Monday, Sep 11, 2017

صفحه نخست » گزارش لس آنجلس تایمز از تاثیر دلخراش فرمان مهاجرتی ترامپ بر خانواده ایرانی پناهجو در ترکیه

1ea119099ae2o0_small.jpgخبرگزاری ایرانشهر - یک خانواده شش نفره ایرانی یارسان کیش که برای پناهندگی مذهبی به آمریکا اقدام کرده بودند بدلیل صدور فرمان ممنوعیت سفر اتباع شش کشور مسلمان (از جمله ایران) به ایالات متحده از سوی رییس جمهور دانلد ترامپ، در ترکیه زمین گیر شده اند.

سه سال پیش آقای مرادی به همراه همسر، خواهر همسر و سه فرزندش بدلیل تهدید جانی در جمهوری اسلامی ایران علیرغم میل باطنی جلای وطن کرد و به قصد پناهنده شدن به ایالات متحده راهی ترکیه شد. خانواده آقای مرادی دارای کیش یارسان یا اهل حق هستند که در کردستان ایران و عراق پیروانی دارد ولی در حکومت اسلامی ایران، این دین به رسمیت شناخته نمی شود و با پیروانش همانند دیگر ادیان غیر رسمی رفتار تبعیض آمیزی انجام می شود.
به گزارش لس آنجلس تایمز، سه سال پیش آقای مرادی و خانواده اش که ساکن شهر «سر پل ذهاب» در استان کرمانشاه بودند با اتوبوس از طریق مرز زمینی شمال-غرب ایران به ترکیه رفتند و در شهر کایسری (قیصری) واقع در مرکز ترکیه ساکن شدند تا برای برای پناهندگی در ایالات متحده اقدام کنند. روزهای نخست ورود به ترکیه بسیار سخت بر آنان گذشت و حتی مجبور شدند چند شبی در پارک عمومی شهر بخوابند. آقای مرادی از طریق سفارت آمریکا در آنکارا برای پناهندگی اقدام کرد و درست در هنگامی که به نظر می رسید او و خانواده اش به رویای خود یعنی زندگی در کشوری آزاد و امن نزدیک شده اند، فرمان مهاجرتی رییس جمهور ترامپ مبنی بر ممنوعیت مسافرت اتباع شش کشور مسلمان (از جمله ایران)، رویای آنان را نقش بر آب کرد.

حتی پس از لغو موقت فرمان مهاجرتی ترامپ از سوی دادگاه، باز هم پرواز آنها به سوی آمریکا سه بار کنسل شد. آقای مرادی که از ناراحتی قلبی رنج می برد، امید داشت که در آمریکا معالجه شود و اعضای خانواده اش بتوانند به ادامه تحصیل و داشتن شغلی آبرومند برسند اما تاکنون این آرزوها تحقق نیافته اند.
خانواده مرادی خانه و کاشانه شان را به امید فرار از آزار و اذیت حکومت اسلامی ترک کرد ولی در ترکیه بلاتکلیف مانده است، جایی که هنوز بدلیل داشتن دین یارسانی در خطر هستند. ترکیه نیز کشوری است که برای زندگی اقلیت های دینی نامناسب و نامطمئن است. آقای مرادی در مصاحبه ای تلفنی گفت: «اگر بخاطر فرزندانم نبود تا به حال خودم را کشته بودم. در اینجا (ترکیه) هم برای یافتن شغل و ادامه زندگی مشکل داریم. همه از ما می پرسند آیا مسلمان هستیم؟ آیا نماز می خوانیم؟ و وقتی می گوییم مسلمان نیستیم جور دیگری با ما رفتار می کنند.»
پیروان دین یارسان یا اهل حق در مناطق کردنشین ایران و عراق زندگی می کنند. کیش یارسان آیینی است با مناسک عرفانی و آمیخته‌ای از آموزه‌های ادیان مختلف دارد که آثاری از مذاهب مانوی، یهود و مسیحیت در مذهب آنها به چشم می‌خورد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy