Wednesday, Nov 15, 2017

صفحه نخست » احتمال دست داشتن چین در کودتای نظامی زیمبابوه علیه حکومت رابرت موگابه

robert_mugabe_111517.jpgرسانه ها از وقوع کودتای نظامی در زیمبابوه علیه «رابرت موگابه» رئیس جمهور این کشور خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «النشره»، برخی رسانه ها از وقوع کودتای نظامی در جمهوری زیمبابوه در جنوب آفریقا خبر داده اند.

بر اساس این خبر نظامیان ارتش زیمبابوه علیه «رابرت موگابه» رئیس جمهور این کشور کودتا کرده و کاروان نظامیان خیابان های اصلی «هراره» پایتخت این کشور را مسدود کرده اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که دو تانک نظامی در کنار خیابان اصلی منتهی به پایتخت زیمبابوه مستقر شده اند.

پیشتر ژنرال «کنستانتینو شیوینگا» فرمانده ارتش زیمبابوه تهدید کرده بود اگر حزب حاکم این کشور دست از اقداماتی که به گفته او ثبات کشور را بر می زده برندارد، ارتش وارد عمل خواهد شد.

چین: سفر فرمانده ارتش زیمبابوه به پکن، دیداری معمولی بود

وزارت خارجه چین اعلام کرد دیداری که اخیرا فرمانده ارتش زیمبابوه از این کشور داشته، عادی بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت خارجه چین در خصوص ارتباط سفر هفته گذشته مقام بلندپایه نظامی زیمبابوه به پکن و تحولات اخیر در این کشور توضیح داد.

در همین رابطه سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد سفر هفته گذشته ژنرال «کنستانتینو چیونگا» فرمانده ارتش زیمبابوه به پکن در راستای دیدارهای معمول بین دو کشور بوده و ارتباطی با تحولات اخیر این کشور ندارد.

چیونگا در سفر خود به چین با شماری از مقامات این کشور از جمله «چانگ وانکوان» وزیر دفاع دیدار کرد. طبق بیانیه ای که وزارت دفاع چین پس از این دیدار منتشر کرد، وانکوان بر لزوم گسترش همکاری های نظامی دو جانبه تاکید کرده بود.

در پی ناآرامی ها در زیمبابوه، حزب حاکم این کشور طی پیامهای توییتری که چهارشنبه منتشر شد ادعاهای مطرح شده در خصوص کودتای ارتش را تکذیب کرد.

احتمال دست داشتن چین در تغییر قدرت در زیمبابوه

دویچه وله - به رغم سخنان ژنرال مویو، رئیس ستاد لجیستیکی ارتش زیمبابوه، به نظر می‌رسد که در این کشور کودتا شده و چین نیز در وقایع زیمبابوه بی تاثیر نبوده است. او چند روز پیش در چین با وزیر دفاع این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

گمانه‌زنی بر سر به قدرت رسیدن فرد خاصی در زیمبابوه پس از سقوط رابرت موگابه، دیکتاتور ۹۳ ساله این کشور بالا گرفته است. ارتش این کشور اعلام کرده که قدرت را برای مدتی محدود در دست خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری آلمان رابرت موگابه، رئیس جمهوری و خانواده‌اش در سلامت هستند. جاکوب زوما ، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی اما اعلام کرده که موگابه به او گفته است در حصر خانگی به سر می‌برد. رابرت موگابه از سال ۱۹۸۷ تاکنون، رئیس‌جمهوری زیمبابوه است.

ژنرال مویو، رئیس ستاد لجیستیک ارتش زیمبابوه در پیامی در تلویزیون ملی این کشور گفت هدف این اقدام ارتش یافتن بزهکارانی است که در نزدیکی رابرت موگابه مستقر بوده‌اند.

چین به دنبال منابع غنی کشورهای آفریقایی

اکنون فاش شده که ژنرال مویو، رئیس ستاد لجیستیکی ارتش زیمبابوه هفته گذشته در چین بوده و با چانگ وان چوان، وزیر دفاع چین دیدار و گفت‌وگو کرده است. دولت چین اما هرگونه ارتباطی را میان این دیدار و حوادث کنونی زیمبابوه رد می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرده که دیدار مقام نظامی بلندپایه زیمبابوه و مقامات نظامی چین تنها دیداری معمولی بوده و در این دیدار موضوع‌های نظامی عادی مورد بحث قرار گرفته‌اند.

چین اما به عنوان کشور دوست زیمبابوه رویدادهای اخیر این کشور را به دقت زیر نظر دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین ابراز امیدواری کرد که احزاب این کشور بتوانند بر سر این موضوع داخلی به تفاهم برسند.

چین با بیشتر کشورهای آفریقا و به خصوص زیمبابوه که دارای منابع غنی معدنی است، روابط اقتصادی و دیپلماتیک تنگاتنگی دارد. دولت زیمبابوه در ماه اوت سال جاری میلادی (۲۰۱۷) اعلام کرد که یک شرکت در چین در نظر دارد تا دومیلیارد دلار در شرکت آهن و فولاد زیمبابوه (Zisco) سرمایه گذاری کند.

شرکت آهن و فولاد زیمبابوه در پی نابسامانی‌های اقتصادی در این کشور در سال ۲۰۰۸ میلادی به فعالیت‌های خود پایان داد. چین در همین سال قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تحریم نظامی زیمبابوه و تحریم‌هایی علیه رابرت موگابه و ۱۳ نفر از هیئت رهبری این کشور را وتو کرد.

دستگیری وزیر دارایی و اشغال انبار اسلحه

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده ‌است که ایگناتسیو چومبو، وزیر دارایی زیمبابوه دستگیر شده است. ارتش زیمبابوه نیز انبار اسلحه شبه‌نظامیان وابسته به پلیس این کشور در هراره را اشغال کرده‌است.

گفته می‌شود کلیه ماموران پلیسی که در این انبار اسلحه خدمت می‌کردند خلع سلاح شده‌اند و ماموران پلیس همه راه‌هایی را که به این انبار منتهی می‌شوند، زیر کنترل خود قرار داده‌اند.

نیروهای ارتش زیمبابوه در خیابان‌های هراره پایتخت این کشور مستقر شده‌اند و نظامیان این کشور منطقه‌ای که مقامات دولتی در آن زندگی می‌کنند را با زره‌پوش محاصره کرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy