Monday, Dec 4, 2017

صفحه نخست » جرد کوشنر: در متحد کردن کشورهای عربی و همراهی با اسرائیل علیه جمهوری اسلامی پیشرفت چشمگیر داشتیم

jared_kushner.jpgصدای آمریکا ـ مشاور ارشد و داماد رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌گوید دولت پرزیدنت ترامپ توانسته در متحد کردن کشورهای عربی و همراهی با اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران پیشرفت چشمگیری داشته و درباره مذاکرات صلح خاورمیانه تاکید کرد، صلح دائمی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها دور از دسترس نیست.

«جرد کوشنر» ‌ در اولین حضور عمومی، در نشست «سابان» در موسسه بروکینگز درباره مذاکرات صلح خاورمیانه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها سخنرانی کرد اما در بخش هایی هم درباره ایران اظهارنظر کرد.

جرد کوشنر ۳۶ ساله، سرمایه دار حوزه املاک و همسر ایوانکا ترامپ دختر بزرگ پرزیدنت ترامپ است و از زمان روی کار آمدن او، به مقام مشاور ارشد رئیس جمهوری منصوب شد. وی از سوی آقای ترامپ مامور پیگیری روند صلح خاورمیانه شده و تاکنون سفرهایی به منطقه نیز داشته است.

آقای کوشنر که معمولا در سخنرانی‌های عمومی شرکت نمی‌کند، روز یکشنبه در نشست سابان گفت پرزیدنت ترامپ معتقد است بدون توقف تجاوزهای ایران و افراطگرایی اسلامی مذاکرات صلح به پیش نخواهد رفت.

مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از تلاش‌های دولت ترامپ گفت ما در متحد کردن کشورهای منطقه مقابل ایران و تلاش برای مقابله با تجاوزگری این کشور پیشرفت چشم‌گیری داشته‌ایم.

آقای کوشنر با اشاره به نشست سران کشورهای مسلمان در ریاض و حضور پرزیدنت ترامپ، گفت کشورهای عربی به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر اسرائیل دشمن آنها نیست و اکنون به ترتیب ایران، داعش و افراطگرایی دشمن آنهاست.

ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران را به اقدامات بی ثبات کننده در خاورمیانه از طریق حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله حزب الله و حماس متهم می‌کند. ایران حامی شورشیان شیعه در یمن است، در حالیکه عربستان و دیگر کشورها حامی سنی‌های یمنی هستند.

نشست مرکز سیاست خاورمیانه در موسسه بروکینگز برگزار شد. این مرکز که پیشتر به نام سابان شناخته می‌شد، ‌ متعلق به «حییم سابان» کارآفرین و تهیه‌کننده تلویزیونی اسرائیلی و آمریکایی است و نشست سالانه برگزار می‌کند. آقای سابان که حامی حزب دموکرات است، ‌ می‌گوید دغدغه حفاظت از اسرائیل را دارد.

جرد کوشنر در نشست سابان درباره صلح خاورمیانه نیز گفت که معتقد است دستیابی به توافقی برای پایان دادن به مناقشه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها امکان‌پذیر است.

او با ضروری دانستن حل این مناقشه، گفت در صورت موفقیت مذاکرات صلح خاورمیانه، ‌ اتحاد بین کشورهای عربی و اسرائیل بیشتر می‌شود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم پیامی برای این نشست ارسال کرد. آقای نتانیاهو در پیام خود گفت پرزیدنت ترامپ با عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام فرصتی را فراهم کرده که باید آن را غنیمت دانست.

او از رهبران کشورهای اروپایی خواست مانند پرزیدنت ترامپ مانع رسیدن به سلاح اتمی توسط تهران شوند.

ابهام درباره انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم

در حالیکه در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره احتمال انتقال سفارت ایالات متحده از تل‌آویو به اورشلیم منتشر شد، روز یکشنبه جرد کوشنر در اینباره ابراز تردید کرد.

وی گفت پرزیدنت ترامپ هنوز در این مورد به جمع بندی نرسیده و در حال بررسی است.

پیشتر گزارش شده بود رئیس جمهوری آمریکا احتمالا چهارشنبه انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم را اعلام می‌کند.

پیشتر، ‌ «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز به سی ان ان گفته بود مطمئن نیست که پرزیدنت ترامپ سفارت واشنگتن در تل‌آویو را منتقل کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در کارزار انتخاباتی سال گذشته خود وعده انتقال سفارت آمریکا را از تل آویو به اورشلیم داده بود. واشنگتن مانند بسیاری کشورها هنوز اورشلیم را پایتخت اسرائیل نمی‌شناسد.

پرزیدنت ترامپ در ماه ژوئن فرمان تمدید تعلیق مصوبه ۱۹۹۵ کنگره برای انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم را امضا کرد و مشخص نیست اوایل دسامبر، که مهلت این تعلیق موقت به پایان می‌رسد، آیا بار دیگر تعلیق می‌کند یا خیر.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy