Monday, Nov 13, 2017

صفحه نخست » جزییات سفر بوریس جانسون به ایران و ارتباط آن با پرونده نازنین زاغری

Bahram_Ghasemi.jpgسخنگوی وزارت خارجه با اشاره به خبر سفر بوریس جانشون و ماکرون به ایران گفت: این سفرها در دستور کار قرارد دارد و جزییات آن اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهرام قاسمی ضمن تسلیت به حادثه دیدگان زلزله شب گذشته به مردم ایران و عراق و تقاضای صبر و اجر در پاسخ به سوالی در خصوص سفر بوریس جانسون به ایران و ارتباط آن با پرونده نازنین زاغزی گفت: این سفر در دستور کار دو کشور قرارد دارد و در حال تنظیم است و تا انتهای سال میلادی ایشان سفر خود را به تهران انجام خواهند داد.

وی در مورد اینکه آیا هیات تجاری هم خواهد آمد یا خیر گفت: در زمان لازم درباره جزئیات توضیح خواهیم داد.

قاسمی در مورد سفر ماکرون به ایران با توجه به اظهارات وی درباره تحریم‌های موشکی علیه ایران گفت: سفر ماکرون مطرح شده و در دستور کار قرار دارد. تاریخ دقیق آن مشخص نیست و احتمالا بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه خواهد بود اما موضوعی مورد بحث است که در زمان خودش اگر قطعی شد و جزئیات مشخص شد اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی افزود: موضع‌گیری رئیس‌جمهور فرانسه موضع‌گیری دقیقی نبود ما خواستار آن هستین که با دقت و هوشیاری به مسائل منطقه توجه کنند چون بدخواهان زیادی می‌خواهند روابط ایران و اروپا به ویژه فرانسه را تحت تاثیر قرار دهند و این سفر برای کاستن از برخی اختلافات در دیدگاه‌ها است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران گفت: این سفر در مرحله نهایی است و تاریخ تا حدودی روشن است و آن هم در هفته‌های آتی می‌تواند انجام شود.

قاسمی در پاسخ به این سوال که نقش ایران در سوریه بعد از داعش چه خواهد بود، گفت: حضور ما در سوریه برای مبارزه با داعش و با طلب یاری دولت سوریه بود و در صورتی که سوریه بتواند با همه مشکلات فائق بیاید و داعش سرکوب کامل شود ما روابط راهبردی خود را ادامه می‌دهیم و در حوزه بازسازی سوریه حضور جدی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه بسیاری هدف استعفای حریری را ایران و لبنان و یک طرح آمریکایی می‌دانند مواضع ایران در برابر این تحولات چیست، گفت: ما همواره خواهان ثبات امنیت و آرامش در لبنان بودیم و در سالیان اخیر با تلاش بین احزاب و گروه‌های مختلف لبنانی این کشور در مسیر درست قرار گرفت در جهت سازندگی خود در حرکت بوده و این مورد حمایت ما است.

قاسمی تاکید کرد: ما هنوز به طور جد از روند توسعه و آرامش و ثبات در لبنان حمایت می‌کنیم و استعفای نخست وزیر لبنان امری ناگهانی و مشکوک تلقی شد و امیدوار هستیم با توجه به سخنان دیشب حریری او هرچه زودتر باید به لبنان برگردد و مراحل قانونی استعفا را در کشور لبنان انجام دهد. ما از هر اقدامی برای ثبات لبنان حمایت می‌کنیم. اینکه این اتفاق چرا و چگونه صورت گرفت تحلیل زیاد دارد باید صبر کرد تا زمان کمک به روشن شدن واقعیت قضیه کمک کند ولی قطعا یک اقدام عجیب و بی نظیر بود که نخست وزیری در کشوری ثالث استعفا بدهد و برنگردد.

وی ادامه داد: صحبت‌های دیشب نور امیدی برای برگشت او به لبنان و برگشت ثبات و وضعیت قبلی به لبنان بود که دوران سختی را در گذشته پشت سر گذاشته است.

قاسمی در مورد آغاز به کار بندر چابهار و پیام آن برای منطقه گفت: چابهار نقش کلیدی دارد و جمهوری اسلامی تلاش دارد این بندر با تسهیلات و زیرساخت‌های که در آن ایجاد شده و تفاهم‌هایی که انجام شده نقش کلیدی در بحث ترانزیت میان کشورهای منطقه از هند تا آسیای مرکزی و روسیه داشته باشد. لذا این روند با جدیت دنبال می‌شود و با کشورهای ذی نفع به طور مکرر جلسات ادامه دارد و امیدوارم این بندر نقش راهبری خود را ایفا کند و به ثبات و امنیت و حتی مبارزه با تروریسم و مبارزه با فقر در پیرامون ایران کمک به‌سزایی داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران گفت: بحث دفتر اتحادیه از مدت‌ها پیش مطرح بوده و در دستور کار دستگاه‌های ذیربط قرار دارد و هر موقع اجماع لازم فراهم شود، آن را اعلام می‌کنیم اما آنچه در فضای مجازی مطرح شد و آن را به سفر یک هیات تجاری و کشاورزی از اتحادیه اروپا به ایران ارتباط دادد، غلط بود. این موضوعی است که توسط اتحادیه از ایران رسما درخواست شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مساله پیشنهاد گفت‌و‌گوی موشکی با ایران گفت: اگر چنین چیزی در رسانه‌ای مطرح شده است که بعید می‌دانم چنین چیزی با توجه به مواضع جمهوی اسلامی در رسانه‌ها مطرح شده باشد. باید بگویم ما صراحتا در مورد مواضع دفاعی با هیچ کشور و فردی مذاکره نمی‌کنیم و این موضوع حق جمهوی اسلامی است که در مورد مسائل دفاعی خود تصمیم‌گیری کند و مباحث موشکی و سیاست‌های خود را دنبال کند.

وی افزود: آنچه دیگران باید توضیح دهند ارسال سلاح‌های گران قیمت و انبوه و پیشرفته به کشورهای منطقه است که نهایتا باید تولیدکنندگان و صادرکنندگان این اقلام پاسخ گو باشند و نهایتا گذر زمان این وضعیت را حادث خواهد کرد که آنها آثار مخرب این سیاست غلط خود را خواهند دید.

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه عربستان از وزرای خارجه کشورهای عرب خواست در قاهره بحثی درباره دخالت‌های ایران در منطقه داشته باشند، گفت: این اقدامات از جانب عربستان جدید نیست و به علت مجموعه مشکلات درونی و بیرونی که با آن مواجه است و سرخوردگی‌های پی در پی و مشکلات داخلی سعی کرده اجماع‌سازی علیه ایران را رقم بزند که نشان می‌دهد تحولات یک سال گذشته و مجموعه اتفاقات که با آن مواجه بودیم در این سیاست موفق نبوده و با شکست مواجه شده و این اجلاس هم نهایتا تبدیل به اقدامی خواهد شد که نتیجه مطلوبی ندارد؛ چراکه هر کشوری مصالح خود را دنبال می‌کند و واقعیت‌های منطقه را بهتر ارزیابی کرده و روابط با جمهوری اسلامی را هدف‌گذاری می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره دستگیری سعد حریری در عربستان و اینکه آیا وزارت خارجه این مساله را از طریق مجامع بین‌المللی دنبال می‌کند یا نه گفت: ایران در مسائل لبنان دخالت نمی‌کند. مسائل آنها به خودشان مربوط است و مساله حریری هم به پارلمان لبنان مربوط است و آنها تصمیم می‌گیرند در چه مسیری حرکت کنند. باید صبر کرد و دید تحولات چطور پیش می‌رود ما آروزی ثبات و امنیت برای لبنان داریم. آنچه در لبنان شاهد بودیم یک تحول و خردمندی بالا بود که نهایتا کمک کرد وضعیت در مسیر درستی قرار بگیرد فکر کنم شاید معاندان لبنان تاکنون با شکست مواجه بودند و نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند و این ناشی از بینش دقیق در لبنان است.

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص تحلیل‌ها درباره ایجاد جنگ نیابتی در لبنان و تحلیل‌ها در این خصوص گفت: بر اساس فرضیه‌ها نمی‌شود تصمیم گیری کرد ولی سیاست کلی ما عدن مداخله در امور داخلی دیگر کشورها ست و توصیه می‌کنیم کشورها مسایل داخلی خود را با مذاکره خل کنند.. ما امیدوار‌یم شرایط در لبنان به سمت پیچیده تر شدن و خشونت و اختلاف پیش نرود و اوضاع به شرایط قبل از استعفای حریری برگردد و روندی که بسیار مثبت و مورد رضایت همه گروه‌ها بود محقق شود. ما علاقه مند نبستیم هیچ یک از کشورهای منطقه دچار تنش باشند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره بازگشت زائران اربعین و آمار کسانی که بدون ویزا به عراق سفر کردند و دستگیر شدند، گفت: من می‌توانم اعلام کنم وضعیت امسال در اربعین نسبت به سال‌های گذشته بهتر بود با اطلاع‌رسانی و ستادی که در وزارت کشور ایجاد شد و اطلاع‌رسانی و شرایط سهل‌تر ویزا با چنین مشکلاتی را کمتر کرده بود.

وی افزود: اگر اندک افرادی بدون ویزا رفته باشند و مشکلی پیدا کرده باشند، من خبر ندارم. اتفاقی که در بحث اربعین پیش از این بود،‌ایم مساله بود که در تفاهم با دولت عراق قرار شد به تک تک افراد ویزا داده شود و ویزاها گروهی صادر نشود. در گذشته افراد یکدیگر را در نواحی مرزی گم می‌کردند و چون ویزا در دست دیگری بود بدون ویزا می‌ماندند و نهایتا سعی می‌کردند ورود کنند ولی چون ویزا فردی صادر شد ما از این مشکلات کمتر داشتیم و گام‌های بلندتری را نهاد‌های مختلف از جمله وزارت خارجه برداشتند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد توافق روسای جمهور روسیه و آمریکا و اینکه نیروهای تحت حمایت ایران بر اساس این توافق محدود می‌شوند و جزئیات این توافق و اینکه آیا تغییری در سیاست‌های ایران صورت می‌گیرد یا خیر گفت: در طول روند تغییرات در سوریه شاهد رایزنی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای و حضور آنها در مباحث سوریه بودیم دولت آمریکا دولتی است که در ایجاد مشکل و تشویق تروریسم در سوریه و مبارزه با دولتی که قانونی است، نقش به سزایی بازی کرد و هرگز توسط دولت سوریه برای هیچ همکاری دعوت نشده بود و حضورش در سوریه نامشروع است.

وی گفت: روسیه وضعیت متفاوتی دارد و به درخواست نیروهای سوری وارد سوریه شد و ما مناسبات‌مان با دولت روسیه مثل گذشته در فضای سازنده و در یک رایزنی مستمر و ممتد و روزمره وجود دارد و به خصوص در بحث سوریه همکاری و تبادل اطلاعات را داریم به هر حال یک تفاهم‌هایی در اخبار است که بین دولت روسیه و آمریکا وجود دارد باید صبر کرد تا جزئیات بیشتری را بتوان به صورت علنی مطرح کرد اما در شرایط کنونی بیش از این ورود نمی‌کنم و این را به جلسات بعدی واگذار می‌کنم.

قاسمی در خصوص سفر ولایتی به لبنان و اظهارات او در جمع نیروهای حزب الله و نقش ایران در منطقه گفت: قرار شده ایران در بازسازی سوریه نقش داشته باشد. ولایتی در آن جمع گفت ما برای باز پس‌گیری رقه کمک می‌کنیم و این یعنی معارضان النصره مقابل ایران هستند.

وی درباره اینکه آیا ایران برنامه‌ای برای بازپس گیری مناطقی که در دست داعش نیست ولی در اختیاز معارضان است خواهد داشت یا خیر گفت: این سوءتفاهم شاید ایجاد شده است. چون من لفظ داعش را به کار بردم. اما در اینجا بحث داعش نیست بحث تمام گروه‌های تروریستی است و تا ریشه‌کنی تروریسم ما در سوریه خواهیم بود و از دولت سوریه حمایت می‌کنیم و این سیاست کلی ماست و آنچه در مورد بازسازی اشاره کردم مربوط به زمان دورتری است که سوریه بتواند از حضور تمام عناصر تروریستی خلاص شود. در این صورت فضا برای بازسازی و توسعه اقتصادی و همکاری اقتصادی مهیا می‌شود ولی هنوز تا آن روز راه نسبتا زیادی داریم و این در افق کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود به ویژه با توجه به حضور بازیگران متعدد در سوریه و تفاوت دیدگاه در مساله سوریه و بشار اسد، نهایتا باید تحمل کرد تا درباره بازسازی کار کنیم.

قاسمی درباره نقش ایران در بازپس‌گیری رقه گفت: هر آنچه سوریه از ما درخواست کند حمایت می‌کنیم. در کنار دولت سوریه از ابتدا بودیم و تا انتها خواهیم بود هدف ما تثبیت شرایط در سوریه و پاکسازی از هر نوع تروریسم است.

وی درپاسخ به سوال ایلنا درباره پرونده زاغری و ارتباط آن با سفر بوریس جانسون گفت: موضوع زاغری بحث قضایی است و آنها مسیر را دنبال کردند و حکم محکومیت در حال اجرا است. در مورد سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران این موضوع ربطی به اظهارات اخیر و انتقادات درون انگلیس به ایشان ندارد ما طیف وسیعی از مسائل را با لندن داشتیم و در دوران اخیر با توجه به روند مثبت در روابط دو کشور و ارتقای سطح روابط تا سطح سفیر بعد از بحران گذشته در حوزه مسائل دو جانبه و منطقه و بین‌المللی و برجام همواره در دستور کار بوده است و موضوعات زیادی داریم که باید پیرامون آنها صحبت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: در تماس تلفنی روزهای گذشته بین دو وزیر هم مجموعه‌ای از مسائل دوجانبه و بین المللی مطرح شد در این مکالمه تلفنی دوطرف درباره زاغری هم صحبتی داشتند. آقای ظریف هم اشاره کرد با توجه به مسائل بشردوستانه علی رغم اینکه موضوع قضایی است و تفکیک قوا وجود دارد پیام را به سیستم قضایی منتقل و در این زمینه مساعدت می‌کند. نهایتا این بحث تبلیغاتی داخل انگلیس است و سر و صداهایی میان مخالفان و موافقان دولت در این کشور وجود دارد و نباید خود را درگیر آن کنیم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy