Monday, Sep 25, 2017

صفحه نخست » نخستین نشست رسانه‌ای وزیر ارشاد؛ حرف‌های کلی و تکراری

Abbas_Salehi.jpgرادیو زمانه ـ عباس صالحی، وزیر ارشاد اسلامی در نخستین نشست رسانه‌ای خود پیشبرد «هویت اسلامی» را اولین بسته برنامه‌ای خود عنوان کرد. او بدون آن‌که بگوید با لغو کنسرت‌ها چه خواهد کرد همه را به قانون‌گرایی دعوت کرد و در مورد اکران فیلم‌های توقیفی هم گفت اگر ایرادها رفع شوند، مشکلی نیست.

عباس صالحی دوشنبه، سوم مهرماه در نشست رسانه‌ای خود سه بسته اصلی برنامه وزارت ارشاد را به‌ترتیب «هویت اسلامی»، «تولید و مصرف فرهنگی» و «مناسبات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بین‌الملل» نامید و گفت برای این سه بسته اصلی «۴۰ برنامه» در وزارت ارشاد آغاز شده اما درباره جزئیات این سه بسته و برنامه‌های آن چیزی نگفت.

او در باره احتمال تغییر مسئولان وزارت ارشاد نیز ناروشن پاسخ داد و گفت شاید افراد جدیدی بیایند و شاید هم افراد قبلی به فعالیت خود ادامه دهند.

وزیر ارشاد اسلامی دولت دوازدهم بهتر آن دانست که ماه اول به شناسایی، تدوین برنامه‌ها و ماه دوم به استقرار معاونت‌ها، مدیریت و مجموعه‌ها اختصاص یابد.

عباس صالحی تأکید کرد: «نگاه من تغییر بر رسالت نیست زیرا معتقدم نه تغییر ارزش است و نه ثبات بلکه برنامه و کارکرد ارزش است.»

او در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع لغو کنسرت‌ها در شهرهای مختلف پرداخت که در دولت یازدهم به‌شکل کم‌سابقه‌ای گسترش یافت و وزارت ارشاد نیز در این مدت کاری در این زمینه پیش نبرده است.

وزیر ارشاد دولت دوازدهم در این زمینه خواهان رعایت قانون شد و ضمن بیان این‌که «حتی لغو یک‌ مجوز هم غلط است» از رسانه‌ها خواست تا در این زمینه «اغراق» نکنند چون «مجوزهای زیادی در بخش موسیقی صادر شده و موارد لغو مجوز نسبت به آن‌ها اندک بود.»

صالحی با اعلام این‌که در یک ماه اخیر در حال گفت‌وگو در این زمینه بوده‌اند گفت این گفت‌وگوها علائم‌ روشنی نشان داده و اظهار امیدواری که با رسیدن به توافق «قانون مبنای عمل همه باشد».

فشار بر اهالی موسیقی در سال‌های اخیر چنان بوده که آن‌ها چندین بار با گردهمایی‌های اعتراضی و نوشتن نامه از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواسته بودند که مانع از لغو کنسرت‌ها شود و وزیر ارشادی را برگزیند که بتواند در مقابله با نیروهایی که کنسرت‌ها را لغو می‌کنند بایستد.

عباس صالحی درباره اکران فیلم‌های توقیفی هم گفت گزارش کمیته بررسی فیلم‌ها آماده شده و بر اساس آن‌چه در این کمیته بررسی شده «اگر ایرادات رفع شده باشد، مشکلی نیست».

در تیرماه سال جاری ابراهیم داروغه‌زاده که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد از مدیران وزارت ارشاد بود و حالا در دولت دوازدهم ترفیع گرفته و رئیس سانسور سینمای ایران شده از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی رفع توقیف از ۱۰ فیلم سینمایی سخن گفت.

داروغه‌زاده در شهریور امسال از رفع توقیف فیلم‌های «خانه دختر»، «خانه پدری»، «عصبانی نیستم»، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» و «پارادایس» خبر داد اما گفت فیلم‌های «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری و «ارادتمند، بهاره تینا نازنین» ساخته عبدالرضا کاهانی و «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش نیز به دلیل حساسیت مراجع مذهبی همچنان در توقیف‌اند.

وزیر ارشاد اسلامی درباره تعیین تکلیف فیلم‌های توقیفیِ باقی مانده گفت تصمیم‌گیرنده درباره محصولات فرهنگی وزیر نیست و «ساختار مشخص این‌ها طی می‌شود».

او در همین حال نسبت به «آلودگی‌های فرهنگی» هشدار داد و «ولنگاری فرهنگی» را از عوامل مخدوش کردن ریشه‌های هویتی ایرانیان خواند.

عباس صالحی همچون دیگر مسئولان قبلی وزارت ارشاد اسلامی این مسائل را به همه کشورهای جهان تعمیم داد و در این‌باره گفت: «این دغدغه‌ها سیاسی و ایدئولوژیک نیست، بلکه ملی است و بسیاری از کشورها نیز دچار آن هستند.»

سخنان وزیر ارشاد دولت دوازدهم در نخستین نشست خبری‌اش بازتاب‌دهنده مواضع دو پهلو و ناروشن متولیان فرهنگی کشور نسبت به مشکلات جامعه هنری است.

رویکردهای مبهم درباره مسائل حاد فرهنگی کشور امری تکراری در طول فعالیت چهار سال گذشته مسئولان وزارت ارشاد بوده است.

وزیر ارشاد اسلامی می‌گوید: «نگاه وزارت ارشاد دولت دوازدهم مثل سایر وزارتخانه‌ها در دولت اعتدال و امید اعتدالی است.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy