Tuesday, Oct 24, 2017

صفحه نخست » حضور راست افراطی، نخستین نشست مجلس فدرال آلمان را به جنجال کشید

454545vqb.jpgرادیو فرانسه، دوره جدید مجلس فدرال آلمان امروز با حضور رئیس جمهور و صدراعظم این کشور با تشکیل یک نشست مشورتی آغاز به کار کرد. برنامه اصلی این نشست گزینش رئیس جدید مجلس بود. حضور حزب "آلترناتیو برای آلمان" به عنوان سومین قدرت در مجلس، نخستین نشست آن را با جنجال زیادی روبرو کرد.

نخستین نشست دوره جدید مجلس فدرال آلمان به گزارش هفته نامه فوکوس، "زنده تر از همه نشست های مجلس در دوره پیشین بود" حضور حزب نوبیناد و راستگرای آلترناتیو برای آلمان، دلیل اصلی چالش های جاری بود.

ریاست مجلس، با تغییری در یکی از بندهای آئین نامه داخلی، به جای مسن ترین عضو، که به حزب راست پوپولیستی آلترناتیو برای آلمان تعلق دارد، به "اتو سولمس" پرسابقه ترین نماینده مجلس از حزب لیبرال سپرده شد.

فراکسیون حزب آلترناتیو، ضمن اعتراض به این گزینش، درخواستی برای تجدید نظر تسلیم هیئت رئیسه موقت کرد. رئیس موقت مجلس، این درخواست را بلافاصله به رای گذاشت. رای گیری انجام شد و همه فراکسیون های دیگر مجلس به درخواست حزب آلترناتیو رای منفی دادند.

رسانه های آلمان از این ماجرا به عنوان "نخستین شکست حزب آلترناتیو" یاد کردند. اما رئیس سنی لیبرال مجلس پس از رای گیری بدون نام بردن از حزب آلترناتیو هشدار داد که مجلس باید نتیجه انتخابات را بپذیرد و اجازه ندارد با وضع قوانین و قواعد استثنائی فراکسیونی را منزوی کند.

حزب آلترناتیو برای آلمان در انتخابات روز 24 سپتامبر امسال با کسب 5 / 12 درصد آرای مردم برای نخستین بار به مجلس فدرال راه یافته و با 96 کرسی نمایندگی سومین نیرو در آن است، اما شش حزب حاضر دیگر در پارلمان اعلام کرده اند که با آن هیچگونه همکاری نخواهند داشت.

مجلس فدرال آلمان که در دوره های پیشین اغلب 598 نماینده داشته است، در دوره جدید دارای 709 کرسی است. رئیس سنی مجلس با اشاره به این موضوع هشدار داد که "یک مجلس باد کرده" اگر انتظارات مردم را برآورده نکند باعث دلسردی آن ها در انتخابات و کم شدن نقش خود می شود. بنابر این باید همه نمایندگان قواعد را رعایت کنند، لحنی معتدل داشته باشند، اما در عین حال آزاد و آشکار حرف بزنند.

پیش تر یک نماینده حزب سوسیال دموکرات آنگلا مرکل صدراعظم را به باد انتقاد گرفته و خطاب به او گفته بود: "روش سیاسی شما بود که باعث شد ما حالا یک حزب راست پوپولیستی در مجلس داشته باشیم."

در ادامه نشست امروز، ولفگانگ شویبله سیاستمدار سرشناس حزب دموکرات مسیحی و وزیر دارائی دولت فعلی با اکثریت آرای نمایندگان به ریاست مجلس فدرال در دوره نوزدهم برگزیده شد. از 709 نماینده حاضر 501 تن به او رای مثبت دادند.

هفته نامه فوکوس آلمان درباره نشست امروز نوشت: "این نشست زنده تر از همه نشست های مجلس فدرال در دوره گذشته بود. سوسیال دموکرات ها کوشیدند نشان بدهند که قصد دارند نقش مهم ترین حزب اپوزیسیون را ایفا کنند و آلترناتیو برای آلمان هم شکایت داشت که احزاب دیگر آن را طرد کرده اند".

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy