Wednesday, Nov 15, 2017

صفحه نخست » لحن تند و بی سابقه رئیس جمهوری لبنان در مقابل عربستان

saudi_lebanon_111517.jpgرادیو فرانسه، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان روز چهارشنبه، ١۵ نوامبر با لحنی تند و بی سابقه عربستان سعودی را متهم به ربودن و زندانی کردن سعد حریری نخست وزیر مستعفی لبنان کرد. وی گفت که این اقدام، نقض آشکار منشور وین در باره روابط دیپلماتیک میان کشورهاست. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیشب در گفتگو با «جبران باسیل»، وزیر امورخارجه لبنان در پاریس گفت که امیدوار است سعد حریری، همانگونه که اعلام کرده است، بتواند به کشورش بازگردد.

رئیس جمهوری لبنان در یک پیام توئیتری، امروز نوشت که «هیچ دلیلی نمی تواند عدم بازگشت سعد حریری به لبنان را پس از گذشت مدت ۱۲ روز توجیه کند. ما او را بازداشت و زندانی ملاحظه کرده و این اقدام در تضاد با منشور وین است.»

میشل عون خواستار آزادی فوری و بازگشت بی قید وشرط سعد حریری به لبنان شد. رئیس جمهوری لبنان گفت ما نمی توانیم در باره استعفایی اتخاذ تصمیم کنیم که از خارج اعلام شده است. او گفت که سعد حریری باید هر چه سریع تر به لبنان باز گردد و استعفای خود را با رعایت و احترام به قانون اساسی در لبنان اعلام کند. یا اینکه از استعفای اعلام شده در ریاض عدول کند و به هر حال باید در باره مقاصد خود با ما در لبنان گفتگو کند.

بر أساس منابع خبری لبنانی، سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان در یک پیام توئیتری دیروز اعلام کرد که حالش خوب است و تا دو روز دیگر به لبنان بازمی‌گردد. حریری همچنین در این پیام از مردم لبنان خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.

بشاره بطرس راعی، اسقف مارونی‌های لبنان نیز که به عربستان سعودی سفر کرده است، روز سه شنبه اعلام کرد سعد حریری در سریع ترین زمان ممکن به لبنان بازخواهد گشت.

در همین حال، فرانسه با توجه به روابط بسیار نزدیکی که با لبنان دارد، از آغاز این بحران که با اعلام استعفای ناگهانی سعد حریری در ریاض آغاز شد، اقدام به ابتکارات بسیار زیادی برای بازگشت سعد حریری به لبنان و فرو نشاندن این بحران کرده است.

«ادوارد فیلیپ»، نخست وزیر فرانسه روز سه شنبه طی سخنانی در پارلمان این کشور خواهان بازگشت آزادانه سعد حریری به لبنان شد.

در همین راستا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه شامگاه چهارشنبه در ریاض با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفتگو خواهد کرد. استعفای سعد حریری و بحران ناشی از این استعفا در مرکر گفتگوهای آنان خواهد بود.

«جبران باسیل»، وزیر امور خارجه لبنان دیروز، سه شنبه در ادامه تلاش های خود برای حل بحران پیش آمده در این کشور با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرد.

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان در نشست خبری دیشب پس از دیدار با امانوئل ماکرون اعلام کرد: فرانسه بر حمایت خود از حاکمیت و ثبات لبنان تأکید دارد. وی گفت لبنان و فرانسه درانتظار بازگشت حریری به کشورش هستند تا از شرایط ویژه و استثنایی به اوضاع طبیعی بازگردد. او تأکید کرد که بروز این بحران، لبنان در وضع غیرعادی قرار دارد و شرایط پیرامون سعد حریری مبهم است و باید او سریعاً به لبنان بازگردد. جبران باسیل تأکید کرد که هنوز زمان برای حل بحران وجود دارد و امیدوار است که لبنان برای حل این بحران مجبورنشود که به مراجع بین المللی متوسل شود.

حریری در پاسخ به عون: به لبنان باز‌می‌گردم

ایران اینترنشنال، سعد الحریری، نخست وزیر مستعفی لبنان، روز چهارشنبه بیست وچهارم آبان‌ماه، در پاسخ به اظهارات میشل عون رئیس جمهور این کشور گفت:« من خیلی خیلی خوبم و هماهنطور که به شما قول دادم به کشور بازخواهم گشت».

به گزارش خبرگزاری (‌DPA) آلمان، میشل عون، رئیس جمهور لبنان، ساعاتی پیش گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که باقی ماندن سعد الحریری در عربستان را توجیه کند و این نشان می‌دهد که وی در ریاض بازداشت است».
حریری در پاسخ به رئیس جمهور کشورش در صفحه توئیتر خود نوشت: «من خیلی خیلی خوبم و همانطور که وعده دادم ان‌ شاء الله به لبنان عزیز بازخواهم گشت، خواهید دید».
حریری روز شنبه ۱۳آبان‌ماه، در بیانیه استعفا که از طریق تلویزیون المستقبل وابسته به وی از ریاض، پایتخت عربستان پخش شد، ضمن انتقاد شدید از ایران، تهران را به دخالت در امور کشورش از طریق حمایت از حزب‌الله متهم کرد و گفت که جانش در خطر است.
وی به‌رغم اینکه با شماری از دیپلمات‌های خارجی در ریاض دیدار و یک مصاحبه تلویزیونی زنده برگزار کرد، اما برخی مقامات لبنانی هنوز می‌گویند که حریری در عربستان «بازداشت» است.

حسن نصر‌الله دبیرکل حزب‌الله لبنان، در اولین واکنش به استعفای حریری گفته بود: «استعفای حریری غیرقانونی است، و هیچ گونه ارزشی ندارد، چرا که با اکراه و اجبار اعلام شده و ما آن را نمی‌پذیریم.»

پس از آن، میشل عون رئیس جمهور لبنان نیز مانند همین اظهارات را درباره حریری بیان داشت و گفت که استعفای نخست وزیر باید به شکل قانونی و حضوری به وی تقدیم شود تا درباره آن تصمیم گیری کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy