Thursday, Oct 19, 2017

صفحه نخست » کابینه مقبول رهبر با یک وزیر علوم بسیجی تکمیل می‌شود

m55223tr55_small.jpgرادیو زمانه - منصور غلامی، رئیس بسیجی دانشگاه بوعلی به خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران گفته است که گزینش او برای تصدی وزارت علوم قطعی‌ست. محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اما گفته که هنوز هیچ مقام رسمی از سوی دولت، غلامی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی نکرده. انتظار می‌رود که اوایل هفته آینده روحانی یک بار دیگر در انتخاب اعضای کابینه‌اش به خواست رهبر جمهوری اسلامی تن بدهد و منصور غلامی را برای تصدی وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کند.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی دو روز پیش خبر داده بود که حسن روحانی تاکنون بیش از ۱۰ نفر را برای تصدی وزارت علوم به رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرده، اما علی خامنه‌ای هیچیک از این گزینه‌ها را نپذیرفته است. اوایل مرداد دفتر نشر آثار علی خامنه‌ای با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که رهبر جمهوری اسلامی در انتخاب تک‌تک اعضای کابینه دوازدهم دخالت نمی‌کند و با این حال نسبت به وزیران علوم، آموزش و پرورش و ارشاد اسلامی حساسیت دارد. به سبب این حساسیت‌ها، چهار ماه بعد از پایان انتخابات ریاست جمهوری در ایران، هنوز وزیری برای وزارت علوم در نظر گرفته نشده.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در پیام جداگانه‌ای خبر داده است که تعیین رئیس دانشگاه بوعلی به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم، «موجی از انتقاد و نگرانی را بین اعضای هیأت علمی و دانشجویان» به وجود آورده. این نگرانی‌ها با توجه به سابقه علمی و سیاسی منصور غلامی بی‌جهت نیست. چالش اصلی بر سر استقلال دانشگاهیان ایران است.

روزنامه «جهان اقتصاد» نامزد مورد وثوق رهبر جمهوری اسلامی برای تصدی وزارت علوم را به این شکل معرفی می‌کند:

«آنگونه که دانشجویان منتقد می گویند، آقای غلامی رئیس بسیج اساتید را به معاونت فرهنگی خود برگزیده است، دانشجویان را به سبب انتقاداتشان در موارد مختلف از جمله حضور انتقادی در برنامه مهرداد بذرپاش به کمیته انضباطی احضار کرده و برای برخی از آنها حکم تعلیق از تحصیل صادر نموده است. کارنامه آقای غلامی به همینجا تمام نمی‌شود. او چنان بر دانشجویان فعال سیاسی در دانشگاه بوعلی سینا سخت گرفته که مراسم ۱۶ آذر این دانشگاه با عنوان "چگونه عواطف خود را کنترل کنیم" در کشور خبرساز شده است. کلیپی از برخورد تند رئیس دانشگاه با دانشجویان منتقد در فضای مجازی دست به دست می‌شد.»

مرگ مشکوک سحر چوینی، دانشجوی ١٩ سالە اهل مریوان در خوابگاه دانشگاه بوعلی همدان در سال ۹۲ را هم باید به سیاهه سوابق منصور غلامی افزود. در آن زمان دانشجویان در اعتراض به این مرگ مشکوک تجمع کرده بودند.

منصور غلامی که در آغاز انقلاب در جهاد سازندگی فعالیت می‌کرد، در رشته باغداری تحصیلات خود را به پایان رسانده و همواره در دانشگاه بوعلی همدان مشغول کار بوده است. ابتدا به عنوان رئیس دانشکده کشاورزی و از سال ۹۳ تاکنون هم به عنوان رئیس این دانشگاه.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرده که اگر وزارت علوم را در دست بگیرد، با تأکید بر علوم انسانی، برای «اسلامی کردن دانشگاه‌ها» تلاش می‌کند:

«از جمله محورهای کاری ما در وزارت علوم توجه به رهنمودهای رهبری در بخش‌های مختلف و گنجاندن آن در اسناد بالادستی است که تلاش می‌کنیم این موارد اجرایی شود.»

منصور غلامی دانشگاه‌های ایران را با حوزه‌های علمیه مقایسه کرده و گفته است همانطور که حوزه‌های علمیه از «نخبگان» استفاده می‌کند، وزارت علوم هم به همان ترتیب «نخبگان» را به کار می‌گیرد.

پیش از این در رسانه‌های داخلی نام‌هایی مانند علی خاکی صدیق، محمدعلی سبحان اللهی، الهام امین‌زاده، رضا فرجی دانا، جعفر توفیقی، سیدضیا هاشمی و محمد تقی احمدی به عنوان گزینه‌های پیشنهادی وزارت علوم مطرح شده بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy