Wednesday, Dec 27, 2017

صفحه نخست » هشدار مقام روسی نسبت به خطر تازه داعش برای ایران

russia_12262017.jpgرادیو فردا، نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، می‌گوید که شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) در حال مهاجرت از سوریه و عراق به کشورهای همجوار هستند تا از آنجا به ایران و چند کشور دیگر نفوذ و حمله کنند.

خبرگزاری روسی اینترفکس روز سه‌شنبه پنجم دی نوشت که آقای پاتروشف این مطلب را در مصاحبه با رسانه‌های روسی بیان کرده‌است.

وی افزود: «داعش پس از اینکه مناطق مورد تصرف خود در سوریه و عراق و منابع درآمد خود را از دست داده، رفته‌رفته در حال انتقال نیروهای خود به کشورهای دیگر نظیر لیبی، یمن، فیلیپین، اندونزی و غیره است.»

دبیر شورای امنیت ملی روسیه همچنین گفت که «نیروهای این گروه در حال ایجاد جای پایی برای خود در افغانستان هستند که از آن جا می‌توانند به ایران، چین، هند، آسیای مرکزی و روسیه نفوذ کنند.»

پیش از این، در روز ۱۷ خرداد امسال، دو تیم از افراد مسلح مرتبط با گروه حکومت اسلامی (داعش) با حمله مجلس شورای اسلامی و آرامگاه روح‌الله خمینی در تهران ده‌ها نفر را کشته یا مجروح کردند.

نیکولای پاتروشف همچنین گفت: «سرکردگان این گروه تروریستی که گروه‌شان، در مناطقی که تا همین اواخر در دست داشتند، اکنون با تهدید نابودی روبه‌رو شده‌اند، تاکتیک‌های خود را تغییر داده‌اند و در حال ایجاد هسته‌های خودگردان مخفی در کشورهای مختلف هستند.»

گروه حکومت اسلامی (داعش) شاخه خود در افغانستان و مناطق پیرامونی را «داعش خراسان» لقب داده و این شاخه از سال ۲۰۱۵ در شرق افغانستان فعال شده و مناطقی از ولایت‌های ننگرهار و کُنَر در مرز با پاکستان را در کنترل خود گرفته است.

پیش از دبیر شورای امنیت ملی روسیه، احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، نیز گفته بود: «امروز جای پای داعش را در افغانستان و پاکستان می‌بینیم و آنها دارند خودشان را آماده می‌کنند.»

چندی پیش همچنین برخی از مقام‌های دولت افغانستان و رهبران گروه طالبان خبر دادند که ایران و گروه طالبان با همکاری در عملیات پنهانی سعی می‌کنند از گسترش نفوذ حکومت اسلامی (داعش) در افغانستان جلوگیری کنند.

بیل سلوین، سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان، اردیبهشت‌ماه سال جاری میلادی تعداد نفرات گروه داعش در افغانستان را ۸۰۰ تن تخمین زد.

او گفت که تعداد نیروهای داعش در افغانستان عددی بین ۲۵۰۰ تا سه هزار نفر بوده اما ریزش نیرو و کشته شدن برخی دیگر در نبرد، هم‌اینک این تعداد را به حداکثر ۸۰۰ نفر رسانده است.

این نظامی آمریکایی افزود: «احتمال بسیار بالایی هست که طی سال ۲۰۱۷ نابودشان کنیم و به صراحت نشان دهیم که وقتی پیکارجویان داعش در نقاط دیگر دنیا نابود می‌شوند، اینجا جایی نیست که بیایند و برای حملات‌شان طرح‌ریزی کنند.»

کمی پیش از سخنان آقای سلوین، آمریکی قوی‌ترین بمب غیر اتمی‌اش معروف به «مادر همه بمب‌ها» را علیه مواضع گروه حکومت اسلامی در ننگرهار استفاده کرد.

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، در مصاحبه تازه خود یادآور شد که تهدید تروریسم در دنیا همچنان روندی رو به رشد دارد و افزود که «جغرافیای حملات تروریستی در حال گسترش به مناطق جدید است.»

دبیر شورای امنیت ملی روسیه هم‌چنین گفت: «تجربه‌ای که از خاورمیانه به‌دست آمده نشان می‌دهد که اقدامات منفرد کشورها برای مقابله با تروریسم بین‌الملل کافی نیست و لازم است یک جبهه وسیع و مورد حمایت سازمان ملل علیه تروریسم تشکیل شود.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy