Thursday, Nov 16, 2017

صفحه نخست » اندیشکده آمریکایی: انفجار خط لوله نفت هشدار ایران به بحرین و عربستان بود

bahrain_oil_line_explosion_111517.jpgایران اینترنشنال، وبسایت اندیشکده آمریکایی «انستیتوی واشنگتن برای سیاستگزاری در خاورنزدیک» در سرمقاله‌ای روز چهارشنبه ۲۴آبان ماه نوشت (+ لینک): «انفجار خط لوله نفت عربستان سعودی به بحرین در هفته گذشته، هشداری از سوی ایران به دو کشور سنّی مخالف خود می‌باشد.»


در این سرمقاله آمده است: «این حادثه که تنها در چند کیلومتری از قرارگاه فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین صورت گرفت، می‌تواند به افزایش تنش‌های جاری در منطقه میان ایران و عربستان و متحدان آن بیانجامد.


اکنون صدور نفت عربستان به بحرین از سر گرفته شده است و خوشبختانه کسی در این انفجار کشته یا زخمی نشده بود. با این حال خسارات مادی آن متوجه چندین ساختمان و خودروی اطراف آن شده است. درحالی که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به‌عهده نگرفته است، دولت بحرین آن‌را «خرابکاری از سوی تروریست‌های در خدمت ایران» خوانده است. تهران هرگونه دخالت در این حادثه را تکذیب کرده است.»

یک نشریه تخصصی در امور نفت می‌گوید: «این انفجار به احتمال بسیار قوی واکنشی قابل تکذیب از سوی ایران در مقابل افزایش اقدامات همه‌جانبه اخیر عربستان سعودی برای کوتاه کردن دست ایران از منطقه، بویژه در لبنان بوده است.»


به گفته‌ی این سرمقاله، انفجار در منطقه «بوری» یک شهرک شیعه‌نشین اتفاق افتاده است که خطوط لوله نفت عربستان به بحرین از روی سطح زمین می‌گذرد. این شهرک از مناطق مسکونی نیروهای دریایی آمریکا و دفاتر دیپلماتیک آن به دور است.


در پایان این سرمقاله آمده است: «برای دولت بحرین، پاسخگویی به ایران، یک معضل دیپلماتیک به همراه دارد. آنها می‌خواهند به‌نوعی در مقابل ایران یک واکنش نشان بدهند، اما نگران افزایش تنش با شیعیان کشور خود هستند، که افراطیون هوادار ایران در میان آنها از هر فرصتی برای تخریب امور کشور استفاده می‌کنند. در منطقه خلیج فارس همه کشورها اقتصادشان به استخراج و تولید و صدور امن منابع نفت و گاز وابسته است و حادثه انفجار در بحرین اکنون مانند یک هشدار جدی به همه آنها عمل کرده است».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy