Monday, Oct 9, 2017

صفحه نخست » مذاکره بریتانیا و اسرائیل درباره توافق ایران همزمان با تقاضای چین و روسیه برای ابقای برجام

6d4uwj_small.jpgصدای آمریکا - در حالیکه قرار است پرزیدنت ترامپ سه روز دیگر نظر خود درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای را اعلام کند، بریتانیا و اسرائیل در تازه ترین مذاکرات رهبران این دو کشور می گویند جامعه بین المللی باید با دقت و هوشیاری تهدیدهای ایران در خلیج فارس، و در سطحی گسترده تر، در خاورمیانه را زیر نظر بگیرد و به همکاری علیه اقدامات بی ثبات کننده ادامه دهد.

اتفاق نظر دو کشور در این زمینه ، روز دوشنبه ۱۷ مهر در پی یک مکالمه تلفنی میان «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، توسط سخنگوی نخست وزیر بریتانیا اعلام شد.

پیشتر رسانه های آمریکا اعلام کردند پرزیدنت دونالد ترامپ قصد دارد روز پنجشنبه بیست مهر نظر نهایی خود را درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای اعلام کند.

براساس قانون آمریکا، رئیس جمهوری موظف است هر سه ماه نظر خود درباره پایبندی ایران به توافق را به کنگره اعلام کند.

ایران و اعضای گروه پنچ بعلاوه یک و با حضور آمریکا در این گروه، تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای رسیدند که براساس آن ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرد و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی هسته ای لغو شد.

با این حال پرزیدنت ترامپ از زمان نامزدی مخالفت خود را با این توافق اعلام کرد. با این حال در شش ماه گذشته دولت او دو بار پایبندی ایران به توافق را تایید کرد، اما منابع نزدیک به دولت می گویند او چنین قصدی را برای بار سوم ندارد.

تشویق روسیه و چین

روسیه و چین که شرکای ایران محسوب می شوند به طور جداگانه از آمریکا خواسته اند از توافق هسته ای خارج نشود.

روسیه روز دوشنبه ۱۷ مهرماه هشدار داد که خروج آمریکا از توافق اتمی ایران عواقب منفی به دنبال خواهد داشت. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت: شک نداریم که خروج هر کشوری از توافق هسته ای و از جمله ایالات متحده قطعا عواقب منفی به دنبال خواهد داشت.

چین نیز روز دوشنبه به طور جداگانه ابراز امیدواری کرد که توافق اتمی ایران همچنان پابرجا باقی بماند و نقشی مهم در برقراری صلح ایفا کند.

چنانچه پرزیدنت ترامپ پایبندی ایران به توافق را تایید نکند، کنگره آمریکا دو ماه وقت خواهد داشت تا تحریم های هسته ای علیه ایران را بازگرداند. با این حال برخی رسانه های آمریکایی گزارش داده اند کاخ سفید به رغم تایید عدم پایبندی، از کنگره خواهد خواست که تحریم ها را باز نگرداند تا زمینه خروج ایالات متحده از برجام فراهم نشود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy