Saturday, Nov 11, 2017

صفحه نخست » نشريه آتلانتيك: خاورميانه در آستانه يك انفجار بزرگ قرار دارد

21F493E8-EFF3-4CA5-8FC9-BCD6F9DB4862.jpegلبنان در چند روز گذشته شرایط ملتهب و نگران کننده ای را به خود دید. حریری به دلیل آنچه دخالت های ایران در لبنان خواند، از سمت خود استعفا کرد؛ اما اکنون از سرنوشت خودش اطلاعاتی در دسترس نیست و برخی منابع لبنانی از بازداشت وی و گروگان گرفتن وی توسط سعودی ها خبر می دهند.

به گزارش تابناک، روز گذشته نیز چهار کشور عربی امارات، عربستان، بحرین و قطر از شهروندان خود خواستند که به صورت فوری خاک لبنان را ترک کنند. موضوعی که به زعم بسیاری از ناظران حکایت از وقوع حوادث جدیدی در لبنان دارد. در همین راستا در ادامه قصد داریم با توجه به اهمیت موضوع، تحولات، خبرها و رویدادهای لبنان را به صورت لحظه به لحظه پوشش دهیم.
***
13:17

نشریه آتلانتیک نوشت:
خاورمیانه در آستانه یک انفجار قرار دارد. ریاض در واقع با «ربودن» نخست وزیر قانونی لبنان به یک اقدام جنگی دست زده است.

عربستان می تواند با بیرون آوردن سپرده های خود از بانک های لبنان، اقتصاد آن کشور را فلج کند.

ولی آیا حزب الله از چنین اقدامی به هراس خواهد افتاد؟
***
12:35

وزیر کشور لبنان درباره احتمال نامزدی "بهاء الحریری" برادر سعد حریری برای نخست وزیری گفت:«لبنانی‌ها نه گله‌های گوسفند هستند و نه قطعه زمین که مالکیت‌ آن را از شخصی به شخص دیگر منتقل کرد.»

***
12:00

روزنامه اسرائیلی معاريو:

براي نخستين بار پس از 40 سال، اسرائيل مي‌تواند بدون اينکه دخالتي در حوادث لبنان داشته باشد، از اين حوادث بيشترين سود را ببرد

***
11:30

احتمال بررسی استعفای حریری در شورای امنیت
«الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان، روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ال‌بی‌سی» لبنان اظهار داشت: در صورتی که وضعیت مبهم «سعد الحریری» نخست‌وزیر مستعفی لبنان در عربستان سعودی ادامه پیدا کند پرونده او به شورای امنیت ارجاع داده می شود.

زاسپکین حفظ احترام به حاکمت لبنان را خواستار شد و افزود: موضوع بازگشت الحریری به حقوق حاکمیتی لبنان مربوط می‌شود.

سفیر روسیه در لبنان گفت: در صورتی‌ که درخصوص این موضوع بدون ارائه توضیحی تعلل صورت گیرد، پرونده آن به منظور رایزنی‌های مشترک به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: درخواست عربستان سعودی مبنی بر شرکت نکردن حزب‌الله در دولت جدید مداخله مستقیم در امور داخلی لبنان محسوب می‌شود و سخن گفتن درباره ساختار دولت آتی لبنان مشکل است.

این دیپلمات روسیه تأکید کرد: چنین درخواستی اهمیت حضور حزب‌الله در دولت لبنان را بیش‌تر می‌کند.

***

11:20

«ولید الجنبلاط» رئیس حزب سوسیال ترقی‏خواه لبنان در صفحه توئیتر خود نوشت که « که یک هفته از اقامت اجباری یا غیر اجباری سعد الحریری می گذرد و اکنون زمان آن فرا رسیده است که وی از عربستان به لبنان بازگردد و با تکمیل مسیر سازندگی و امنیت کشور موافقت کند تا جایگزینی برای وی تعریف نشود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: نمی دانیم حریری کجاست!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام این که کاردار سفارت این کشور با سعد الحریری نخست وزیر مستعفی لبنان دیدار داشته است، گفت: نمی دانیم حریری در کجای عربستان اقامت دارد.

هدر نوئرت در نشست خبری روز پنج شنبه در پاسخ به این سوال که آیا حریری در محدودیت یا اقامت اجباری است یا خیر؟ این مطلب را مطرح کرد و افزود: باید از دولت عربستان سعودی بپرسید.

وی ادامه داد: ما هنوز با کاردارمان در مورد این دیدار صحبت نکرده ایم و این موضوع حساسی است که من نمی توانم در حال حاضر جزییات آن را به شما بگویم.

سخنگوی وزارتخارجه آمریکا درباره اعلام شرایط ویژه برخی کشورها برای سفر به لبنان هم اظهار کرد: ما از ماه فوریه برای سفر به لبنان برای شهروندان امریکایی اخطار داشتیم که همچنان به قوت خود باقی است.


نوئرت در عین حال تاکید کرد: ما با سعد الحریری و دولت لبنان روابط خوبی داریم و تحولات را زیر نظر داریم. من گمان نمی کنم که ممکن است روابط ما تغییر کند.

وی اظهار کرد: درست است که برخی کشورها به شهروندان خود گفته اند که به لبنان سفر نکنند اما این تصمیم آنهاست و ما دخالتی در آن نداریم.

سخنگوی وزارتخارجه آمریکا خاطرنشان کرد: درخواست ما این است که طرف ها از افزایش تنش اجتناب کنند اما اگر سران کشورهای منطقه فکر می کنند که شهروندانشان در خطر هستند حق دارند که در این مورد تصمیم هایی بگیرند.

نوئرت درباره بازداشت شاهزادگان و مقامات سعودی به اتهام فساد هم گفت: نگرانی از فساد در کشور عربستان چیز جدیدی نیست و ما هم پیگیر اقدامات دولت سعودی هستیم.

ورود دو کشتی جنگی اسرائیل به آب های لبنان

به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، روابط عمومی فرماندهی ارتش لبنان با صدور بیانیه ای اعلام کرد یک کشتی جنگی صهیونیستی وارد آب های ساحلی لبنان مقابل منطقه راس الناقوره در دریای مدیترانه شد.

طبق اعلام ارتش لبنان کشتی جنگی رژیم صهیونیستی مسافی حدود ۱۵۰ متر را در آب های ساحلی لبنان طی کرد.

بر این اساس همزمان با آن یک کشتی جنگی صهیونیستی دیگر نیز وارد آب های ساحلی لبنان شده است.

گفتنی است فرماندهی ارتش لبنان این تجاوز ارتش صهیونیستی به آبهای این کشور را به اطلاع نیروهای بین المللی مستقر در جنوب لبنان (یونیفل) رسانده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy