Tuesday, Nov 21, 2017

صفحه نخست » حمید استیلی: جادو در فوتبال؟ بله وجود دارد

Hamid_Stili.jpgاعتماد ـ جادوگری و سحر سال‌هاست در فوتبال ایران رواج دارد. متاسفانه هستند مربیان و مدیرانی که با اتکا به این امر به دنبال پیروزی برابر رقبای خود هستند اما در این بین افراد و مربیانی که سالم و به دور از حاشیه هم کار می‌کنند با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. طی هفته‌های اخیر هم این مساله جدی‌تر از قبل در جامعه فوتبال ایران مطرح شده به طوری که اکثر مربیان لیگ برتری درباره وجود آن به اظهارنظر پرداختند. اما سوالی که در این بین ایجاد می‌شود این است که به راستی فدراسیون فوتبال چقدر جدی می‌خواهد به این موضوع بپردازد؟

علی دایی، سرمربی تیم فوتبال سایپا در اظهارنظری جالب به وجود سحر و جادو اذعان می‌کند. وقتی درباره این مساله از او می‌پرسیم می‌گوید در قرآن هم سحر و جادو آمده است و قرآن به صراحت می‌گوید «هذا سحر مبین». مطمئنا سحر و جادو وجود دارد و این مسائل در فوتبال هم وجود دارد. اما سحر و جادو هم کاری شیطانی است و مطمئن باشید یک روز به خودشان برمی‌گردد. کسانی که به این اعمال متوسل می‌شوند باید از روزی که برمی‌گردد بترسند. کسانی که در فوتبال ما از این مسائل استفاده کردند بعدها ضربات زیادی خوردند و مشکلات زیادی گریبانگیر آنها شد. با اینکه من بر اساس قانون به سحر و جادو اعتقاد دارم اما اعتقاد ندارم که این همیشگی و پایدار است. مقطعی است و شاید در یک بازه زمانی اتفاقی صورت بگیرد.

دایی همچنین به موفق نبودن ساحران و جادوگران اشاره کرد و در این باره گفت: اگر بحث موفقیت بود، شما بروید و زندگی ساحران و جادوگران را ببینید. اگر قرار بود اینها کاری بکنند اول زندگی خودشان را درست می‌کردند و بعدا کارهای فوتبالی می‌کردند. همه اینها کارهایی است که شیطان در وجودشان رخنه کرده است و متاسفانه به هر قیمتی می‌خواهند موفق شوند و به این مسائل روی می‌آورند. من کلا مخالف این کارها هستم. ما از قرآن چیزهای زیادی می‌توانیم یاد بگیریم و با قرآن می‌توانیم خیلی چیزها را درست کنیم اما متاسفانه بعضی از ما دعا را با سحر و جادو اشتباه گرفته‌ایم. دعا چیزی است که زندگی ما را متحول می‌کند و جلوی بلایا را می‌گیرد اما جادو ما را در بلایا می‌اندازد. شاید موفقیت آنی به دست بیاوریم اما مطمئن باشید با گذشت زمان خیلی مسائل گریبانگیر خودت و خانواده‌ات می‌شود. متاسفانه کارهایی می‌کنیم که بعدها اتفاقاتی نظیر مریضی فرزندمان یا مادرمان رخ می‌دهد و فکر نمی‌کنیم که این اتفاق به خاطر کارهایی است که قبلا انجام داده‌ایم. یعنی این اتفاقی که الان رخ داده به خاطر آن مال مردمی که قبلا خورده‌ایم گریبان‌مان را گرفته است. خودمان را به بی‌خیالی زده‌ایم و داستان سحر و جادو دقیقا همین است. بار کج هیچ‌وقت به مقصد نمی‌رسد.

البته در این باره مربیان دیگری هم به صحبت پرداخته‌اند و این ماجرا را عجیب دانسته‌اند. طی روزهای اخیر هم بازیکنان یکی از مربیان لیگ برتر که طی دهه ۸۰ در فوتبال ایران موفقیت‌های چشمگیری به دست آورد اذعان داشتند که این مربی با اتکا به سحر و جادو توانسته موفقیت‌های زیادی به دست آورد. آنها در این باره حتی به نکات‌ریزی همچون حضور فرد جادوگر در تمرین‌های‌شان اشاره کردند و گفتند این جادوگر از آنها نام مادرشان را هم پرسیده بود!

وقتی به سایر مربیان لیگ برتری و باسابقه فوتبال ایران هم رجوع می‌کنیم و از آنها درباره این مساله می‌پرسیم متفق‌القول می‌گویند در لیگ برتر به صورت کاملا واضح وجود دارد و خیلی از مربیان و مدیران به جادوگری دل بسته‌اند اما به راستی در این میان کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال چه قدم‌هایی برای مبارزه با این پدیده شوم برداشته است؟

وقتی علی دایی اسطوره فوتبال ایران می‌گوید جادوگری کار شیطانی است پس چرا باید در فوتبال ایران که درگیر فسادهای مختلف است هم رواج داشته باشد؟

البته در این میان هم به یکی از مربیان باسابقه فوتبال ایران که همیشه سالم کار کردنش زبانزد خاص و عام بوده اتهاماتی وارد شد. تیمی که این مربی هدایت آن را برعهده دارد طی هفته‌های اخیر با اتکا به دانش فنی و هنر بازیکنانش توانسته نتایج بسیار خوبی کسب کند اما وقتی پای حاشیه و سحر و جادو هم به میان می‌آید به راحتی همه انگشت اتهام را به سوی او دراز می‌کنند چرا که معتقدند وقتی موفقیتی به یک‌باره به دست بیاید حتما حاشیه و ان‌قلت در آن بوده است.

نمی‌خواهیم در این گزارش به شخص یا مربی اتهام بزنیم اما مساله‌ای که با آن روبه‌رو هستیم این است که چرا فدراسیون فوتبال به صورت جدی به این مساله ورود نمی‌کند؟

بحث شرط‌بندی، فسادهای مالی و البته فسادهای اخلاقی در فوتبال ایران کم نیست و حالا باید شاهد ورود مبحث جادوگری هم باشیم. مبحثی که اگر به طور جدی از سوی فدراسیون فوتبال با آن مقابله نشود شاید طی سال‌های آینده ساحران و جادوگران به طور رسمی با باشگاه‌ها برای همکاری قرارداد امضا کنند.

متاسفانه ساحران و جادوگرانی هم که با آنها هم‌کلام می‌شویم ادعاهای گوناگونی مطرح می‌کنند. یکی از آنها ادعای موفقیت تیم ملی را دارد و می‌گوید اگر فدراسیون با او قرارداد همکاری امضا کند حاضر است موفقیت تیم ملی در جام جهانی و صعود از گروهش را تضمین کند. اینکه یک نفر با آزادی کامل درباره این مساله صحبت کرده و حتی عنوان کند با تیم‌های اروپایی هم همکاری داشته بسیار جالب و قابل تامل است اما امیدواریم طی هفته‌های آینده با ورود نهادهای نظارتی به خصوص کمیته اخلاق به این مساله شاهد خبرهای خوبی در این زمینه باشیم.

در همین رابطه با حمید استیلی بازیکن اسبق و سرمربی فعلی فوتبال ایران گفت‌وگو کردیم.

* آقای استیلی می‌گویند جادو در فوتبال ما وجود دارد. شما که رد نمی‌کنید؟

- بله وجود دارد. از قدیم وجود داشته و الان هم هست. برنامه نود نشان داد دیگر.

* دوستانی که استفاده می‌کنند نتیجه هم می‌گیرند؟

- برخی مقطعی نتیجه گرفته‌اند. به نظر من این مسائل شیطانی است و کسی نباید سراغش برود. ولی بله در برنامه نود هم دیدیم برخی چطور آلوده این ماجرا شده‌اند. صحبت‌های جالبی شده درباره این موضوع.

* خود شما به طور مشخص با چنین چیزی برخورد داشته‌اید؟ که مثلا جایی به شما پیشنهاد استفاده از اینچنین نیروهایی شود.

- بله در شاهین بوشهر که بودم چنین صحبت‌هایی را برخی می‌کردند. تیم ما آن سال خیلی موقعیت گل خلق می‌کرد اما آن توپ‌ها گل نمی‌شدند. برخی می‌گفتند شما را طلسم کرده‌اند. می‌گفتند نماد تیم ما که شاهین است را در ورزشگاه می‌آورند و سر می‌برند تا ما به گل نرسیم و باید کاری کنیم. من البته هیچ‌وقت زیربار این حرف‌ها نرفتم.

* به نظر شما چند درصد از فوتبال آلوده چنین ماجراهایی شده‌اند؟

- خیلی کم. نسبت به قبل خیلی کم شده است. شاید یک دلیلش این باشد که برخی قبلا می‌ترسیدند بیایند در این باره صحبت کنند. ولی الان خود بازیکنان می‌آیند و می‌گویند و دارد کمتر می‌شود.

* برخی می‌گویند فوتبال را نباید به این خاطر مورد انتقاد قرار داد چون جامعه ما هم به نوعی درگیر آن است.

- بله دقیقا. شما ببینید در جامعه ما چقدر فال قهوه گرفته می‌شود. یا چقدر به نیروهای مختلف عقیده دارند. یادتان باشد چند وقت پیش شخصی بود به نام علی‌اکبری که می‌گفت انرژی دارد و مردم برایش صف می‌بستند. وقتی مردم ناامید می‌شوند روی به چنین مسائلی می‌آورند. بخش بزرگی از جامعه ما به چنین مسائلی ایمان دارد. دوست دارد از آینده‌اش با خبر باشد. در فوتبال هم همین است. برخی می‌خواهند بدانند نتیجه بازی چه می‌شود و روی می‌آورند به چنین مسائلی. آن مدعیان سحر و جادو هم با ترفندهایی مردم را جذب می‌کنند.

* و حرف پایانی شما؟

- ببینید به نظر من وقتی علم در کشوری کمرنگ شود سحر و جادو پررنگ می‌شود. ماجرای سحر و جادو در قرآن هم آمده اما مطمئنا کسانی که از آن استفاده می‌کنند بازخورد منفی‌اش را در آینده دریافت می‌کنند. اگر قرار به این گونه مسائل بود که تیم ملی عربستان به دلیل وجود اماکن متبرکه‌ای مثل خانه خدا باید هرسال قهرمان جام جهانی می‌شد. خدا گفته از تو حرکت، از من برکت. نمی‌شود کسی کار نکند و با استفاده از این گونه مسائل بخواهد نتیجه بگیرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy