Tuesday, Nov 14, 2017

صفحه نخست » روايت ولايتی از ديدار با سعد حريری

Velayati.jpg

رادیو زمانه، سعد حریری، نخست وزیر لبنان اعلام کرده که احتمالاً تا دو روز آینده به لبنان بازمی‌گردد. همزمان علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل شایعاتی مبنی بر اینکه حریری بعد از دیدار با او و در اعتراض به دخالت‌های ایران در امور داخلی لبنان استعفا داده را تکذیب کرد.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سه‌شنبه ۲۳ آبان در یک نشست رسانه‌ای گفت:

«آقای حریری ادعا کرده که در مذاکراتش با من خواسته است که ایران در امور داخلی لبنان دخالت نکند اما او اصلاً چنین حرفی نزد و مذاکرات ما آن‌چنان که ادعا شده است به هیچ عنوان تند، شدید و خشن نبود و همه این‌ها دروغ است.»

به گفته مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با سعد حریری به جز او سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان و یک مترجم هم حضور داشته و در این دیدار «به هیچ عنوان هیچ کلمه‌ای مستقیم یا غیرمستقیم» درباره دخالت ایران در امور داخلی لبنان مطرح نشده و ولایتی هم نخست‌وزیر مستعفی لبنان را تهدید نکرده است.

سعد حریری شنبه ۴ نوامبر / ۱۳ آبان در سفرش به ریاض به طور غیرمنتظره از طریق تلویزیون عربستان سعودی استعفای خود را از سمت نخست‌وزیری لبنان اعلام کرد. او گفته بود به دلیل دخالت حزب‌الله لبنان و ایران در کار دولت استعفا می‌دهد.

یک روز قبل از این رویداد، در روز جمعه ۳ نوامبر / ۱۲ آبان‌، علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار با حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، با سعد حریری دیدار و گفت‌وگو کرد. برخی رسانه‌ها پس از استعفای حریری در ریاض این اقدام را به مذاکرات او با ولایتی مربوط دانستند.

این رسانه‌ها به‌نقل از «منابع آگاه» و «نزدیک به ولایتی» نوشتند که مشاور رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با حریری او را تهدید کرده که اگر به توصیه‌های ایران در مورد حزب‌الله لبنان عمل نکند و به‌طور علنی از این گروه حمایت نکند، ممکن است به سرنوشت پدرش رفیق‌ حریری دچار شود.

رفیق حریری در ١۴ فوریه ٢٠٠۵ و هنگامی که یک بمب در کنار کاروان خودروهای حامل او منفجر شد به قتل رسید. دادگاه بین‌المللی ویژه این ترور در تاریخ ۳۰ مه ۲۰۱۱ (۹ تیر ۱۳۹۰) در کیفرخواستی مصطفی بدرالدین، سلیم عیاش، اسد صبرا و حسین حسن عیسی، چهار نفر از مسئولان حزب‌الله لبنان را عاملان این ترور معرفی کرد.

همچنین گفته شد که در دیدار حریری و ولایتی، نخست‌وزیر لبنان از سوی عربستان سعودی پیام داده که ایران در امور یمن دخالت نکند اما چون ولایتی این درخواست را رد کرده و مذاکرات موفقیت‌آمیز نبوده، مقامات سعودی با فراخواندن حریری به ریاض از او خواسته‌اند تا از سمت خود استعفا دهد.

علی‌اکبر ولایتی در نشست رسانه‌ای خود، این گزارش‌ها را «القائات سعودی‌ها» و «کسانی که مایل نیستند دوستی راهبردی ایران و لبنان را ببینند»، دانست. او گفت حریری می‌خواست بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی وساطت کند اما مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ گفته است که ایران هیچ مشکلی با مذاکره ندارد و تنها در پی آن است که سعودی‌ها دست از بمباران یمن بردارند.

ولایتی با بیان این‌که دلیلی برای تهدید حریری وجود نداشت، ابراز امیدواری کرد که «اگر قوانین داخلی لبنان اجازه دهد» حریری به سرکارش برگردد.

سعد حریری یک هفته پس از استعفا، یکشنبه ۱۲ نوامبر / ۲۱ آبان در گفت‌وگویی با شبکه لبنانی «المستقبل» اعلام کرد که «به زودی به وطن» بازخواهد گشت. او گفت با اراده خودش در عربستان به‌سر می‌برد و اگر بخواهد هر لحظه می‌تواند این کشور را ترک کند. حریری در این مصاحبه بار دیگر اتهاماتی را به ایران و حزب‌الله لبنان وارد کرد و تأکید کرد «تهران در امور جهان عرب دخالت می‌کند و این چیزی است که باید خاتمه بیابد».

حریری سه‌شنبه ۱۴ نوامبر با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرده که تا دو روز آینده به لبنان بازمی‌گردد. او گفته است خانواده‌اش در «کشورشان» عربستان سعودی می‌مانند.

سعد حریری از تابعیت لبنان، عربستان سعودی و فرانسه برخوردار است.

پیش از این سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت نیز در اطلاعیه‌ای خبرهای منتشرشده درباره مذاکرات علی‌اکبر ولایتی و سعد حریری را تکذیب کرده بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy