطرح می‌شوند و سنگین‌ترین ضربه‌ها را به دین اسلام و مذهب شیعه وارد می‌کنند.»

«همایش احیای چند همسری اسلامی»


سرمقاله‌نویس روزنامه جمهوری اسلامی نوشته "ورود به مقوله روابط زناشوئی توسط یک فرد ملبس به لباس روحانیت همراه با بیان جزئیاتی که شرم‌آور است، برپائی همایش ترویج چند همسری در اسلام توسط یک فرد معمم، طرح گماشتن افراد روحانی در بیمارستان‌ها تحت عناوینی از قبیل روحانی درمانی بیماران" مشکلات زیادی پدید آورده در صورتی که "اصولاً نیازی به ورود روحانیون به چنین مقولاتی نیست".


به گزارش وب‌سایت خبرآنلاین، در برنامه شب یلدای شبکه سه صدا و سیمای جمهوری اسلامی که دی ماه ۹۵ پخش شد میهمان ویژه‌ای حضور داشت که پیرمردی ۹۰ ساله با چند همسر بود و به همین دلیل "در شهرهای مختلف از او تجلیل شده بود".


کانال تلگرامی "نامه‌های حوزوی" نیز به تازگی از برگزاری "همایش احیای چند همسری اسلامی" در مرکز تربیت اسلامی تهران خبر داد که دو روحانی سخنران اصلی آن، دو و سه همسر داشته‌اند.


طرح "استقرار روحانیون بالینی" در مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از اول شهریور ماه امسال با معرفی حجت‌الاسلام احسان ایزدی‌پور به عنوان "روحانی بالینی" در بیمارستان طالقانی این شهر به طور رسمی آغاز شد.


روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به چنین طرح‌هایی نوشته است: «وقتی عده‌ای فکر می‌کنند روحانیون باید در مترو مستقر شوند و به سوالات مذهبی مردم پاسخ بدهند، این روند غلط به تدریج تا استقرار در اتوبوس و تاکسی و هواپیما به پیش می‌رود! اینها به معنای ورود فیزیکی روحانیون به تمام شئون زندگی مردم است درحالی که نه تنها در ساختار روحانیت چنین وظیفه‌ای تعریف نشده و هرگز وجود نداشت بلکه اقدامی زیانبار و همراه با عوارض سوء است.»


روحانی بالینی به همت نهاد نمایندگی رهبر


این اقدام "زیانبار" دست‌کم در مشهد به همت و با حضور مسئول نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است. روابط عمومی این نهاد ششم شهریور گزارش داد: «چندی است اجرای برنامه استقرار روحانی مشاور بالینی یا روحانی مقیم در مراکز بیمارستانی به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری آغاز شده است.»

سرمقاله نویس روزنامه جمهوری اسلامی برای تغییر وضعیت موجود سه پیشنهاد مطرح کرده است: «اول، نظارت جدی بر محتوای مطالب منبری‌ها، مداحان و اظهارنظر کنندگان مذهبی توسط بزرگان حوزه. دوم، خودداری رسانه ملی از پخش مطالب نادرست، سطحی، بی‌سند و خرافی و انحرافی. و سوم، محدود ساختن حضور و کارکرد روحانیون به جایگاه‌هائی که در وظایف روحانیت تعریف شده است.»


از مدت‌ها پیش صحبت‌هایی نیز درباره "طب اسلامی" یا طب منسوب به برخی از امامان شیعیان به گوش می‌خورد و در مورد آن اجلاس و سمینار برگزار شده و عده‌ای حتی مدعی مداوای بیماران با استفاده از این روش‌ها هستند.


وزارت بهداشت: طب اسلامی نداریم


دکتر محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت یک‌شنبه ۱۹ شهریور به خبرگزاری ایسنا گفته که کارگروه "نظام سلامت در اسلام" این وزارت‌خانه پس از سه سال بررسی کارشناسی و نظرخواهی از مراجع تقلید و حدیث‌شناسان پژوهشکده علوم قرآنی به این نتیجه رسیده که: «ما موضوعی به نام طب اسلامی نداریم.»

گرچه حکم وزارت بهداشت در این مورد کاملا صریح و شفاف است، اما در موارد بسیار دیگری، نهادهای مسئول اگر از خرافه‌پرستی و سطحی‌نگری حمایت نکنند در مقابله به آن نیز گامی برنمی‌‌دارند و وضعیت چهار دهه گذشته گواه این واقعیت است.


ظاهرا نویسنده سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نیز امیدی به تغییر این وضعیت ندارد و در پایان مطلب خود نوشته است: «رها ساختن امور مذهبی و عدم نظارت بر محتوای آن، که ظاهراً سیاست کنونی مسئولین است، آفات فراوانی دارد که اگر امروز به آن پایان داده نشود، در آینده قابل کنترل نخواهد بود و سیل بنیان براندازی که آفات آن به راه خواهد انداخت، اعتقادات دینی مردم را با خود خواهد برد.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy