Friday, Oct 13, 2017

صفحه نخست » استراتژی ترامپ در مورد ایران اعلام شد

trump11021.jpg

ایران اینترنشنال - استراتژی جدید آمریکا در مورد ایران با انتشار بیانیه‌ای شامل نکات کلیدی 'فکت شيت' (لینک به فایل پی دی اف) از سوی کاخ سفید اعلام شد.

در این استراتژی موضوع توافق هسته‌ای به حاشیه رانده شده و تمرکز آن بر مقابله با همه مواردی است که آمریکا آنها را رفتارهای مخرّب و متزلزل‌کننده حکومت ایران می‌داند.

این 'فکت شیت' با انتقاد مکرر از دولت باراک اوباما به خاطر تمرکز برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران می‌گوید: "فهرست کامل فعالیت‌های خرابکارانه رژیم ایران بسیار فراتر از تهدیدات اتمی آن است. این فعالیت‌ها شامل توسعه برنامه موشک‌های بالستیکی با قابلیت حمل تسلیحات اتمی، حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریزم و افراط‌گرایی، پشتیبانی از جنایات رژیم بشاراسد علیه مردم سوریه، دشمنی با اسرائیل، تهدید نسبت به کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس، حملات سایبری به مؤسسات مالی و نظامی آمریکا، اسرائیل و سایر متحدان آمریکا، نقض حقوق بشر مردم ایران و اسارت خارجی‌ها در زندان می‌شود. دولت باراک اوباما با کوته بینی و تمرکز صرف بر موضوع برنامه هسته‌ای ایران، عملا رسیدگی به بسیاری دیگر از فعالیت‌های خرابکارانه رژیم ایران را به حاشیه برد و اجازه داد تا نفوذ ایران در منطقه به سطح غیرقابل تحملی برسد."

انتقاد ترامپ به دوران ریاست جمهوری جورج بوش نیز پرداخته و می گوید: "دولت پیشین پرزیدنت جورج دبلیو بوش با توجه مدام به تهدیدات سازمان‌های افراطیون سنّی، از تهدیدات درازمدت افراط‌گرایان ورادیکال‌های مورد پشتیبانی ایران (گروه های شبه نظامی شیعه) غفلت کرد. درنتیجه‌ی این سیاست، آمریکا از مقابله با توسعه‌گرایی حکومت ایران و شبکه نیروهای نیابتی و تروریست های هوادار آن که با هدف تضعیف کشورهای همسایه فعالیت می‌کنند غفلت کرده و دولت فعلی آمریکا این اشتباهات را تکرار نخواهد کرد. دولت ترامپ این تهدیدات را به شکل همه‌جانبه نسبت به فعالیت‌های خرابکارانه توسط حکومت تهران پاسخ خواهد داد و به دنبال تغییر رفتار این رژیم خواهد بود. این استراتژی به دنبال خنثی کردن و مقابله با تهدیدات ایران، به ویژه تهدیدات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد بود".

در بخش دیگری از این راهبرد آمده: "رفتار گستاخانه رژیم ایران به ویژه سپاه پاسداران، یکی از خطرناکترین تهدیدها علیه منافع آمریکا و علیه ثبات منطقه است. رژیم ایران با سوءاستفاده از مناقشات منطقه‌ای و بی‌ثباتی آن، به شکل متجاوزگرانه‌ای به گسترش نفوذ و دامنه تهدیدات علیه همسایگان خود دست یازیده، بی‌آنکه هیچ هزینه‌ای در داخل کشور یا سطح بین‌المللی متوجه این رفتار خرابکارانه آن بشود."

گزارش یورونیوز در این باره...

استراتژی ترامپ درباره ایران: تشدید نظارت بر توافق هسته‌ای، بازرسی از مراکز نظامی و افزایش فشار بر سپاه

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا شامگاه امروز جمعه بدون تایید یا عدم تایید پایبندی واشنگتن به توافق هسته‌ای خواستار تشدید نظارت بر تعهدات ایران و بازرسی از مراکز نظامی این کشور در چارچوب برجام خواهد شد.

دفتر مطبوعاتی کاخ سفید صبح جمعه در بیانیه‌ای رئوس کلی استراتژی آقای ترامپ درباره ایران را اعلام کرد. بر اساس این بیانیه، رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب در سخنرانی خود درباره رویکردهای جدید دولتش نسبت به ایران با انتقاد شدید از علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران، خواستار افزایش فشار بر تهران برای توقف اقدامات «مخرب» در منطقه خواهد شد.

بنا بر متن این بیانیه، آقای ترامپ، عدم پایبندی آمریکا به برجام را اعلام نخواهد کرد و در مقابل خواستار تشدید نظارت بر پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود خواهد شد. به علاوه، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، با اشاره به سابقه رفتارهای پنهانی ایران در دهه‌های گذشته در رابطه با برنامه هسته‌ای خود، از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواهد خواست تا از مراکز نظامی این کشور بازدید به عمل آورد.

رئیس جمهوری ایالات متحده با اشاره به تاریخ ایران در ۲۸ سال گذشته و در دوره رهبری آقای خامنه‌ای، حکومت ایران را به دلیل نقض حقوق شهروندان این کشور، زندانی کردن رهبران اصلاح‌طلب از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همچنین بازداشت شهروندان خارجی مورد انتقاد قرار خواهد داد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین با انتقاد شدید از رویکرد دولت باراک اوباما درباره ایران و منطقه، بر حمایت از متحدان سنتی ایالات متحده در خاورمیانه به‌عنوان سپری در برابر اقدامات «مخرب» ایران پافشاری خواهد کرد. آقای ترامپ همچنین از نقش سپاه پاسداران در جنگ علیه گروه دولت اسلامی (داعش) انتقاد خواهد کرد.

بنا به اعلام کاخ سفید، متحدان جهانی آمریکا به‌ ویژه موافقت خود را با دیدگاه‌های آقای ترامپ درباره سپاه پاسداران و سیاست‌های مخرب ایران در منطقه ابراز کرده اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy