Wednesday, Nov 22, 2017

صفحه نخست » نتانیاهو از پوتین خواست، جلوی نفوذ ایران در سوریه را بگیرد

Netanyahu_Putin.jpgدویچه وله ـ نخست‌وزیر اسرائیل از رئیس جمهور روسیه خواسته است جلوی نفوذ ایران در سوریه را بگیرد و مانع از تثبیت‌ نیروهای شیعه هوادار ایران در نزدیکی مرز اسرائیل گردد. پوتین قرار است بر سر آینده سوریه با روحانی و اردوغان گفت‌وگو کند.

روزنامه "تایمز اسرائیل" گزارشی پیرامون تماس تلفنی شامگاه سه‌شنبه ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه منتشر کرده است. بر اساس گزارش این روزنامه، رهبران دو کشور ۳۰ دقیقه پیرامون آینده سوریه با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: هشدار اسرائیل: ایران نباید به جولان نزدیک شود

موضوع گفت‌وگوی نتانیاهو با پوتین، نگرانی اسرائیل از تحکیم مواضع ایران و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در خاک سوریه و به‌ویژه در نزدیکی مرز سوریه با اسرائیل بوده است. نتانیاهو در گفت‌وگوی خود با رئیس جمهور روسیه بر الزام رعایت امنیت اسرائیل تاکید کرد و خواستار آن شد که نقش و نفوذ ایران و نیروهای شیعه وابسته به ایران در سوریه کاهش یابد.

مبارزه با تروریسم

بر اساس گزارش یاد شده، روسیه به اسرائیل اطمینان داده است که حضور نظامی ایران در سوریه محدود به مبارزه با تروریسم می‌شود و پس از پایان این مبارزه، نیروهای نظامی ایران خاک سوریه را ترک خواهند کرد. در همین رابطه، ولادیمیر پوتین، روز دوشنبه ۲۰ نوامبر در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، اعلام کرده بود که مبارزه با تروریسم در سوریه پایان یافته و زمان برای یافتن یک راه حل سیاسی برای آینده سوریه فرا رسیده است.

بیشتر بخوانید: سفر ملک سلمان به روسیه؛ نرمش در سوریه در ازای فشار بر ایران

بر اساس خبری که از سوی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل منتشر شده، نتانیاهو در تماس خود با وزیر دفاع روسیه، سرگئی شویگو درباره تداوم حضور ایران در سوریه چنین گفته است: «ایران باید متوجه شود که اسرائیل به آن کشور چنین اجازه‌ای نخواهد داد.»

هفته گذشته، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل نیز درباره نقش و نفوذ ایران در سوریه گفته بود: «ما به ایران و نیروهای شیعه اجازه نخواهیم داد در سوریه مستقر شوند. و ما اجازه نخواهیم داد که سوریه بدل به پایگاهی برای مبارزه علیه اسرائیل گردد. اگر تا به حال کسی متوجه این موضوع نشده باشد، باید الان متوجه شود.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy