Saturday, Oct 7, 2017

صفحه نخست » انتقاد روحانی از تشدید محدودیت‌ها علیه خاتمی

6j2cdscwuwj_small.jpgدویچه وله - رئیس جمهور بدون نام بردن از محمد خاتمی از این که او به خاطر تشویق مردم به حضور در انتخابات "تنبیه" شده انتقاد کرد. به تازگی گزارش‌هایی درباره اعمال محدودیت‌های جدید علیه خاتمی منتشر و تکذیب شده است.

رئیس جمهور حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی که روز شنبه، ۱۵ مهر ماه در دانشگاه تهران برگزار شد بدون نام بردن از فرد و جناح مشخصی از افزایش فشارها و محدودیت‌ها بر اصلاح‌طلبان پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا روحانی گفت: «ما در جامعه یک رقابت آن هم ناسالم تحت عنوان جناح‌های سیاسی ایجاد کرده‌ایم؛ در همه انتخابات‌ها این جناح‌ها مشارکت می‌کنند ما در آخر به جای آنکه همه به خاطر مشارکتشان تشویق شوند و جایزه بگیرند، یکی جایزه می‌گیرد و جناح دیگر تنبیه می‌شود. آیا نتیجه این روش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند؟»

«دستگاه‌های بیکار و احضار فعالان»

حسن روحانی در بخشی از سخنان خود که به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با حکم حبس و ممنوعیت فعالیت حزبی برای هفت فعال سرشناس اصلاح‌طلب نباشد، گفت "ممکن است برخی از دستگاه‌ها بیکار باشند و برای ایجاد شغل برای خود عده‌ای را احضار کنند".

رئیس جمهور افزود: «اگر در جناحی که از ابتدا ساختمان دیوارش کوتاه ساخته شده است، کسی خیلی هم تاثیرگذار باشد و مردم را برای مشارکت تشویق کند و تکرار کند که مردم پای صندوق بیایند، باز هم آنها نباید تشویق شوند.»

این فرد "خیلی هم تاثیرگذار" رئیس جمهور پیشین محمد خاتمی است که به کار بردن واژه "تکرار" در پیام‌های انتخابتی او برای ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بسیار شهرت دارد.

"تکرار و تنبیه" خاتمی

خاتمی در پیام خود به مناسبت انتخابات مجلس خطاب به شهروندان تاکید کرد که "تکرار می‌کنم" در رأی‌گیری شرکت و به تمام افراد فهرست امید رأی دهید. او در پیام انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز از مردم خواست رأی سال ۹۲ به حسن روحانی را "تکرار" کنند.

ظاهرا اظهارات روحانی درباره "تنبیه" خاتمی اشاره به گزارش‌هایی دارد که درباره اعمال محدودیت‌های جدید علیه رئیس جمهور پیشین منتشر شده است. خبر اعمال این محددیت‌ها را محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه ۱۳ مهر در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد و گفت اعضای فراکسیون درباره این وضعیت با رئیس مجلس، علی لاریجانی رایزنی‌هایی کرده‌اند.

اندکی پس از انتشار این خبر وب‌سایت کلمه جزئیات بیشتری در این زمینه فاش کرد و نوشت تصمیم درباره اعمال محدودیت علیه خاتمی در دادگاه ویژه روحانیت گرفته شده و حکم آن طی نامه‌ای به امضای دادستان ویژه روحانیت، ابراهیم رئیسی به خانه او فرستاده شده است. رئیسی از رقیبان شکست‌خورده روحانی در انتخابات ریاست جمهوری است.

به گزارش وب‌سایت کلمه بر اساس حکم دادگاه ویژه روحانیت، خاتمی به مدت ٣ ماه نباید در هیچ مراسم سیاسی و تبلیغی شرکت کند و حضور او "در جلسات، سالن‌ها، همایش‌ها، مراسمات هنری، از قبیل تئاتر، کنسرت، و همینطور حضور در محافل مختلف غیرخانوادگی حتی در جلسات خصوصی" از این پس ممنوع شده است.

انتقاد از "یک حصر تازه"

نایب رئیس مجلس به توجه به این که محدودیت‌های احتمالا اعمال شده تفاوتی با بازداشت خانگی ندارد نوشت: «در حالی که افکار عمومی جامعه پی در پی علامت می‌دهد که مخالف ادامه حصر خانگی است، آن‌ها یک حصر دیگر اضافه می‌کنند و شخصیتی را بدون مستند قانونی از حقوق اجتماعی و شهروندی‌اش محروم می‌نمایند.»

مطهری دادگاه ویژه روحانیت را نهادی توصیف می‌کند که "برای یک نیاز موقت و متناسب با شرایط اوایل انقلاب بوجود آمده"، در قانون اساسی وجود ندارد و با تصمیم‌گیری‌های خود "به راحتی اصول متعدد" این قانون را زیر پا می‌گذارد.

نایب رئیس مجلس در بخش پایانی یادداشت خود نوشته است: «این نمی‌شود که مردم را برده خود بدانیم و برای آن‌ها دستور حصر و محدودیت صادر کنیم. مجلس در این جا وظیفه سنگینی دارد و باید از حقوق ملت دفاع کند و اساسا فلسفه وجود مجلس جلوگیری از خودکامگی‌ها و دفاع از حقوق ملت است.»

محدودیت‌های جدید علیه خاتمی، اگر اعمال شده باشد، حدود دو هفته پس از انتشار عکس‌هایی از او در کنار رئیس مجلس علی لاریجانی و برخی دیگر از مسئولان و مقام‌های ارشد حکومتی در حسینیه جماران رخ داده که در رسانه‌ها و فضای مجازی انعکاس وسیعی داشت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy