Wednesday, Oct 11, 2017

صفحه نخست » ارتش عراق در تدارک یک حمله گسترده به کرکوک است

101117A_top.jpgیورونیوز - خبرگزاری رویترز به نقل از دولت اقلیم کردستان اعلام کرد که ارتش عراق و نیروهای تحت بسیج مردمی خود را برای یک «حمله گسترده» به کرکوک آماده کرده‌اند.

یک مقام اقلیم کردستان عراق در همین رابطه گفت: «پیام‌های خطرناکی دریافت کرده‌ایم مبنی بر اینکه نیروهای عراقی، بسیج مردمی و پلیس فدرال خود را برای یک حمله گسترده به کرکوک آمده می‌کنند.»

تنش میان اقلیم کردستان عراق با دولت مرکزی و نیز ایران و ترکیه از زمان همه پرسی استقلال این منطقه شدت گرفته است. در این همه‌پرسی که روز سوم مهرماه برگزار شد نزدیک به ۹۳ درصد رای‌دهندگان به جدایی اقلیم کردستان از عراق آری گفتند.

علاوه بر بغداد همسایگان عراق نیز نتیجه همه‌پرسی را مردود می‌دانند و به شدت با آن مخالفند. پیش از این ایران و ترکیه گفته بودند که مرزهای هوایی و زمینی خود را با اقلیم کردستان خواهند بست.

به گزارش رادیو زمانه پارلمان عراق در جلسه روز چهارشنبه ۵ مهر/ ۲۷ سپتامبر خود حیدر عبادی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور را ملزم کرده بود که دستور استقرار نیروهای امنیتی در مناطق مورد مناقشه از جمله در کرکوک را صادر کند،چاه‌های نفت کرکوک را در اختیار بگیرد و استاندار این شهر را برکنار کند.

پارلمان عراق همچنین بر ضرورت پیگرد قضایی مسئولان اجرای همه‌پرسی اقلیم کردستان تأکید کرده و از دولت مرکزی عراق خواسته بود تمام گذرگاه‌های مرزی با اقلیم کردستان را مسدود کند.

سخنگوی شورای عالی قضایی عراق چهارشنبه ۱۱ اکتبر به خبرگزاری فرانسه گفته است که دادگاهی در شرق بغداد در پاسخ به درخواست شورای امنیت ملی عراق حکم بازداشت هندرن صالح رییس کمیسیون برگزاری همه‌پرسی و دو مقام دیگر را صادر کرده است.

شورای امنیت ملی عراق دو روز پیش هم اعلام کرده بود که فهرستی از مقامات اقلیم کردستان که به برگزاری همه‌پرسی کمک کرده‌اند تهیه کرده و اقدامات قضایی علیه آنها آغاز شده است. شبکه رودا احتمال داده که نام مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان نیز در این فهرست قرار داشته باشد.

در آخرین ساعات برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان در روز دوشنبه ۲۵ سپتامبر حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق دستور داده بود که ارتش عراق «برای حفظ جان و امنیت شهروندان عراقی» در مناطق مورد مناقشه اقلیم کردستان مستقر شود. حشد شعبی نیز بلافاصله اعلام آمادگی کرد که کنترل استان کرکوک را در دست بگیرد.

کریم نوری، یکی از فرماندهان بسیج مردمی عراق به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «هدف بعدی ما کرکوک است و مناطق مورد مناقشه‌ای که تبهکاران اشغال کرده‌اند.»

در همه‌پرسی استقلال کردستان ۹۲.۷ درصد از رأی‌دهندگان به جدایی کردستان از عراق رأی دادند. بغداد، تهران و آنکارا همه‌پرسی را غیرقانونی خوانده‌اند. ۴۸ درصد جمعیت کرکوک کرد هستند اما این استان جزو قلمرو عراق است. سه سال پیش پیشمرگه‌های کرد با شکستن محاصره کرکوک در جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) این استان را تحت کنترل خود درآوردند.

دولت اقلیم کردستان چهارشنبه ۱۱ اکتبر با صدور بیانیه‌ای اقدامات قضایی علیه مسئولان برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان و تدابیر اخیر برای تصرف کرکوک را غیر قانونی خوانده و گفته است که حیدر عبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل قوا مسئول خشونت‌های احتمالی خواهد بود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سخنانی که در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه ۱۹ مهر ایراد کرد در پاسخ به پرسش رسول خضری، نماینده سردشت گفته است که ایران به طور مستقل در بحران اقلیم کردستان ورود نمی‌کند، بلکه سیاست‌هایش را با دولت عراق و ترکیه هماهنگ خواهد کرد. هفته گذشته در طی رزمایش مشترک ارتش ایران با حشد شعبی، تانک‌های ایرانی در مناطق مرزی قصرشیرین تا مرز پرویزخان، مرز باشماق در مریوان و مرز تمرچین در پیرانشهر مستقر شدند.

پیش از برگزاری رزمایش «حیدر کرار» هم یک هیأت بلندپایه نظامی از عراق به ایران سفر کرده بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy