Monday, Oct 9, 2017

صفحه نخست » جنجال برسر قتل یک مورچه و پاسخ شگفت‌انگیز قاضی!

64553e44t5vcj_small.jpgالعربیه - یک شهروند سعودی پس از هشت سال تلاش موفق شد که قاتل عمد یک مورچه را به دادگاه بکشاند. شاکی در سال 2009 علیه شخصی که به گفته او جلوی چشمانش یک مورچه را نه به اشتباه بلکه عمدا زیر پا گرفت و کشت، شکایت کرد. اما در آن زمان یکی از قضات سعودی مسئله را جدی نگرفت و پرونده او را بدون پیگیری قانونی مختومه اعلام کرد. شاکی که با دنبال کردن پرونده قتل مورچه دست بردار نبود بار دیگر شکایت خود را از طریق مراجع قضایی دنبال کرد و بلاخره موفق شد قاتل به عمد مورچه را به دادگاه احضار کند.

نصار المرشدی شاکی پرونده در جلسه دادگاه در توضیح علت شکایت خود علیه قاتل مورچه گفت، قتل بی دلیل و بدون توجیه این مورچه مخالف تعالیم اسلام است به خصوص که این مورچه نه تنها آزاری به قاتل نرسانده بود بلکه تلاش داشت تا از سر راه او بگریزد اما قاتل، آن مورچه بی دفاع را دنبال کرد و کشت! این عمل مخالف تعالیم دین اسلام در باره حمایت از حیوانات است.

محمد فایز قاضی دادگاه منطقه عفیف سعودی پس از مطالعه محتوای پرونده و بررسی مشخصات شاکی، مقتول و متهم به قتل، به شاکی نگاه کرد و گفت: «پرونده را خوب مطالعه کردم، پرونده از نظر قانونی ناقص است، تو به عنوان وکیل مورچه وکالتی رسمی یا ثبتی از اولیای مقتول (مورچه) نداری، بنابراین وکالت تو فاقد اعتبار قانونی است، لذا تا زمانی که یک وکالت‌نامه حقوقی، قانونی و رسمی از اولیای مورچه نداشته باشی، ما نمی‌توانیم دادرسی کنیم و علیه قاتل حکم صادر کنیم، به همین دلیل تا اطلاع ثانوی و ارائه وکالت رسمی از اولیای مورچه، دادگاه به جلسه استماع پایان داده و پرونده شما را مختومه اعلام می‌کند.

نصار المرشدی، شاکی، در تماس با العربیه نت گفت: «برغم این حکم، باز هم پرونده را دنبال کرده و تقاضای تجدید نظر در حکم صادره را خواهم کرد. قاتل مرتکب جنایت قتل شده و باید مجازات می‌شد، همه مخلوقات نزد خداوند ارزشمند هستند و نباید بیهوده کشته شوند، قاتل هیچ سودی از قتل این مورچه مظلوم نبرد، بنابرین باید قانون او را مجازات می‌کرد.»

او ادامه داد: «متاسفانه من طی این 8 سال هرگاه مراجعه کردم با انتقادات شدید کارکنان دادگاه مواجه شدم، الآن هم پس از این همه تلاش، قاضی از من وکالت رسمی از لولیای مورچه درخواست کرد و به من گفت کسی تو را وکیل خونخواهی مورچه نکرده و این از نظر دادگاه غیر قابل قبول است.»

برخی از شهروندان با خواندن این خبر که در سعودی به پرونده «قتل مورچه» معروف شده، نظرات مختلفی را زیر این خبر در شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند. اکثریت آنان از اینکه شاکی اینگونه مصرانه از حیوانات دفاع کرده با او اعلام همبستگی کردند، اما برخی دیگر او را به تمسخر گرفته و نوشتند، کارمندان دادگاه بیکار نیستند که هر روز برای بررسی قتل مورچه‌ای تشکیل جلسه دهند، در حالی که روزانه هزاران انسان در اقصی نقاط جهان کشته می‌شوند. یکی دیگر از نظردهند‌گان نوشت: «پرونده کلا ناقص است، عدم ذکر نام مورچه، مذکر یا مونث بودن آن، نام پدر و مادرش، قبیله مورچه‌، آدرس محل زندگی‌اش، به چه دلیل وارد آن منطقه شده بود و بالاخره نداشتن وکالت از سوی اولیای مورچه، همه دال بر ناقص بودن پرونده است، لذا قاضی حق داشت آن را مختومه اعلام کند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy