Friday, Sep 22, 2017

صفحه نخست » اکبر گنجی: ایرانِ خامنه‌ای، اسرائیلِ نتانیاهو، آمریکای اوباما و ترامپ

Akbar_Ganji_headS_982_small.jpgمنبع: رادیو زمانه

نطق ایران ستیزانه دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل، رهبران اسرائیل و عربستان سعودی را شادمان کرد. ترامپ ایران را "دیکتاتوری فاسد"، "کشوری یاغی"، "رژیم جنایتکار"، "صادر کننده خشونت، خونریزی و هرج و مرج"، "ویرانگر"، "حامی تروریسم"، "مسلمان کش" ، و ... نامید و گفت که آمریکا برجام را نمی خواهد.

بنجامین نتانیاهو به سرعت در توئیتی نوشت :"در طی سی سال تجربه من در سازمان ملل متحد هرگز نطقی جسورانه‌ تر و شجاعانه تر از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی نشینده‌ام...رئیس جمهور آمریکا حقیقت را درباره خطراتی که جهان ما را تهدید می‌ کند بیان کرد و خواهان مقابله با آنها برای اطمینان از آینده بشریت شد".

ترامپ دچار حسادت عجیبی نسبت به اوباما است. خودش را می کشد تا تمامی دستاوردهای اوباما را نابود سازد. همه دستاوردهای داخلی و خارجی اوباما را به زیان آمریکا قلمداد می کند. دو دستاورد اصلی اوباما در زمینه سیاست داخلی و خارجی- "اوباماکر"(بیمه سلامتی) و "برجام"- نیز باید نابود شوند تا هیچ یادگاری از اوباما باقی نماند.

در این شرایط به حق باید آیت الله خامنه ای- و فقهای درباری و فرماندهان تندرو نظامی- را به باد انتقاد گرفت که چرا دوران باراک اوباما را از دست داد و ایران را گرفتار دونالد ترامپ ای کرد که نه تنها لیبرال ها و سوسیالیست های آمریکا را به هراس انداخته است، بلکه بسیاری از اعضای ارشد حزب جمهوری خواه هم مخالفت خود را با سخنان و عملکرد او پنهان نمی کنند. پس علی خامنه ای هم در پیدایش این وضعیت نقش مهمی داشته و دارد.

در عین حال، برای فهم بهتر واقعیت و تحولات گذشته و کنونی، توجه به نکات زیر ضروری است :

یکم- در این که ایران گرفتار رژیم "استبداد دینی" (نظام سلطانی فقیه سالار جمهوری اسلامی) است که "منافع ملی" و "مصالح ملی" را در موارد عدیده ای قربانی کرده و می کند شکی وجود ندارد. شعارهای نابخردانه "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر اسرائیل" و "وعده نابودی داخلی اسرائیل ظرف ۲۵ سال" خدمت مجانی به دست راستی های اسرائیل ، دولت و سازمان های اطلاعاتی و امنیتی آن کشور است. وقتی خود فلسطینیان عاقلانه چنان شعارهایی نمی دهند، برای افرادی که صرفاً از موضع عدالت و حقوق بشر به نزاع فلسطینیان و اسرائیلی ها می نگرند و اعلام موضع می کنند، بهترین شعار، دفاع از طرح صلح آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل- با هدف تشکیل دو دولت/ملت مستقل اسرائیل و فلسطین- است. منافع ملی ایران نه تنها در صلح و دوستی با کشورهای منطقه است، بلکه در روابط دوستانه با آمریکا تعریف و تأمین می شود.

دوم- در این که دوران باراک اوباما "فرصت بهتری" برای ایران بود تا با آمریکا به توافق در همه زمینه های مورد اختلاف- یعنی: هسته ای، موشکی، تروریسم، خاورمیانه و حقوق بشر- دست یابد، نیز شکی وجود ندارد. ترامپ و جمهوری خواهان بسیار تندتر از اوباما هستند.

سوم- "تأمین برتری استراتژیک نظامی اسرائیل بر کل خاورمیانه" سیاست همه دولت های امریکاست. این قانون مصوب کنگره است. اوباما بیش از همه روسای جمهور گذشته آمریکا، اسرائیل را از کمک های بلاعوض مالی و نظامی بهره مند کرد. برخلاف همه روسای جمهور قبلی، او تنها اجازه تصویب یک قطعنامه غیر الزامی علیه اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل را داد.

چهارم- "کلنگی کردن منطقه" و "شخم زدن" آن- افغانستان، عراق، لیبی، سوریه، یمن، و...- طرحی بود که به سود یک دولت صورت گرفت. تجزیه چهار کشور سوریه، عراق، ترکیه و ایران بخشی از این طرح بود و هست. ژنرال وسلی کلارک طرح پنتاگون- پس از حمله نظامی به افغانستان- برای حمله به ۷ کشور- عراق، سوریه، لیبی، سودان، لبنان، سومالی و ایران- ظرف ۵ سال را با جزئیات توضیح داده است. چند مورد این طرح تاکنون عملی شده و جنگ طلبان آمریکایی با ولع بیشتری اکنون آن طرح را دنبال می کنند. نابودی چند کشور مسلمان و ارتش های قدرتمندشان به سود کدام کشور تمام شد؟

پنجم- رژیم آپارتایدی و اشغالگر اسرائیل دارای ۲۰۰ بمب اتمی است که هیچ اشکالی ندارد. مراکز اتمی اش هم تحت کنترل و نظارت هیچ نهاد بین المللی ای قرار ندارد. به کشورهای بسیاری حمله نظامی کرده و به ادعای خودشان، در چند سال اخیر بیش از ۱۰۰ بار مناطق نظامی دولت سوریه را بمباران کرده اند. اما ایران فاقد سلاح هسته ای - که در ۲۰۰ سال گذشته به هیچ کشوری حمله نظامی نکرده - باید تحت فشارهای همه جانبه باشد تا منافع دولت به شدت دست راستی اسرائیل تأمین شود.

ششم- اخیرا بیش از ۱۲۲ کشور عضو سازمان ملل - از جمله ایران- به عاری سازی جهان از سلاح های اتمی رأی دادند. کشورهای دارای سلاح های اتمی- از جمله آمریکا و اسرائیل - نه تنها این اجلاس سازمان ملل را تحریم کردند، بلکه با مصوبه آن مخالفت کرده و داشتن سلاح های کشتار جمعی را برای خود ضروری قلمداد کردند.

هفتم- ساختن چهره اهریمنی از ایران، صدها میلیارد دلار سلاح را به فروش رسانده و می رساند. سفر ترامپ به عربستان سعودی به یک قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری منتهی شد که تا ۳۰۰ میلیارد دلار هم قابل افزایش است. بیش از همین مقدار سلاح به دیگر کشورهای عرب منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس فروخته شده است.

بریتانیا فقط در طول جنگ یمن ۶ میلیارد پوند تسلیحات به عربستان سعودی فروخته و به گفته مؤسسه وارچایلد انگلیس از کشتار کودکان بی‌ گناه از طریق فروش موشک و تجهیزات نظامی به عربستان کسب درآمد کرده است.

هشتم- جهان، جهان زورگویی و یک بام و دو هوایی/ دبل استانداردی است. در چنین جهانی، ایران را از نظر جغرافیایی "بزرگ" به شمار می آورند که از طریق تجزیه باید "کوچک" شود. چرا ایران خطرناک است؟ آیا فقط و فقط مسأله وسعت جغرافیایی است؟

ژنرال یائیر گولان معاون پیشین ستاد کل ارتش اسرائیل در ۱۷ شهریور ۹۶ به صراحت تمام گفت :

"تهدیدات ایران همچنان اصلی ‌ترین نگرانی اسرائیل است...ایرانی‌ها شباهت بسیار زیادی به اسرائیلی‌ها دارند...ایرانی‌ها پیشرفته ‌تر هستند، پیشینه تمدنی طولانی‌ تری دارند، از مراکز علمی، صنایع و دانشمندان خوب و جوان‌های با استعداد زیادی برخوردارند، این خطر آنها را برای اسرائیل بیشتر می ‌کند...شباهت زیاد ایرانی‌ها به اسرائیلی‌ها خطر آنها را بسیار بسیار بیشتر می ‌کند...اسرائیل باید برای رویارویی مستقیم با ایران آماده شود اما باید اعتراف کرد که نمی‌ تواند به تنهایی با ایران مقابله کند".

به گفته ژنرال گولان اسرائیل و ایران در یک رویارویی مستقیم در چارچوب "جنگ فرسایشی" ممکن است بهای گزافی بپردازند اما اگر اسرائیل بخواهد "به دستاوردهای چشمگیرتری برسد نمی ‌تواند به تنهایی اقدام کند". او کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل را مهم دانسته و گفته ، برای یک پیروزی نظامی بر ایران، اسرائیل کاملاً به آمریکا وابسته است و "باید به این وابستگی به عنوان حقیقتی از زندگی‌ مان اعتراف کنیم...در حالی که ما نیروی پیاده ‌نظام در آن سوی مرزها نداریم، نمی ‌توانیم نیروهای خود را به آن سوی دریاها بفرستیم، پاسخ این پرسش که بنا بر این، پیروزی چگونه به ‌دست خواهد آمد، در بخش محرمانه سند سیاست دفاعی جدید اسرائیل قرار دارد".

نهم- "اختراع اهریمن ایران" ضروری و دارای فواید بسیار- به غیر از فایده فروش صدها میلیارد دلار تسلیحات و دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی- است. واقعیت این است که بدون کمک ایران، بغداد و برخی‌ دیگر از شهر‌های مهم عراق در ماه جون ۲۰۱۴ به تصرف داعش درمی آمد.

نیویورک تایمز ۳ دسامبر ۲۰۱۴ به نقل از حیدر العبادی نوشت : "وقتی‌ بغداد مورد تهدید قرار گرفت، ایرانی ها در کمک به ما درنگ نکردند، و وقتی‌ اربیل مورد تهدید بود، آن ها در کمک به کرد‌ها هم درنگ نکردند".

ژنرال جان آلن، نماینده ویژه پرزیدنت اوباما برای امور داعش، در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۴ ، گفت :"ما از ایران برای شرکت در ائتلاف [ضدّ داعش به رهبری آمریکا] دعوت نکرده ایم، ولی‌ از نقش سازنده ایران در عراق استقبال می ‌کنیم".

جان کری- وزر امور خارجه وقت آمریکا- در ۳ دسامبر ۲۰۱۴ گفت : نقش ایران در جنگ با داعش مثبت بوده است.

اسکات پیترسون در کریسچین ساینس مانیتور در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۵ نوشت : "ماه جون، زمانی که نیروهای داعش از سوریه وارد عراق شدند، ایران شیعه اولین کشوری بود که سلاح، مهمات، و مشاوران نظامی به عراق فرستاد. ایران از تجربه چند ده ساله خود برای سازماندهی میلیشیا‌های شیعه در سرزمین‌های خارج از ایران بهره برد، تا نیروهای محاصره شده عراق را تقویت کند". عدی الخدران، شهردار شهر خلیس در ۳۵ مایلی شمال بغداد گفت، "بدون ایران، عراق تا به حال سقوط کرده بود". طنز عمیق در این حقیقت است که همان ژنرال‌های ایرانی‌ که در دهه ۱۹۸۰ در جنگ ایران-عراق با رژیم سنّی به رهبری صدام حسین جنگیدند - مردانی نظیر ژنرال قاسم سلیمانی - حالا به نجات بغداد آمده اند که توسط یک دولت شیعه رهبری می شود".

بیزینس اینسایدر در ۷ دسامبر ۲۰۱۶ توضیح داد ایران چگونه "صندوق مرگ" در دور داعش درست کرد.

در مناظره دوم دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، ترامپ گفت: "من اصلا از [بشار] اسد خوشم نمی‌آید. ولی‌ اسد در حال کشتار داعش است. روسیه در حال کشتار داعش است. ایران در حال کشتار داعش است".

این را با نقش اسرائیل در منطقه مقایسه کنید که رسماً می گویند بی ثبات کردن منطقه از طریق تجزیه عراق و تشکیل کشور کردستان به سود اسرائیل و آمریکا است. رهبران اسرائیل سال هاست که از تشکیل کشور کردستان دفاع کرده و می کنند. در نزاع بر سر همه پرسی اخیر هم نتانیاهو حمایت تمام عیارش از آن را اعلام کرد. کرولین گلیک- معاون سردبیر روزنامه با نفوذ و دست راستی جروزالم پست اسرائیل و عضو ارشد یکی‌ از لابی‌های اسرائیل در واشنگتن ( مرکز سیاست امنیتی)- در اوت ۲۰۱۷ در مقاله ای نوشت، استقلال کردستان باعث بی‌ ثباتی گسترده خاورمیانه خواهد شد. این بی‌ ثباتی به سود اسرائیل و آمریکا، و به زیان ایران و ترکیه خواهد بود. پس اسرائیل باید قاطعانه از استقلال کردستان دفاع کند.

پس بی ثبات کردن کشورهای منطقه- و تجزیه آن ها- به سود اسرائیل است. ایلت شکند- وزیر دادگستری اسرائیل- هم در ۱۱سپتامبر گفت: "غرب، اسرائیل، و آمریکا منافع مهمی‌ در [تشکیل] کشور کردستان دارند".

بی ثبات سازان واقعی، با اهریمن سازی، از بی ثباتی سود برده و ایران را مسئول بی ثبات سازی منطقه قلمداد می کنند. در حالی که به گفته مقامات آمریکایی و رسانه های اسرائیل، دولت این کشور از القاعده سوریه و دیگر گروه های اسلام گرای سوریه حمایت به عمل آورده است.

المانیتور ۱۴ ژانویه ۲۰۱۵ در گزارش مفصلی نوشت که جبهه‌ نصرت (‌ شاخه القاعده در سوریه) احتمالا حملات خود در سوریه را با اسرائیل هماهنگ می‌ کند. جکی هاگی - روزنامه نگار رادیو ارتش اسرائیل - در ۲۷ فوریه ۲۰۱۵ در مقاله ای در المانیتور علل و دلایل حمایت اسرائیل از گروه‌های سنّی رادیکال در سوریه را بررسی می کند.

جروزالم پست اسرائیل در ۱۳ مارس ۲۰۱۵ گزارش داد که مجروحان شاخه القاعده در سوریه- جبهه‌ نصرت- در بیمارستان‌های اسرائیل تحت درمان قرار می گیرند. آموس یدلین- رئیس سابق ضدّ اطلاعات ارتش اسرائیل- در این خصوص گفت که سنّی‌های رادیکال در منطقه جولان به اسرائیل حمله نمی کنند و افزود، "آن ها [سنّی‌های رادیکال] درک می کنند که دشمن واقعی‌ آنها کیست -- شاید [درک می کنند] که اسرائیل نیست".

هآرتص اسرائیل تأیید می‌‌ کند که دولت اسرائیل به مخالفان اسلام‌ گرای سوریه کمک می‌ کند.


مایکل مورل، معاون سابق رئیس سازمان سیا ، در مصاحبه‌ای با روزنامه راستگرای اسرائیلی جروزالم پست به اسرائیل اندرز می‌ دهد که با شاخه القاعده در سوریه- یعنی‌ جبهه‌ النصره- همکاری نکند.

در اندیشکده بگین- سادات برای مطالعات استراتژیک اسرائیل، در ۲ آگوست ۲۰۱۶ می گوید:"نابودی داعش یک خطای استراتژیک است، چون ادامه حیات داعش در خدمت منافع استراتژیک غرب است، برای این که داعش وسیله مفیدی برای صدمه زدن به ایران، حزب الله و سوریه است".

وقتی‌ نویسنده پولیتیکو در ۲۲ می ۲۰۱۷ از ژنرال‌های اسرائیل پرسید که آیا آمریکا باید به داعش اجازه دهد که در عراق و سوریه باقی‌ بماند، یک ژنرال اسراییلی چنین پاسخ داد: "چرا که نه‌؟ وقتی‌ از نخست وزیر سابق مناهم بگین پرسیدند که در جنگ ایران و عراق، اسرائیل از کدام طرف حمایت می ‌کند، بگین پاسخ داد، "من برای عراق و ایران آرزوی موفقیت دارم. آن ها همدیگر را می کشند". همین موضوع حال هم صادق است. داعش هزاران نفر از القاعده را کشته، و القاعده هزاران جنگنده داعش را. و هر دو دارند نیروهای حزب الله و اسد را می کشند".

بدین ترتیب، دولت اسرائیل، برای بی ثبات کردن منطقه، تا حمایت عملی از داعش و القاعده پیش رفته است.

دهم- مسأله ما فرار از جنگ است. ایران نیازمند عدالت و برابری است. بدون امنیت و صلح، عدالتی در کار نخواهد بود. ایرانیان نباید اجازه دهند که بخش افراطی حکومت به رهبری آیت الله خامنه ای با سیاست های نابخردانه و شعارهای دن کیشوت وارشان، ایران را به جنگ بکشانند. آیت الله خامنه ای و اصول گرایان اینک بیش از هر زمان دیگری تحت فشار افکار عمومی قرار دارند. سال ها به رقبا، منتقدان و مخالفان تهمت زدند که مزدوران اسرائیل و آمریکا هستند، اما در چند سال اخیر اصول گرایان نظامی ، مداح و نیروهای مستقر در نهادهای مهم به عنوان جاسوس اسرائیل کشف و اعدام شدند و یا در زندان هستند.

بزرگترین خدمت به اسرائیل و جنگ طلبان در شرایط کنونی، شعارهای "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر انگلیس" و اعلام نابودی اسرائیل است. بزرگترین خیانت به ایران در شرایط کنونی، نزاع و درگیری با آمریکا و سوق دادن کشور به سوی جنگ و تجزیه است. اسرائیل برای حفاظت از خود سپر موشکی "گنبد آهنین" ساخته است. ایران هم نیازمند سپر آهنین است. بزرگترین گنبد حفاظتی از ایران، چتر عدالت و رفع تبعیض است. تبعیض های دینی، قومی، جنسیتی و اقتصادی بزرگترین دشمنان ایرانند.

کانال تلگرام اکبر گنجی: https://telegram.me/ganji_akbar

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy