Friday, Sep 15, 2017

صفحه نخست » مجله تایم: رفراندوم کردستان عراق را تکه پاره خواهد کرد

kurdistan333 01.JPGمجله آمریکایی تایم روز پنجشنبه ۲۳ شهریور در تفسیری پیرامون طرح استقلال کردستان عراق می‌نویسد این رفراندوم به تکه پاره شدن کشور عراق منتهی خواهد شد.

در این گزارش آمده است: «روز ۲۵ سپتامبر کُردهای ساکن عراق رفراندومی را برای کسب استقلال و تشکیل یک کشور مستقل برای خود برگزار خواهند کرد.

این رفراندوم همچنین به ۳۰ میلیون کُرد دیگر که در کشورهای ایران، سوریه و ترکیه زندگی می‌کنند امیدواری برای کسب استقلال آنها را نیز خواهد داد.

اما دولت مرکزی عراق با انجام این رفراندوم مخالفت صریح خود را اعلام کرده است و بیم آن می‌رود که در مسیر یک برخورد نظامی با این جنبش جدایی‌طلبانه پرقدرت قرار بگیرد.

در مرکز اصلی این رفراندوم آینده حاکمیت بر منطقه مورد مناقشه کرکوک میان دولت مرکزی عراق و حکومت اقلیم کردستان این کشور قرار دارد.

میلیون‌ها عرب، کُرد و ترکمن در این شهر مهم و نفت‌خیز زندگی می کنند و از سال ۲۰۱۴ پس از اخراج نیروهای داعش این شهر در کنترل نیروهای کُرد بوده است.

ایران و ترکیه نیز با حضور یک کردستان مستقل در مرزهای خود مخالفت می‌ورزند. در سوریه کمک‌های نظامی آمریکا به کُردهای آن کشور عملاً آنها را حاکم بر مناطق زیر کنترل خودشان کرده است.

با این حال آمریکا مخالف برگزاری رفراندوم کردستان عراق است.

درحالی که پیش‌بینی می‌شود اکثریت کُردهای عراق به این رفراندوم رأی مثبت خواهند داد، دولت مرکزی به هیچ‌وجه آن را به رسمیت نخواهد شناخت. زمینه‌های یک جنگ داخلی دیگر در عراق احتمالاً در حال آماده شدن هستند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy