Monday, Oct 9, 2017

صفحه نخست » آمریکا و ترکیه صدور ویزا را برای اتباع یکدیگر متوقف کردند

vgasgyh88553_small.jpgبی بی سی - با افزایش تنش دیپلماتیک بین ترکیه و آمریکا، این دو کشور صدور بسیاری از انواع ویزا را برای شهروندان یکدیگر به حال تعلیق درآورده‌اند.

سفارت ترکیه در واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرده که تعهد دولت آمریکا به تأمین امنیت کارمندانش را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهد.

متن بیانیه سفارت ترکیه در واشنگتن مشابه بیانیه‌ای است که پیشتر سفارت آمریکا در آنکارا منتشر کرده بود و فقط جای اسم کشورها عوض شده است.

ترکیه هفته گذشته یکی از کارمندان سفارت آمریکا در استانبول را به جاسوسی و تلاش برای سرنگون کردن دولت متهم و او را بازداشت کرد. دولت آمریکا این اتهام را بی‌پایه خوانده و رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، فرد بازداشت شده مرد و شهروند ترکیه است.

رابطه ترکیه و آمریکا بویژه پس از کودتای نافرجام ژوییه سال ۲۰۱۶ میلادی پر تنش بوده است و در این مدت مقامات ترکیه از همتایان آمریکایی خود خواسته‌اند که فتح‌الله گولن را به دلیل آنچه مقامات ترکیه‌ نقش وی در این کودتا می خوانند به ترکیه مسترد کند.

دولت ترکیه فتح‌الله گولن را متهم کرده که کودتای ناموفق پارسال این کشور را علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری، طرح‌ریزی و اجرا کرده است.

آقای گولن که از حدود ١٨ سال پیش در تبعیدی خود خواسته در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد، این اتهام را تکذیب کرده است.

مقام‌های ترکیه بعد از کودتای ناموفق پارسال بیش از ۵۰ هزار نفر را بازداشت کردند. قاضی‌ها، دادستان‌ها، اعضای پلیس و ارتش جزو بازداشت‌شدگان بودند. بسیاری از آنها به ارتباط با شبکه فتح الله گولن متهم شده‌اند.

همچنین بیش از ۱۰۰ هزار نفر از کارکنان دولت از جمله پزشکان، کارمندان و دانشگاهیان با اتهام مشابه معلق یا اخراج شده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy