Wednesday, Sep 27, 2017

صفحه نخست » «فرمان مهاجرتی جدید ترامپ تنبیه دسته‌جمعی مردم ایران است»

NO.jpgدویچه وله ـ کمپین حقوق بشر در ایران فرمان مهاجرتی ترامپ که مانع سفر ایرانیان به آمریکاست را "تنبیه یک ملت به دلیل سیاست‌های دولتش" ارزیابی کرد. این کمپین دلایل عرضه‌شده برای صدور این فرمان در مورد ایرانیان را غیرواقعی خواند.

کمپین حقوق بشر در ایران با صدور اطلاعیه‌ای فرمان مهاجرتی جدید دولت آمریکا را که در تاریخ ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) اعلام شد، به شدت محکوم کرد. فرمان مهاجرتی جدید دولت دونالد ترامپ سفر شهروندان ایرانی و ۷ کشور دیگر به آمریکا را ممنوع کرده است.
کمپین حقوق بشر در ایران که پیش از این زیر عنوان "کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران" فعالیت می‌کرد، در اطلاعیه مطبوعاتی‌ای که روز ۲۶ سپتامبر منتشر کرده، نوشته که فرمان جدید ممنوعیت سفر شهروندان ایرانی به آمریکا توجیه‌شدنی نیست و "هدیه‌ای است به تندروان ایرانی که می‌خواهند مردم ایران را منزوی کنند".



در اطلاعیه کمپین به نقل از هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین حقوق بشر در ایران، آمده است: «این ممنوعیت سفر بی‌رحمانه، نابخردانه و بر ضد علائق ملی آمریکاست. چنین اعمال تبعیضی تمایزی میان مردم ایران و مقامات رسمی کشور قائل نیست. این تنبیه جمعی تمامی یک ملت به دلیل سیاست دولتش است.»


در اطلاعیه کمپین حقوق بشر در ایران گفته شده که فرمان جدید ممنوعیت سفر ترامپ "توخالی بودن" آخرین سخنان او در ۱۹ سپتامبر را در ۷۲مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل نشان می‌دهد، آنجا که رئیس جمهور آمریکا گفت که "مردم خوب ایران خواهان تغییرات هستند" و "مردم ایران چیزی هستند که رهبرانشان بیش از هر چیز از آن واهمه دارند."


در اطلاعیه یادشده آمده که هنوز یک هفته از ایراد این سخنان نگذشته، ترامپ میلیون‌ها نفر از این "مردم خوب" را با صدور فرمانی عمومی تنبیه کرده است.


دولت ترامپ در ابتدا شهروندان ایران، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان را از سفر به آمریکا منع کرده بود. فرمان ممنوعیت سفر به آمریکا برای شهروندان این شش کشور تا روز ۲۴ سپتامبر معتبر بود. در فرمان مهاجرتی جدید دولت ترامپ، سومالی از لیست کشورهای یاد شده حذف شده و کشورهای چاد، ونزوئلا و کره شمالی به آن اضافه شدند.


در اطلاعیه کمپین حقوق بشر در ایران همچنین گفته شده که فرمان ممنوعیت سفر شهروندان ایرانی به آمریکا خانواده‌های صدها تن از هزاران ایرانی - آمریکایی را که به اقتصاد و فرهنگ ایالات متحده خدمات شایانی کرده‌اند، از سفر به آمریکا و دیدار با خویشاوندانشان محروم می‌کند.
در این اطلاعیه همچنین به مانعی اشاره شده که با فرمان مهاجرتی ترامپ بر سر راه فعالیت‌های حقوق بشری ایجاد می‌شود. گفته شده که این ممنوعیت سفر باعث می‌شود که ده‌ها هزار نفر از فعالان حقوق بشر ایرانی که از جمله به عنوان پناهنده در اروپا یا دیگر کشورهای جهان زندگی می‌کنند دیگر نتوانند به آمریکا بروند تا مدارکی را که لازم است با افکار عمومی و سازمان‌های حقوق بشری در میان بگذارند.


از قول هادی قائمی چنین نقل شده است: « ما به عنوان سازمانی حقوق بشری که مرکز آن در آمریکاست، وابسته به سفر و ملاقات مداوم با دگراندیشان ایرانی در خارج کشور هستیم، آنها پشتیبان ما و جزء اساسی تحقیقات ما هستند.»


طبق فرمان مهاجرتی جدید ترامپ ورود شهروندان ایرانی به عنوان مهاجر یا غیرمهاجر به آمریکا ممنوع شده مگر ایرانیانی که دارای ویزای دانشجویی یا ویزای تبادل بازدیدکنندگان باشند.

در اطلاعیه کمپین به نقل از فرمان جدید مهاجرتی آمده است که "ایران همواره از همکاری با دولت ایالات متحده برای شناسایی خطرات امنیتی سر باز زده" و "منبع خطرات تروریستی مهم" بوده است.


به نوشته کمپین حقوق بشر در ایران دلیلی که در رابطه با صدور فرمان مهاجرتی ترامپ مبنی بر حفظ امنیت و جلوگیری از تروریسم آورده شده با واقعیت همخوانی ندارد، چون "هیچ شهروند ایرانی‌ای در حمله تروریستی در خاک آمریکا شرکت نداشته است".
کمپین حقوق بشر در ایران از دولت ترامپ خواسته تا هر چه زودتر فرمان ممنوعیت سفر را لغو کند که از نظر این

سازمان "ربطی به حفظ امنیت آمریکا ندارد و حقوق بشری میلیونها نفر را نقض می‌کند".

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy