Monday, Nov 27, 2017

صفحه نخست » شکستِ داعش، سیطرۀ سپاه پاسداران برخاورمیانه، وحید فرخنده خوی فرد

Vahid_Farkhondeh_Khouy_Fard.jpgگویی مهمترین رویدادی که سپاه پاسداران را شکل وفرم بخشید ، حمله نظامی عراق باکمک متحدان غربی خود به کشورِ ما بود. ایران که پس از انقلاب خود را در تدارک یک حکومت مردم سالار می دید ، این جنگ برگ برنده ای شد برای عوامل ضد انقلاب که به بهانه جنگ قدرت حاکمه را همانند ماقبلِ انقلاب متمرکز در یکنفر(ولایت فقیه) قراردهند. اما در آن روزها کسی تصور نمی کرد که نیرویی به نام "سپاه پاسداران" در قلبِ این پیشامدها متولد و تابه امروز اینچنین رشدونمو کند. آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس همانند بسیاری از اپوزسیون آن روزها(مجاهدین خلق ، سلطنت طلبها و...) براین باور بودند که بااین حمله نظامی کارِ ایران را یکسره خواهد شد و بزودی به کشور باز خواهند گشت ، اما نه تنها این پیشامد رخ نداد ، بلکه پس از آزادسازی خرمشهر طرحی به نام "راه قدس ازکربلا میگذرد" مطرح شد که البته به شکست منجر و پس از ختمِ جنگ این امرِ "آیت الله خمینی" مسکوت ماند. بعد از خاتمه جنگ ، سپاه پاسداران بنیاد خور را ترمیم و بنای آن را قدرمندتر از گذشته کرد . این ارگان با ورود به اقتصاد ، سیاست و به حاشیه راندن ارتش و همچنین فراگیری دانش ساخت سلاح های نظامی که مهمترین آن موشک های دوربرد است ، یکه تازِ نیروهای مسلح ایران شد.

همه چیز آروم بود تا زمانی که بوشِ پسر بهترین هدیه ممکن را به سپاه پاسداران تقدیم داشت. حمله نظامی به عراق و سقوط "صدام" خلایی ایجاد کرد تا درآن نیروهای شیعه عراق و سپاه پاسداران فرصت را برای تثبیت سیاسی خود غنیمت شمارند . درنتیجه عراقی که قرار بود پس از تصرف آن ،پایگاهی باشد برای حضور مستشاری،نظامی آمریکا در قلب خاورمیانه ، به موی دماغ آمریکا مبدل گشت. آمریکا و متحدانش در این فاصله تلاش داشتند تا با کمک نیروهای تکفیری شکستِ استراتژیک خود را جبران کنند ولی بازهم به بن بست خوردند.

ایجاد وسرمایه گذاری برروی یک گروه تروریستیِ بربر به نام "داعش" شاید آخرین امید آنها و بهترین گزینه بهانه مناسب برای حضور گسترده سپاه در منطقه بود.

مساعدترین دستاویز برای سپاه تا پایش به سوریه هم باز شود. بی شک از شروع داعش تا به امروز که شکست آن به صورت رسمی توسط "قاسم سلیمانی" قرایت شده است ، اولین و بزرگترین نیرویی که درمقابل آن ایستاد و بیشترین هزینه را متقبل شد ، نیروی سپاه پاسداران بود.

ابتدا تمامیِ سران جمهوری اسلامی حضور نظامی سپاه را در عراق و سوریه تکذیب می کردند ، اما از دوسال گذشته این حضور با نام های مدافعین حرم ، گروه فاطمیون ومحورِ مقاومت به شکل رسمی در رسانه ها عنوان شد و بر سرِ زبان های مقامات افتاد.

دراین میان روسیه برای منافع خود پای به میدان گذاشت که وجودش اگرچه بی تاثیر نبود ولی علل اصلی شکست داعش را نمی توان به نام روسیه ثبت کرد. به این دلیل که جنگ با داعش و یادیگر گروههای تروریستی ، یک جنگِ چریکی بشمار می رود. جنگی شهربه شهر،کوچه به کوچه و یاحتی خانه به خانه.....دراینگونه جنگها اگر کل نیروی هوایی جهان هم باهم متحد شوند راهی از پیش نمی برند چه برسد به چندتا سوخوی روسی.!

دراین فاصله ائتلاف به رهبری آمریکا هم گه گاهی حملات هوایی انجام می داد تا کسی شک نکند که آمریکا و متحدانش دربرابر داعش بیکار نشسته اند..! (به طور اتفاقی در پاره ای اوقات نیروهای مخالف داعش را هم هدف قرار می دادند).درنتیجه در عراق و سوریه خط مقدم مبارزه با داعش سپاه پاسدارن و حشدشعبی بود که البته بخش کوچی از این مبارزه هم به گردن پیشمرگان کرد افتاد.

بنابراین اینک منطقه کاملا به دست سپاه پاسداران اداره می شود و بس. به این دلیل که اکنون حشدشعبی در عراق پایگاههای بسیار قدرمندی را سازماندهی می کند ، همچنین سپاه پاسداران قصد دارد یک نیروی نظامی شبیه به حشدشعبی یا حزب الله هم برای سوریه درنظر بگیرد که به زودی ازآن رونمایی خواهد شد و در نهایت حزب الله لبنان که دراین سالها(پس از جنگ سی و سه روزه با اسراییل) توانسته است با پول نفت ایران خود را به یک تشکیلات نظامی قدرتمند تبدیل کند.

لذا گام بعدی برای سپاه پاسدارن خود "اسراییل" است. گاهی اوقات از زبانِ سران رژیم می شنویم که: "اسراییل باید محو شود" و یا تمثیل "آل سقوط عربستان" که دراین بین بسیاری این گفته ها و شنیده ها را به سخره می گیرند ، غافل ازاینکه برای تمام این سخنان زمان ، هزینه و برنامه ریزی شده است. اکنون سپاه پاسداران و حشدشعبی به دلیل آنچه که داعش را به زانو درآورده است درمیان شیعیان جهان بسیار محبوبیت کسب کرده اند و صدالبته که افکارعمومی جهان هم در تحولات اخیر ، اخبار داعش را دنبال کرده اند و تحت تاثیر از جنایات داعش ، مبارزان با داعش را دنبال می کردند .

شاید باورتان نشود..! اما آمریکا سبب برآورده شدنِ آرزوی خمینی شد..!

سپاه پاسداران بیش از مخیله هر تحلیلگرسیاسی به هدف خود رسیده است. همچنان "راه قدس از کربلا می گذرد" اما اینبار این تنها یک شعار ایدیولوژیک نیست. آمریکا و متحدانش در خلیج فارس ممکن است با یک اشتباه استراتژیکِ دیگرخود همانند گذشته ، این شعار را برای همیشه به واقعیت تبدیل کنند. آمریکا به واسطه غارت کشورهای نفت خیز و همچنین به دلیل دخالتهای بیجا در خاورمیانه بهترین کمک را به سپاه پاسداران کرده است .به طور یقین در این رویداد ملیاردها یا شاید تیلیاردها دلار از جیب ملت ایران برای حضور نظامی سپاه پاسداران در منطقه هزینه شده است که خدا می داند تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود...!

شکستِ "بازی داعش" برای آمریکا شاید یک شکست استراتژیک باشد اما در یکسر دیگر بازی را برده است. در جریان تفرقه میان مذاهب از جمله شیعه و سنی بسیار موفق عمل شده و باوجود شکستِ داعش ، "نفرتِ مذهبی" همچنان زنده و نیرومند گشته است. بنابراین "تاجنگ هست فروش اسلحه هم هست" و همانطور که القاعده جایش را به داعش داد ، داعش هم با یک نام به روز شده بارِ دگر در جایی دگر رونمایی خواهد شد.

به هرروی اینگونه بازی ها که موجب مرگ ملیون ها انسان در این کشورها (عراق،ایران،سوریه،یمن و...) می شود ، روزی هم دامانِ قاره و کشور خود این سیاستمداران را هم خواهد گرفت. همانطور که جنگهای پیشامده این سالها درمنطقه، کشورهای اروپایی را از وجودِ تروریست بی نصیب نگذاشت تا سال ۲۰۱۷ را به خونین ترین سال برای اروپا رقم بزند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy