Tuesday, Oct 31, 2017

صفحه نخست » ایران در نشست اتمیِ سازمان ملل شرکت نکرد؛ چون صندلی‌اش کنار اسرائیل بود

برگزارکننده‌ها از رسانه‌ها خواستند از هیأت اسرائیلی عکس نگیرند

تایمز اسرائیل - شاید قرارداد هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان به قوت خود باقی باشد، اما در کنفرانس سازمان ملل در موضوع انرژی اتمی که روز دوشنبه در امارات متحد عربی برگزار شد، چیزی دستگیر کسی نمی‌شد. رژیم ایران تصمیم گرفت در کنفرانس اتمی ابوظبی شرکت نکند و صندلی‌های خود را خالی رها کرد و یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این کنفرانس اصلا به موضوع قرارداد هسته‌ای نپرداخت.

مقامات ایرانی به سوالی مربوط به عدم شرکت ایشان در کنفرانس پاسخ ندادند. شاید تصمیم آمانو، پس از دیدار از تهران یک روز پیش از کنفرانس و اعلام این نکته به خبرنگاران که ایران همچنان به قرارداد وفادار است، زمینه‌ی تاکتیکی داشته باشد.

هر دو کشور امارات متحد عربی و عربستان سعودی به قرارداد، که در ازای تحدید غنی‌سازی اورانیوم ایران، تحریم‌های اقتصاد علیه این کشور را رفع کرد، بسیار مظنون‌اند. دو کشور عربی خلیج می‌گویند که پول‌های نقدی که به تازگی به ایران جاری شده است توانایی این کشور در پشتیبانی از شبه‌نظامی‌های شیعی در عراق و حمایت از بشار اسد رئیس جمهور جنگ‌زده‌ی سوری را تشدید کرده است.

AP1730324369.jpgصندلی‌های هیأت ایرانی در کنفرانس انرژی اتمی در ابوظبی، امارات متحد عربی، خالی ماند - ۳۰ اکتبر ۲۰۱۷

اسرائیل نیز، که هیأتی به این کنفرانس گسیل داشت، در تردیدها شریک است. امارات متحد عربی مانند بسیاری از کشورهای عربی،‌ پیوندهای دیپلماتیک با اسرائیل ندارد و همچنان به اشغال سرزمین‌هایی که فلسطینی‌ها برای کشور آینده‌ی خود می‌خواهند، معترض است.

برگزارکنندگان کنفرانس ابوظبی از روزنامه‌نگاران خواستند که از هیأت اسرائیلی فیلم نگیرند. حضور مقامات اسرائیل همچنین به یک معضل بی‌همتای دیپلماتیک بدل شد زیرا برگزارکنندگان کنفرانس نمایندگان اسرائیل را در کنار ایران قرار داده بودند.

به گزارش رادیو فردا برخی منابع ایرانی دلیل این موضوع را عدم صدور روادید برای هیئت ایرانی عنوان کرده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس که نخستین بار عدم حضور ایران در این کنفرانس را گزارش کرده، توضیح داده است که مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران، در زمینه عدم حضور در این نشست به این خبرگزاری پاسخ نداده‌اند و سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفته است که در مورد این تصمیم «هیچ اطلاعی» ندارد.

اما اعتماد آنلاین، پایگاه خبری روزنامه اعتماد، به نقل از یک منبع آگاه در سازمان انرژی اتمی ایران نوشته است که دلیل شرکت نکردن ایران در این کنفرانس، «عدم صدور روادید برای مقام‌های ایرانی توسط دولت امارات متحده عربی بوده است».

این در حالی است که تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که برگزارکنندگان کنفرانس، محل خاصی را برای استقرار هیئت ایرانی در نظر گرفته‌اند. میزی که به نوشته آسوشیتدپرس «در کنار میز اسرائیل» قرار داشته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy