Tuesday, Dec 12, 2017

صفحه نخست » نتانیاهو: ایران قصد اعزام ۸۰ هزار نیروی مسلح به سوریه را دارد

netenyahu_12122017.jpgصدای آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دیدار روز دوشنبه ۳۰ آذرماه با وزیران خارجه کشورهای اروپایی، گفت که جمهوری اسلامی ایران ممکن است هشتاد هزار نفر از نیروهای مسلح تحت فرمان خود را در سوریه مستقر سازد.

به نوشته رسانه های اسرائیلی، نتانیاهو که در پایان دیدار دو روزه از پاریس و بروکسل، در راه بازگشت به اورشلیم بود، در همه گفت و شنودهای سیاسی با مقامات فرانسه و اتحادیه اروپا، آنچه را که «خطرات اتمی، موشکی و دخالت های بلند پرورانه حکومت ایران در کشورهای همسایه» می نامد، با آن ها در میان گذاشت.

او همچنین از کشورهای اروپایی دعوت کرد با پیروی از تصمیم پرزیدنت ترامپ، اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مقاله ای که در روزنامه نیویورک تایمز انتشار داد، کشورهای اروپایی را از چنین اقدام احتمالی برحذر داشت.

بنیامین نتانیاهو در بروکسل با فدریکا موگرینی سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین با وزیران خارجه همه کشور اروپایی عضو اتحادیه دیدن کرد. وی میهمان پرزیدنت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بود.

خبرگزاری اسرائیلی «ان آر جی» نوشته بود که یکی از علل دعوت از نتانیاهو برای دیدار از پاریس، نگرانی دولت فرانسه از آن است که اسرائیل به تشویق عربستان سعودی و امیرنشین ها، و همچنین به هدف تامین امنیت خود، علیه حزب الله در لبنان وارد عملیات نظامی شود.

به گزارش روزنامه های لبنان، سعد حریری نخست وزیر لبنان، از دیدار یک فرمانده عراقی گروه های شیعه وابسته به ایران از مرز لبنان با اسرائیل ابراز خشم کرد و در این رابطه به نکوهش حزب الله پرداخت.

به نوشته خبرگزاری «وای نت» در اسرائیل، نتانیاهو در دیدار با مقامات اتحادیه اروپا، این ارزیابی خود را ارائه کرد که ایران نیت اعزام هشتاد هزار فرد مسلح را به سوریه دارد. او روز یک شنبه نیز در دیدار با رئیس جمهوری فرانسه گفته بود که جمهوری اسلامی قصد دارد پایگاه دائمی زمینی، هوایی و دریایی در سوریه برپا کند.

به گزارش منابع خبری اسرائیلی، نتانیاهو در دیدار با وزیران خارجه کشورهای اروپایی هشدار داد که استقرار ایران در سوریه، برای خود کشورهای اروپایی نیز مساله ساز خواهد بود.

در گزارش های پیشین آمده بود که کشورهای اروپایی قصد برگزاری نشستی را دارند که در آن درباره ادامه برنامه های موشکی جمهوری اسلامی هشدار داده شود.

وبسایت خبری «وای نت» نوشت: نتانیاهو به وزیران خارجه کشورهای اروپایی گفت که اگر ایران قصد خود را در مورد اعزام هشتاد هزار رزمنده شیعه به سوریه عملی سازد، جنگ مذهبی در منطقه به راه خواهد افتاد.

نخست وزیر اسرائیل توضیح نداد که بر اساس چه اطلاعاتی به این ارزیابی رسیده است. اسرائیل معمولا منابع اطلاعاتی خود را افشا نمی کند.

نتانیاهو که بامداد دوشنبه از پاریس به بروکسل رسیده بود، ابتدا با خانم موگرینی دیدار کرد و سپس، به دیدار وزیران خارجه ۲۸ کشور اروپایی رفت.

منابع خبری اسرائیلی نوشتند که نخست وزیراسرائیل، هم در دیدار با پرزیدنت ماکرون و هم در ملاقات هایش با وزیران خارجه کشورهای اروپایی در بروکسل، سه موضوع را مورد تاکید قرار داده که یکی خطرات جمهوری اسلامی ایران و دیگری اوضاع سوریه بوده است.

به نوشته «وای نت»، نتانیاهو به وزیران خارجه کشورهای اروپایی گفت: اسرائیل بارها از اروپائیان خواسته است که «بیش از حد از فلسطینی ها و خواسته های آنان طرفداری نکنند.»

پرزیدنت ماکرون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک یکشنه با نتانیاهو، به وی گفت که فرانسه از راهکار «دو کشور برای دو ملت» جانبداری می کند. او در ضمن خطاب به نتانیاهو گفت که ادامه ساخت و ساز اسرائیلی در آبادها در کرانه باختری، به روند صلح آسیب می رساند.

به نوشته روزنامه های اسرائیل، نتانیاهو کشورهای اروپایی را فراخوانده است که به پیروی از رئیس جمهوری ایالات متحده اورشلیم را پایتخت اسرائیل بشناسند.

پرزیدنت ماکرون روز یک شنبه این فراخوانی اسرائیل را رد کرد. ولی منابع اسرائیلی ارزیابی می کنند که چند کشور اروپایی چنین امکانی را مورد بررسی قرار داده اند. جمهوری چک موافقت خود را رسما اعلام کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy