Wednesday, Oct 11, 2017

صفحه نخست » گزارش آسوشیتدپرس از نگرانی مردم در خیابان های تهران

6s5877745t7cj_small.jpgدر حالی که پرزیدنت ترامپ تهدید کرده که توافق هسته ای با ایران را بار دیگر تایید نخواهد کرد بسیاری از مردم ایران که در تهران زندگی می کنند نگران این هستند که از مواهب توافقی که هنوز بهره اقتصادی کاملی به آنها نرسانده محروم شوند و این گونه شک و تردید های آنها نسبت به آمریکا افزایش می یابد.

عصر ایران - خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی میدانی از تهران با مردم این شهر درباره تهدید رییس جمهور آمریکا به لغو برجام گفتگو کرده و نظر آنها را جویا شده است.

در این گزارش آمده است:

با گروهی از مردم تهران درباره برجام گفتگو کردیم؛ از دانشجو و دانش آموز تا معلم، پیر و جوان، مردانی با لباس های مارکدار و زنانی با پوشش چادر.

تقریبا تمامی آنها نگرانی مشترکی دارند؛ هنوز منافع اقتصادی برجام به زندگی 80 میلیون ایرانی وارد نشده در حالی که دولت بهره اقتصادی خود را از این توافق برده و برای مثال قرارداد خرید میلیاردها دلار هواپیمای مسافربری امضا کرده است؛ نرخ تورم همچنان بالاست و فرصت های شغلی همچنان اندکند.

آنها همچنین می گویند تهدیدهای اخیر ترامپ مبنی بر لغو برجام کاملا در جهت تایید شعارهای ضد آمریکایی مقامات جمهوری اسلامی در نزدیک به 4 دهه گذشته از جمله درباره عدم اطمینان به آمریکاست. این احساس به کمک تندروهای مخالف آمریکا در داخل ایران می آید و آنها را متحد می سازد.

غلامرضا حائری دانشجوی 21 ساله معماری در این رابطه می گوید:" من خیری از برجام ندیدم، پس ترامپ چه چیزی می خواهد به هیچ بیفزاید آیا او می خواهد به صفر صفر اضافه کند؟

اعتماد غالب ایرانیان به برجام در طی زمان دستخوش تغییر شده و کاهش یافته است. در سپتامبر 2015 نتیجه یک نظر سنجی تلفنی مرکز "ایران پل" در تورنتو کانادا نشان داد 45 درصد از ایرانی ها به پایبندی آمریکا به تعهداتش در قبال برجام اعتمادی نداشتند. در سپتامبر سال جاری نتیجه نظر سنجی مشابه تلفنی مرکز "ایران پل" نشان می دهد این رقم به 77 درصد رسیده است.

"امیر فرمانش" رییس مرکز نظر سنجی "ایران پل" در این باره به آسوشیتدپرس گفت: بی اعتمادی به آمریکا در نظرسنجی به نحو قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

این بی اعتمادی کاملا در خیابان های تهران هم قابل مشاهده است. بهرام صفری 39 ساله معلم دبیرستان گفت او ابتدا از برجام حمایت می کرد اما از زمانی که ترامپ در آمریکا به قدرت رسیده نظرش نسبت به برجام تغییر کرده است. او به درستی نظر آیت الله خامنه ای مبنی بر غیر قابل اعتماد بودن آمریکا تاکید کرد.

او گفت: در جریان مذاکرات هسته ای من زیاد متوجه نکته تاکید رهبری بر غیر قابل اعتماد بودن آمریکایی ها نمی شدم اما امروز به طور کامل منظور رهبری را از این تاکید درک می کنم و حق را به ایشان می دهم."

"اشکان اشتری" 30 ساله وارد کننده قطعات الکترونیک معتقد است لغو برجام به ضرر ایران و آمریکا خواهد بود. به گفته او: ایرانی ها از لغو برجام نگران هستند چون تا کنون کاملا به مفاد آن پایبند بوده اند.

زهره لواسانی 31 ساله کارمند یک بانک خصوصی در این باره معتقد است: بر اساس برجام بانک های غربی می توانستند با ایران معامله کنند اما در عمل بسیاری از آنها هنوز وارد بازار ایران نشده اند. بنابراین از نظر من اقدامات جدید ترامپ در عمل تغییر معناداری ایجاد نخواهد کرد.

از هفته گذشته و همزمان با نزدیک شدن به موعد تهدید ترامپ مبنی بر عدم تایید پایبندی ایران به برجام، شاخص بازار سهام در تهران 1.2 درصد افت داشته و ارزش برابری ریال در برابر ارزهای خارجی به ویژه دلار و یورو به شدت در حال سقوط است.

مهدی عابدی 39 ساله فروشنده تایر خودرو اما معتقد است ایران قادر به فائق آمدن به چالش تحریم های آمریکا در دوران ترامپ خواهد بود. به گفته او: جامعه جهانی تنها شامل آمریکا نیست و ایران می تواند قراردادهای خود را با دیگر کشورها حفظ کند.

به گفته عابدی: ایران در 40 سال گذشته دایم با آمریکا در بحران بوده و در این فقره نیز خواهد توانست بحران را مدیریت کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy