Monday, Oct 23, 2017

صفحه نخست » حمله حمید بقایی به سه قوه با یک زنبیل قرمز

qq552ju7u6k2_small.jpgدویچه وله - در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید بقایی، معاون و مشاور احمدی‌نژاد این بار با زنبیلی قرمز به دادگاه آمد. این زنبیل قرمز مورد توجه کاربران شبکه‌ها قرار گرفت و چیزی نگذشت که هشتگ زنبیل قرمز نیز به بحث و جدل دامن زد.

در شبکه‌های اجتماعی مرز شوخی و جدی مخدوش است. این یکی از ویژگی‌های این شبکه‌هاست. گاهی هم طبیعت خود موضوع باعث چنین چیزی می‌شود. مثلا حضور حمید بقایی در جلسه دادگاه، آن هم با زنبیلی قرمز. مدارک و پرونده‌هایش را در این زنبیل گذاشته است. این دومین جلسه رسیدگی به اتهامات اوست. جلسه‌ای که روز ۳۰ مهرماه (۲۲ اکتبر) برگزار شد و پس از آن بدل به هشتگ و موضوع داغ شبکه‌ها گشت.

بقایی در سخنان پیش از ورود خود به دادگاه به هر سه قوه و به‌ویژه به قوه قضائیه جمهوری اسلامی حمله کرد. او اسناد و مدارکش را در پوشه‌های آبی و پوشه‌های آبی را در یک زنبیل قرمز گذاشته بود. زنبیلی که حکایتش با هشتگ‌های #زنبیل_قرمز، #زنبیل_بقایی، #زنبیل و #حمید_بقایی در شبکه‌ها نیز ادامه یافت.

مردی با زنبیل قرمز

چرا زنبیل؟ چرا قرمز؟ موضوع چیست؟ این‌ها پرسش‌هایی است که ذهن کاربران را در شبکه‌های اجتماعی معطوف به خود کرده است.

"پوپولیست زنبیل به دست"

موضوع زنبیل قرمز و دفاعیات بقایی خیلی سریع رسانه‌ای هم شد. عکس‌ها را عصر ایران منتشر کرد و مقالاتی هم بر روی خروجی "شرق" و "اعتماد" رفت و روزنامه‌های دیگر هم به این موضوع پرداختند. روزنامه "شرق" در مقاله‌ای با تیتر "پوپولیست زنبیل به دست"، به قلم علی ایوبی از جمله چنین نوشت:

«زنبیل قرمزی را که دیروز در دستان حمید بقایی دیده شد، می‌توان ادامه ماجراجویی‌های پوپولیستی او و یار گرمابه و گلستانش، محمود احمدی‌نژاد، دانست. ماجراهایی که از روز ثبت‌نام آن‌ها در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اوج گرفته است. این دو به همراه اسفندیار رحیم‌مشایی فیلمی را منتشر کردند که باعث شد...دوست سابقشان به آن‌ها لقب "دلقک بهاری" داد.»

55222i5552-1.jpg

IMG1424458526313.jpg"من افشا می‌کنم"

روزنامه "اعتماد" هم در مقاله‌ای با عنوان "متاع شما خریداری ندارد" به قلم ثمینا رستگاری موضوع را از منظر دیگری دیده است.

نویسنده با اشاره به سخنرانی بقایی در خارج از دادگاه می‌نویسد: «با دیدن این نمایش‌ها و فریادها و انتقادها یک سئوال اساسی در ذهن ما جان می‌گیرد. دلیل مماشات با این نحله سیاسی در ایران که اصولگرایان نام جریان انحرافی را برایش انتخاب کرده‌اند، چیست؟ این‌ها که در انتخابات ریاست‌جمهوری جلوی چشم مردم رای باطله به صندوق می‌اندازند، ۸ سال فعالیت‌شان در قوه مجریه هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و از هر تریبونی هم که به دست می‌آورند آنچنان درباره سیستم سیاسی ایران حرف می‌زنند که مخالفان نظام هم شگفت‌زده می‌شوند، چرا از نهایت رافت و تساهل و تسامح برخوردارند؟»

نویسنده می‌گوید به باور عده‌ای پاسخ این پرسش در "من افشا می‌کنم" و "بگم‌، بگم‌ها" است. اما او معتقد است که این "افشاگری‌ها" از سوی کسانی که خود متهم به فساد مالی و اختلاس هستند، تاثیر چندانی ندارند.

موضوعی برای طنز

برای شماری از کاربران موضوع دادگاه و اتهامات و فساد مالی و اختلاس چندان جذاب نبوده و بیشتر به زنبیل قرمز حمید بقایی توجه داشته‌اند.

این دومین باری است که حضور حمید بقایی در جلسه دادگاه فراتر از خود موضوع بررسی اتهاماتش خبرساز می‌شود. بقایی در جلسه نخست مدارک و اسنادش را در یک کیسه نایلونی شکلات به دادگاه برده بود.

دادگاه علنی

یکی از خواست‌های حمید بقایی برگزاری دادگاه علنی است؛ خواستی که از سوی مهدی کروبی و موسوی هم بارها مطرح شده است.

گرچه به نظر نمی‌رسد کسی مخالف این درخواست باشد، ولی نظر کاربران در این زمینه به دو دسته تقسیم می‌شود. عده‌ای آن را نشانه شجاعت حمید بقایی می‌دانند و عده‌ای معتقدند که برگزاری یک دادگاه علنی و عادلانه حق طبیعی هر شهروندی است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy