Saturday, Sep 16, 2017

صفحه نخست » محمد توسلی دبیر کل نهضت آزادی ایران شد

Mohammad-Tavassoli2.jpgدویچه وله، یکی از اعضای ارشد نهضت آزادی ایران با انتشار بیانیه‌ای محمد توسلی را به عنوان دبیرکل جدید این حزب معرفی کرد. محمد توسلی پیش از این رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی بود.

هاشم صباغیان، نایب‌رییس شورای مرکزی نهضت آزادی ایران روز شنبه (۲۵ شهریور/ ۱۶ سپتامبر) با انتشار بیانیه‌ای از انتخاب محمد توسلی به عنوان دبیرکل نهضت آزادی ایران و جانشین ابراهیم یزدی خبر داد. ابراهیم یزدی روز ششم شهریور ۱۳۹۶ در ۸۶ سالگی در ازمیر ترکیه درگذشت.

در بیانیه هاشم صباغیان گفته شده که محمد توسلی در اردیبهشت گذشته به عنوان جانشین ابراهیم یزدی انتخاب شده بود. به نوشته صباغیان، شورای مرکزی نهضت آزادی ایران، "با توجه به وخامت حال ابراهیم یزدی و با نظر و حضور وی در جلسه مورخ ۱۳۹۶/۲/۱۴، طی مصوبه‌ای به اجماع، محمد توسلی را به عنوان دبیرکل نهضت آزادی ایران برگزید".

محمد توسلی متولد سال ۱۳۱۷ در تهران است. او بعد از تحصیل در دانشکده فنی دانشگاه تهران، در رشته ترافیک از آلمان دکترا گرفت. توسلی نخستین شهردار تهران پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود. او پس از مدت کوتاهی از شهرداری تهران کناره گرفت و جای خود را به رضا زواره‌ای داد.

محمد توسلی پس از استعفا از شهرداری، چند بار بازداشت و زندانی شده است. بار نخست در سال ۱۳۶۷ به همراه چند تن از هم‌حزبی‌های خود بازداشت و پس از گذراندن هفت ماه با عفو آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی از زندان آزاد شد.

او همچنین در فروردین ۱۳۸۰، در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، به همراه شمار زیادی از اعضای نهضت آزادی و نیروهای ملی‌مذهبی بازداشت شد و ۱۱ ماه را در زندان سپری کرد.

در جریان اعتراض‌های ایرانیان به نتایج اعلام‌شده انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، محمد توسلی باردیگر بازداشت و ۴۳ روز بعد آزاد شد. در آبان ۱۳۹۰ نیز او به همراه داماد خود فرید طاهری توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. این آخرین بازداشت سه سال طول کشید و در سال ۱۳۹۳ آزاد شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy