Friday, Sep 29, 2017

صفحه نخست » احمد توکلی: خاتمی و مقصران ۸۸ باید قدم اول را بردارند

83ef2345533_small.jpgرادیوفردا - احمد توکلی٬ نماینده سابق مجلس می‌گوید محمد خاتمی و سایر «مقصران» سال ۸۸ باید ضمن اعتراف به «اشتباه» خود در آن سال٬ «قدم اول» را بردارند و «عذرخواهی کنند» تا در مقابل این اقدام آنها٬ «قدم بعدی از سوی نظام برداشته شود».

آقای توکلی این اظهارات را در گفت‌و‌گویی که چهارشنبه پنجم مهر، با وب‌سایت جماران انجام داده٬ بیان کرده است.

او گفته است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، محمد خاتمی یکی از افرادی بود که «می‌توانست جلوی فتنه‌انگیزی» عده‌ای را بگیرد٬ اما «ایشان در این زمینه وظیفه‌اش را انجام نداد».

این نماینده اصولگرای سابق مجلس افزوده که «شخصاً معتقدم آقای خاتمی در فتنه ۸۸ می‌توانست جلوی خونریزی را بگیرد، کوتاهی کرد و مقصر است».

آقای توکلی ادامه داده که رئیس‌جمهور پیشین ایران٬ حالا باید «این تقصیر را جبران کنند تا عده‌ای به تبع ایشان با نظام آشتی کنند و نظام هم با آن‌ها آشتی کند».

او در پاسخ به پرسش خبرنگار جماران مبنی بر پیشنهاد طرح «آشتی ملی» از سوی آقای خاتمی به عنوان قدم اول برای وحدت ملی نیز گفته که «مطرح کردن این بحث از ایشان پذیرفته نیست. ایشان باید در این مورد جبران کند».

این فعال سیاسی اصولگرا منظور خود از «جبران کردن» را نیز «موضع‌گیری مستقیم» خاتمی درباره حوادث سال ۸۸ عنوان کرده و افزوده است ابتدا باید «تقصیر مقصران حادثه حل شود و بعد به الزامات آشتی ملی پرداخته شود».

به گفته این نماینده سابق مجلس٬ «این عده باید بگویند پشیمانند و قبول دارند که در آن موقع اشتباه کردند یا خیر. کسی نمی‌خواهد آن‌ها را محاکمه کند. شاید عذرخواهی این افراد خیلی مسائل را بتواند حل کند».

احمد توکلی به صراحت اضافه کرده است: «قدم اول را باید آقای خاتمی و سایر کسانی که در این حادثه تقصیر داشتند بردارند و در مقابل آن قدمی از سوی نظام برداشته شود».

طرح آشتی ملی محمد خاتمی که با مخالفت‌هایی از سوی شماری از فعالان سیاسی٬ به ویژه فعالان سیاسی خارج از کشور مواجه شد٬ به صراحت از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای رد شد و نزدیکان وی نیز به شدت به آن حمله کردند.

رهبر جمهوری اسلامی در پاسخی غیرمستقیم و تند طرح رئیس‌جمهور سابق را یک‌سره «بی‌معنی» خوانده و هشدار داد که «مردم با فتنه‌گران عاشورای ۸۸ آشتی» نخواهند کرد.

آقای خامنهای در ادامه در اظهارنظری که نشان از عدم عقب‌نشینی او از موضعش در برابر اعتراض‌های سال ۸۸ دارد، هشدار داد که «مردم با آن کسانی که روز عاشورا آمدند وسط خیابان و با قساوت و بی‌حیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهرند و آشتی هم نمی‌کنند».

بحث مجدد افزایش رابطه اصلاح‌طلبان با رهبر جمهوری اسلامی و طرح «آشتی ملی» پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی بار دیگر در دستور کار اصلاح‌طلبان ایران قرار گرفت.

محمد خاتمی نیز در همین زمینه روز ۲۸ دی ابراز امیدواری کرد که «آشتی نسبی» به وجود آمده پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی ادامه یافته و رهبر جمهوری اسلامی همه را وارد «عرصه جديدی از زندگی برای خدمت به مردم و اعتلای كشور» کند.

گفت‌گوی وب‌سایت جماران با احمد توکلی به دنبال انتشار عکسی از علی لاریجانی٬ نماینده مجلس در کنار محمد خاتمی در مراسم ختم آیت‌الله راستی کاشانی انجام شده است.

انتشار این عکس که با انتقاد شماری از اصولگرایان مواجه شد٬ به گفته احمد توکلی٬ نیازی به «این همه سروصدا» ندارد و «معنادار» نیست.

او در این زمینه افزوده است که «به نظر نمی‌رسد این مسئله برنامه‌ریزی شده باشد. احتمالاً آقای خاتمی، آقای لاریجانی را خیلی قبول نداشته باشد و عکس آن هم صادق است. این دیدار یک اتفاق معمولی است».

این نماینده پیشین مجلس، این نوع دیدارها در حاشیه مراسم ختم را «طبیعی» دانسته و گفته در «عروسی که دعوت صورت می‌گیرد، دعوت شدن یا نشدن می‌تواند معنادار باشد ولی ختم نه. در این سطوح، برای انجام دیدارهای سیاسی چندان احتیاجی به این بهانه‌ها ندارد، و دیدار با آقای خاتمی که جزو حرام‌های اولیه نیست».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy