Monday, Oct 23, 2017

صفحه نخست » نیویورک تایمز: امپراتوری مالی سپاه درحال افول است

as52x666666k2_small.jpgایران ایترنشنال - روزنامه نیویورک تایمز، روز یکشنبه ۳۰مهر، در گزارشی از تهران می‌نویسد: «امپراتوری مالی سپاه پاسداران در زیر ضربات دولت حسن روحانی در حال افول است.»


در این گزارش آمده است: «در یک ساختمان ۹ طبقه در منطقه اعیان‌نشین تهران یک کمپانی عظیمی جا گرفته است که فعالیت‌های اقتصادی آن در سراسر ایران از ساختن مساجد و فرودگاه‌ها گرفته تا تأسیسات نفتی و گازی، بیمارستان و برج‌سازی حضور دارند. گاردهای مسلح در بیرون ساختمان و عکس شهدای جنگ و کشته‌شدگان در عراق و سوریه در مدخل ورودی ساختمان به شما می‌گوید که این هر کمپانی دیگری نیست.»


اینجا محل فعالیت «قرارگاه خاتم‌الانبیاء» بازوی اقتصادی سپاه پاسداران است. این شرکت ۱/۵ میلیون نفر را در استخدام خود دارد و مدیر آن یک فرمانده نظامی است. با این حال نشانه‌های ظاهری قدرت این نهاد اقتصادی امواج تغییرات بزرگی که به دنبال فرو ریختن پایه‌های آن می‌باشد را پنهان می‌کند. اکنون دولت حسن روحانی که با شعار و قول رشد و رفاه اقتصادی برای مردم کشور و برداشتن تحریم‌های بین‌المللی به قدرت رسیده است در حال جمع کردن بساط فعالیت‌های اقتصادی سپاه است.

روحانی پس از امضای توافق هسته‌ای و برداشتن تحریم‌های اقتصادی اکنون به سراغ سپاه پاسداران رفته است که انحصار قدرت آن بر بخش‌های حیاتی اقتصاد ایران و زدوبندهای پنهانی و رشوه‌خواری در ارکان آن مانع اجرای قول روحانی برای بازسازی اقتصاد ایران است.


این روزنامه به نقل از سعید لیلاز، اقتصاددان ایرانی‌ می‌نویسد: «روحانی در این راه تلاش زیادی کرده است. او رهبران سپاه را قانع کرده است که اگر فساد همه‌جانبه و باند‌بازی در میان فعالیت‌های اقتصادی آنها جدی گرفته نشود، ثبات و ستون‌های رژیم در مخاطره خواهند بود. آن فسادهایی که روحانی اشاره کرده است تازه نوک کوه یخی است که در زیر آب قرار دارد.»


نیویورک تایمز می افزاید: «در تابستان گذشته چند تن از فرماندهان سابق سپاه به جرم فساد و دزدی دستگیر شده‌اند. وزارت اطلاعات رژیم چند مسئول رسانه‌ای سپاه را هم روانه زندان کرده است. در بُعد اقتصادی، دولت روحانی اجازه شرکت خاتم‌الانبیاء در یک مناقصه اخیر برای کشتی‌سازی را نداده است و کمپانی کره جنوبی و فرانسه در این مناقصه شرکت کرده‌اند».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy