Saturday, Nov 4, 2017

صفحه نخست » سه هدف سفر آسیایی ترامپ: محدودیت کره شمالی، تشویق و مبادلات اقتصادی

Trump_Airplane.jpgصدای آمریکا ـ رئیس جمهوری آمریکا از روز جمعه ۱۲ آبان سفر ده روزه خود به شرق و جنوب آسیا را آغاز می‌کند. پرزیدنت دونالد ترامپ در این سفر که طولانی ترین سفر وی از زمان روی کار آمدن در ده ماه گذشته است، از پنج کشور دیدار خواهد کرد. به گفته مشاور ارشد او، سه هدف اصلی آقای ترامپ تلاش برای محدودیت کره شمالی، تشویق برای منطقه آزاد و روابط اقتصادی با کشورهای مقصد است.

ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره هدف‌های سفر رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید: سفر پرزیدنت ترامپ بر سه هدف متمرکز است: اول تقویت اراده جهانی برای غیر اتمی ساختن کره شمالی، دوم تشویق برای منطقه آزادهند و اقیانوس آرام و سوم شکوفایی آمریکا از طریق تجارت دو جانبه با آسیا و مبادلات اقتصادی.

مشاور امنیت ملی آمریکا در حاشیه نشست سخنگوی کاخ سفید، همچنین ضمن دفاع از برخورد پرزیدنت ترامپ در مواجهه با تهدیدات اتمی کره شمالی هشدار داد، اگر آمریکا از طریق تحریم‌های اقتصدی و دیپلماسی به هدف غیر اتمی شدن کره دست نیابد، با همه تواناییهای خود در برابر تهاجم کره شمالی خواهد ایستاد.

آقای ترامپ قرار است پیش از ورود به ژاپن در هاوایی توقف داشته باشد. آمریکا یکی از بزرگترین پایگاه‌های جهان را در این ایالت دارد.

کره شمالی در سه ماه گذشته آمریکا را تهدید به حمله اتمی کرده و حتی گفته موشک‌های جدید این کشور قابلیت حمله به جزیره گوام را دارند.

ایالات متحده می‌گوید هرچند گزینه نظامی روی میز است اما ترجیح می‌دهد از راه دیپلماتیک مناقشه کره شمالی حل شود.

رئیس جمهوری آمریکا در یکشنبه و دوشنبه ۱۴ و ۱۵ مهر در ژاپن خواهد بود و روز سه شنبه ۱۶ مهر به کره جنوبی سفر خواهد کرد.

آزمایش موشکی در حین سفر ترامپ

به گزارش رویترز، کره جنوبی تحرکاتی را در یکی از مراکز تحقیقاتی کره شمالی رد یابی کرده است که نشان می‌دهد شاید پیونگ یانگ برای پرتاب موشک دیگری در آینده نزدیک، حتی در طول سفر پرزیدنت ترامپ، تدارک می‌بیند.

در همین حال، نیروی هوایی آمریکا می‌گوید روز گذشته یک مانور هوایی با استفاده از بمب افکن‌های ب-۱ ب خود در پایگاه گوام و جنگنده‌های کره جنوبی و ژاپن بر فراز شبه جزیره کره انجام داده است.

به گفته نیروی هوایی آمریکا پرواز بمب افکن‌ها در واکنش به هیچ واقعه‌ای نبوده است.
خبرگزاری دولتی کره شمالی روز جمعه ۱۲ مهر به شدت در مورد این مانور هوایی واکنش نشان داد و آن را یک مانور اعلام نشده برای حمله اتمی خواند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا و رقیب دونالد ترامپ در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید، باید با برخوردی آرام و دیپلماسی از ادامه برنامه‌های موشکی کره شمالی جلوگیری کرد.

وی گفت: آزمایش‌های اتمی یک چیز است و کلاهکی مینیاتوری که بتوان بر موشک بالستیک قاره پیما نصب کرد، چیزی دیگر. آن وقت همه چیز تغییر می‌کند زیرا این موشک می‌تواند به هاوایی برسد و می‌تواند به سواحل غربی آمریکا برسد و از این رو نیاز به تفکری پیگیر و آرام داریم و نه واکنش زیاده از حد.

دیدار احتمالی با پوتین

رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ۱۷ مهر به چین سفر خواهد کرد و دو روز بعد در روز جمعه در ویتنام حضور خواهد داشت.

رویترز همچنین، به نقل از سخنگوی کرملین گفت، ممکن است پرزیدنت ترامپ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در حاشیه همایش سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک در ویتنام ملاقات کنند.

موضوع تجارت در سفر پرزیدنت ترامپ، اهمیت ویژه‌ای دارد. آقای ترامپ بارها منطقه آسیا، به ویژه چین و ژاپن را منشا نگرانی‌های اقتصادی آمریکا خوانده است.

قرار است این نشست هفته آینده در ویتنام برگزار شود. اولین ملاقات رسمی روسای جمهور روسیه وآمریکا در ماه ژوئیه در نشست گروه ۲۰ انجام شد. اما روابط بین دو کشور از آن زمان رو به تیرگی رفته است. رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه ۲۱ مهر در آخرین مقصد به فیلیپین سفر خواهد کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy