Sunday, Oct 29, 2017

صفحه نخست » بارزانی: بعد از اول نوامبر دیگر رئیس حکومت اقلیم نخواهم بود

Masoud_Barzani.jpgرادیو زمانه: نامه رئیس اقلیم کردستان عراق در پارلمان این کشور خوانده شد. او گفته که پس از اول نوامبر دیگر سمت رئیس حکومت محلی اقلیم کردستان را برعهده نخواهد داشت.

جلسه پارلمان کردستان برای اولین بار یکشنبه ۲۹ اکتبر / هفتم آبان بعد از دو سال از تعلیق مجلس با حضور همه فراکسیونها با رای اکثریت نمایندگان به صورت غیر علنی شروع شد. نمایندگان در حال بحث بر سر قانونی هستند که اختیارات ریاست اقلیم را بین نهادهای سه‌گانه اجرایی، قانون‌گذار و قضایی اقلیم توزیع می‌کند.

در همین راستا، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان نامه‌ای خطاب به نمایندگان پارلمان نوشته بود که در صحن آن خوانده شد.

متن نامه مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به شرح زیر است:

بر اساس قانون شماره ۱۲۸ اقلیم در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۷ خواستار آن شدیم که انتخابات ریاست مجلس و ریاست اقلیم در روز اول نوامبر ۲۰۱۷ برگزار شود، اما به دلایل سیاسی و امنیتی و فنی و عدم وجود نامزد، کمیسیون عالی مستقل انتخابات و همه‌پرسی، جریان آماده‌سازی برای هر دو انتخابات [ریاست اقلیم کردستان عراق و دوره پنجم پارلمان کردستان عراق] را تعلیق کرد.

در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۷ پارلمان کردستان زمان حکومت اقلیم و پارلمان را به مدت دو دوره قانونی تمدید کرده است.

بعد از اول نوامبر ۲۰۱۷ دیگر از تمدید تصدی سمت ریاست اقلیم امتناع خواهم کرد. همچنین نباید بدین منظور قانون ریاست اقلیم اصلاح و تعدیل شده یا مدت زمان ریاست اقلیم تمدید شود. بنابراین لازم است فوراً جلسه‌ای برای پرکردن خلا قانونی در پیشبرد وظایف و اختیارات ریاست اقلیم کردستان برگزار گردد و این مسئله حل شود.

من، پیشمرگه مسعود بارزانی نیز در میان خلقمان و پیشمرگه‌های عزیز به مبارزه و تلاش برای تحقق حقوق مشروع خلق‌مان و محافظت از دستاوردهای ملت‌مان به کار ادامه خواهم داد.

مسعود بارازنی، ۲۸ اکتبر ۲۰۱۷

این برای اولین بار است که پنج فراکسیون دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی، جنبش گوران (تغییر)، اتحاد اسلامی در کردستان و جمعیت اسلامی پس از اکتبر ۲۰۱۵ با یکدیگر در یک نشست شرکت می‌کنند.

۱۲ اکتبر ۲۰۱۵ یوسف محمد، رئیس پارلمان اقلیم کردستان از جنبش گوران از ورود به اربیل منع شد. پس از آن پارلمان تعلیق شد و تنها پیش از برگزاری همه‌پرسی استقلال در ۲۵ سپتامبر امسال بدون حضور گوران و اتحاد اسلامی نشستی برای قانونی‌کردن همه‌پرسی برگزار کرد.

یوسف محمد در این جلسه حضور ندارد. خبرنگاران محلی نوشته‌اند که او به انتخاب خود در این نشست حضور نیافت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy