Friday, Sep 15, 2017

صفحه نخست » علم پزشکی در کشور ما وارداتی است

medicine.JPGفرهاد تیمورزاده، مدیر انتشارات تیمورزاده با اشاره به این که علم پزشکی در کشور ما علم وارداتی است، گفت: کتاب علمی وقتی می‌تواند اتفاق بیفتد که به تولید علم کمک کند چون طب در ایران طب آمریکایی است و کتاب‌ها هم به همین ترتیب هستند و در حوزه پزشکی متاسفانه باید گفت تالیف نداریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست تخصصی بررسی چالش های نشر پزشکی پنجشنبه 23 شهریور در دومین نمایشگاه کتاب های تخصصی علوم دارویی، پزشکی و دانشگاهی با حضور دکتر فرهاد تیمورزاده، مدیر انتشارات تیمورزاده، دکتر کیوان رضوانی، مدیر انتشارات گزینه پارسیان طب، دکتر محسن کفاشی، متخصص قلب و سید امین امامی زاده، مدیر نشر رویان پژوه برگزار شد.

رسانه ها همراهی بیشتری داشتند
در ابتدای این نشت تیمورزاده درباره تفاوت نمایشگاه امسال با سال گذشته گفت: در نمایشگاه امسال با افزایش تعداد ناشران شرکت کننده رو به رو بودیم در واقع بیش از نود درصد ناشران کتاب پزشکی کشور در این نمایشگاه حضور دارند. همچنین در کنار نمایشگاه امسال رسانه‌های صنعت محور هم همراهی بیشتری داشتند و حضور مخاطبان نسبت به سال گذشته رضایت بخش است.

مدیر انتشارات تیمورزاده درباره تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: ناشران پزشکی از زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تهران رضایت چندانی ندارند و این زمان، زمان اصلی برای ناشران پزشکی محسوب نمی‌شود. درباره برگزاری این نمایشگاه ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران کمک شایانی در اطلاع‌رسانی داشته‌اند.

وی در ادامه نشت اظهار کرد: کتاب علمی وقتی می‌تواند اتفاق بیفتد که به تولید علم کمک کند و علم پزشکی در کشور ما علم وارداتی است. چون طب در ایران طب آمریکایی است و کتاب‌ها هم به همین ترتیب هستند و در حوزه پزشکی متاسفانه باید گفت تالیف نداریم.

تیمورزاده گفت: در سال‌های اخیر در بحث نشر کتاب پزشکی بیشترین حمایت از ناحیه وزارت ارشاد صورت گرفته و وزارت بهداشت به نوعی از خود سلب مسئولیت کرده است و هیچ گونه حمایتی از کتاب پزشکی از سوی وزارت بهداشت صورت نگرفته است.

فرایند نشر پزشکی فرآیند مظلومی است
کیوان رضوانی، مدیر انتشارات گزینه پارسیان طب در این نشست دو دغدغه اصلی در حوزه نشر پزشکی را مطرح کرد و گفت: نشر پزشکی به دلیل چالش‌ها درگیر مشکلات بسیار زیادی در این چند سال اخیر شده است. فرآیند نشر در کشور ما فرآیند مظلومی است. ناشران تخصصی دارای مشکلات چند برابر نسبت به ناشران عمومی هستند.

وی افزود: از مشکلات نشر تخصصی و به خصوص نشر پزشکی بحث به روز شدن کتاب‌هاست که بسیار تاثیرگذار است. مخاطب عام باعث می‌شود که ناشران عمومی سرمایه گذاری بهتری داشته باشند لذا برگزاری این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای ناشران حوزه پزشکی است تا بتوانند عرضه محصولات خود را با شناخت مخاطبان همراه کنند.

مدیر انتشارات گزینه پارسیان طب درباره برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌ها در حوزه کتاب‌های پزشکی گفت: ساز و کار واحدی برای همایش‌ها و نمایشگاه‌ها نداریم. در طول سال بیش از 100 همایش تخصصی علمی در حوزه پزشکی برگزار می‌شود و بسیار منظم و جا افتاده است اما سهم ناشران پزشکی در این همایش‌ها بسیار اندک است.

رضوانی در این مورد افزود: فضا و برنامه‌ریزی این همایش‌ها طوری مدیریت شده است شرکت‌هایی که توانایی بالایی دارند می توانند ورود پیدا کنند و این عامل به کنار رفتن ناشران پزشکی می شود. این همایش ها تبدیل به ویترینی برای شرکت هایی می شوند که درآمد میلیاردی دارند و صرفا کشور را به سمت مصرف گرایی پیش می برند.

این ناشر اظهار کرد: اگر ساز و کار واحدی در خصوص همایش های علمی وجود داشته باشد و سهمی برای ناشران پزشکی اختصاص دهد این امر می‌تواند به ارتقای سطح علمی کشور کمک کند و برای ناشران هم بسیار سودمند است و اگر عاملان وزارت بهداشت و یا وزارت علوم که توانایی ورود بر این همایش‌ها در مورد قیمت گذاری ها نظارت داشته باشند جایی هم برای ناشران پزشکی باز می‌شود.

وی گفت: نکته دوم قابل توجه در حوزه نشر پزشکی این موضوع است که باید از وابستگی صد در صدی به منابع پزشکی خارج از کشور رها شویم. بخش اعظم ناشران از تولید کتاب‌های بومی استقبال نخواهند کرد که علت آن کج‌سلیقگی‌های برخی پروژه‌هایی بوده است که در تالیف کتاب‌های پزشکی وارد شده است. متاسفانه در کشور ما نگاهمان خارج از مرزهاست که این شعار نیست. حتی وقتی می خواهیم از پزشک ایرانی موفق مثال بزنیم به مفاخرمان در خارج از مرزها توجه داریم و از مفاخری که نام و نشانی در میان مردم ندارند غافلیم. باید بگویم پزشکان بسیار بزرگی در داخل ایران هستند که خیلی از مردم آنها را نمی‌شناسند.

رضوانی در مورد تالیف کتاب‌های پزشکی در داخل کشور افزود: پتانسیل بسیار قوی در حوزه تولید مباحث پزشکی داریم و باید به این افراد داخل کشور اهمیت داد و از آنها استفاده کرد. روزی باید روند رهایی از وابستگی صد در صدی به کتاب‌های پزشکی آغاز شود. ما به کتاب‌هایی که وارد کشور می‌شوند بسیار وابستگی داریم. می‌توان علت آن را نگرش استادانی دانست که متولی امر آموزش پزشکی در ایران هستند این استادان دیدگاه فارسی خوانی ندارند و دیدگاه بایدی به کتاب‌های پزشکی به زبان اصلی دارند.

وی گفت: اعتقاد من این است که روزی باید برسد که تولید منابع بومی داشته باشیم تا وابستگی به کتاب‌های زبان اصلی کمتر شود و نشر داخلی توسعه یابد.

انجمن ها باید فعال‌تر شوند
محسن کفاشی، متخصص قلب در ادامه نشست، روند نمایشگاه امسال را مثبت دید و اظهار کرد: نمایشگاه امسال بسیار روند بهتری نسبت به پارسال داشته است و مخاطبان بیشتر شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده جای بیشتری باز شود. با همین روند در سال‌های آینده رشد بسیار خوبی خواهیم داشت. کتاب های پزشکی با دانش پزشکی یک خانواده محسوب می‌شوند و انجمن ناشران پزشکی را باید فعال‌تر کرد. جایگاه این تشکل‌ها در سازمان نظام پزشکی خالی است.

وی افزود: در چهل سال اخیر سیاست‌گذاری کارآمدی از هیچ دولتی و از هیچ وزیری در این سال‌ها برای ناشران پزشکی دیده نشده است و زمینه‌ای برای توسعه تالیف کتاب‌های آموزش پزشکی وجود ندارد. منابع تالیفی ملی درست وجود ندارد که ناشران عامل این مشکل نیستند بلکه وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد.

این متخصص قلب در مورد منابع موجود کتاب‌های پزشکی گفت: نوع درمان‌های پزشکان برای درمان بر اساس منابع آمریکایی و اروپای شمالی است. به همین دلیل برخی درمان‌ها با شکست روبه رو می‌شوند و این به وضعیت تالیف کتاب‌ها در داخل برمی‌گردد و تمام کتاب‌های پزشکی وارداتی است و هرکدام برمبنای مطالعاتی است که در خارج از کشور انجام شده است.

نشر پزشکی در حالت رکود مانده است
سید امین امامی‌زاده در انتهای این نشست از دغدغه‌های نشر پزشکی در داخل کشور گفت: سالانه با توجه به اینکه علم پیشرفت می‌کند متاسفانه نشر ایران درحالت رکود مانده است. در ایران تصمیمات درست اما اجراها غلط است. در بحث کتاب ملی در بخش دندان‌پزشکی درگیری‌های بسیاری را برای افراد به وجود آمده است و اکنون مشکلاتی در نشر وجود دارد که اساسی‌ترین رشته ی علمی کشور است و نیاز به توجه ویژه از سوی برخی افراد پاسخگو دارد.

مدیر نشر رویان پژوه افزود: در بحث تخصصی، بومی‌سازی پاسخگو نیست چون بحث‌های آماری خوب سنجیده نشده است. کتاب ملی دندانپزشکی در حال حذف شدن است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy