Saturday, Oct 7, 2017

صفحه نخست » رئیس کارزار برنده نوبل صلح در فرانسه: نفی برجام بسیار دشوار است

Jean_Marie_Colin.jpgرادیو بین‌المللی فرانسه ـ ژان ماری کولَن، رئیس «کارزار بین‌المللی برای از میان بردن سلاح‌های اتمی» (ICAN) در فرانسه و معاون انجمن «پیشگامی برای خلع سلاح‌های هسته‌ای»، گفت که اعطای جایزۀ نوبل صلح به این سازمان اجازه می‌دهد با قدرت و اطمینان بیشتری در راه کسب ممنوعیت کلی سلاح‌های اتمی گام بردارد. وی به توافق اتمی کشورهای بزرگ با ایران نیز اشاره کرد و آن را مفید و مطلوب خواند.

رئیس «کارزار بین‌المللی برای از میان بردن سلاح‌های اتمی» در فرانسه، در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو بین‌المللی فرانسه گفت: «اعطای این جایزه به ما اجازه می‌دهد که با شتاب بیشتری پیشروی کنیم. این جایزه همچنین کشورهائی را که از یکسو حاضر به گفتگو در بارۀ از میان بردن سلاح‌های اتمی نیستند و از سوی دیگر بر چندجانبه گرائی تاکید می‌کنند، تحت فشار تازه‌‌ای قرار می‌دهد و در واقع انگشت اتهام بسوی آنان است. کشورهائی نظیر فرانسه، انگلستان و حتی آلمان.»

وی اضافه کرد: «بنابراین به ما اجازه می‌دهد که با پشتگرمی بیشتر مسائل را پیش روی آنان بگذاریم و بر اهمیت و دلایل ممنوع کردن سلاح‌های اتمی تاکید کنیم. دلایل و اهمیتی که تا کنون ۱۲۲ کشور آن را درک کرده‌اند».

رئیس «کارزار بین‌المللی برای از میان بردن سلاح‌های اتمی» در فرانسه درباره توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی نیز گفت: «از نظر من نباید بهیچ روی به این توافق‌نامه پشت کرد و در این زمینه باید گفت که دیپلماسی فرانسه در گذشته و هم اینک نیز تلاش فراوان می‌کند تا نشان دهد که توافق هسته‌ای با ایران، توافق مطلوب و مفیدی است که اجازه می‌دهد مناسبات تازه‌ای برقرار شود و برگ تازه‌ای گشوده گردد.»

ژان ماری کولَن ادامه داد: «دیپلماسی باید همواره بر درگیری‌های نظامی برتری داشته باشد و این همان چیزی است که توافق اتمی با ایران ممکن ساخته است، یعنی حلِ دیپلماتیک اختلافات، هر چند که دست یافتن به آن زمان زیادی به طول انجامید.»

او همچنین درباره احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: «من باور ندارم که آمریکا در آینده از این توافق روی گرداند، زیرا این یک توافق میان آمریکا و طرف دیگری نیست بلکه توافقی است چند جانبه که فرانسه، انگلستان، آلمان، روسیه، چین، اتحادیۀ اروپا و ایران نیز در آن مشارکت دارند و بنابراین نفی آن بسیار دشوار است و بعلاوه خروج از آن با منافع شماری از شرکت‌ها نیز همسوئی ندارد. ما به وزن منافع اقتصادی در روابط بین‌المللی آگاهیم و می‌دانیم که امروز ایران بازار بزرگی محسوب می‌شود».

کمیته نروژی نوبل صلح، روز جمعه ششم اکتبر، کارزار بین‌المللی برای از میان بردن سلاح‌‌های هسته‌ای را به عنوان برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۷ اعلام کرد. این کمیته دلیل اهدای انتخاب این سازمان را "تلاش برای جلب توجه درباره پیامدهای انسانی فاجعه‌ هرگونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و همچنین تلاش‌های انقلابی برای رسیدن به یک معاهده ممنوعیت این سلاح‌ها" عنوان کرد.

اهدای نوبل صلح به یک کارزار بین‌المللی در زمینه مبارزه با سلاح‌های هسته‌ای در شرایطی صورت گرفته که تنش‌های هسته‌ای بین آمریکا و کره شمالی افزایش یافته و همچنین احتمال خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای ایران بیش از پیش قوت گرفته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy