Monday, Dec 4, 2017

صفحه نخست » رئیس بانک مرکزی احمدی‌نژاد دیدار با ضراب را تکذیب کرد

Mahmoud_Bahmani.jpgشرق - رئیس‌ کل بانک مرکزی دولت احمدی‌نژاد، دیدار با «رضا ضراب»، تاجر ایرانی- ترکیه‌ای را که در آمریکا بازداشت است، تکذیب کرد. خبرآنلاین، به نقل از بی‌بی‌سی نوشته بود که خبرنگاران حاضر در جلسه دادگاه رضا ضراب، در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند او مدعی شده با رئیس سابق بانک مرکزی ایران و نیز با محمود احمدی‌نژاد در زمان ریاست‌جمهوری‌اش ملاقات داشته است. گفته شده که ضراب در این دادگاه با رسم نموداری روی یک صفحه بزرگ، به توضیح چگونگی انتقال طلا برای دور‌زدن تحریم‌ها پرداخته است.

محمود بهمنی، رئیس سابق بانک مرکزی، به تسنیم گفت: «ضراب اصلا با من دیدار نداشته؛ اصلا دیداری با ضراب نداشته‌ام و این شایعات یک‌سری جوسازی‌هایی است که علیه ایران انجام می‌شود و چنین چیزی اصلا وجود نداشته است. ضراب با دولت قبل کاری نداشته تا بخواهد در ارتباط باشد و فقط یک تاجر بین‌المللی بوده و خود با آمریکا و ترکیه در ارتباط بوده است».

او همچنین گفته: «آمریکا ادعای خلاف علیه جمهوری اسلامی زیاد انجام می‌دهد و این ادعا هم دروغ است و تعجبی ندارد. نیش عقرب از اقتضای طبیعتش است که هویت آمریکا نیز به همین شکل است».

علاوه بر این موضوع در چند روز گذشته در فضای مجازی نامه‌ای از رضا ضراب به محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، نیز منتشر شده که هنوز تأیید یا تکذیب نشده است. در این نامه که برای سال ۱۳۹۰ است، رضا ضراب برای احمدی‌نژاد نوشته که آمادگی دارد برای حواله‌های ارزی و همچنین تعدیل نرخ ارز با نظارت مستقیم عوامل محترم اقتصادی دولت، با استفاده از کمترین تسهیلات اعتبار و منافع فعالیت کند.

رضا ضراب، از شرکای بابک زنجانی، متهم ردیف اول بزرگ‌ترین فساد نفتی است که در آمریکا به اتهام دور‌زدن تحریم‌ها در بازداشت به‌سر می‌برد. دادستانی آمریکا او را متهم کرده که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به دولت ایران کمک کرده است تا صدها میلیون دلار دارایی‌های آنها را برای دورزدن تحریم‌ها جابه‌جا کند. ضراب روز پنجشنبه در دادگاه علیه دولت ترکیه و رئیس‌جمهور این کشور شهادت داد که بازتاب زیادی داشته است و باعث شد دادستانی ترکیه اموال او را مصادره کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: این تاجر ایرانی-ترکیه‌ای در جریان سومین روز جلسه استماع شهادت، در دادگاه آمریکا «رجب طیب اردوغان» را متهم کرد که شخصا مجوز دورزدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را صادر کرده است. این روزنامه همچنین نوشت ضراب شهادت داده است در سال ۲۰۱۲ یک مقام ترک به او گفته اردوغان که در آن زمان نخست‌وزیر ترکیه بوده، به دو بانک در این کشور دستور داده است در یک معامله میلیارد‌دلاری که گرفتار تحریم است، مشارکت کنند. تا پیش از این دادگاه، فقط شخص رضا ضراب و «هالک‌بانک» از متهمان اصلی این پرونده بودند؛ اما او در دادگاه گفته «بانک زراعت» و «واکیف‌‌بانک» ترکیه نیز در دورزدن تحریم‌های ایران نقش داشته‌اند. همچنین رویترز در آبان‌ماه نوشته بود که دادستان‌های آمریکایی می‌گویند ضراب برای پیشبرد کارهای خود از نام «رجب طیب اردوغان» استفاده کرده و به‌دنبال جلب حمایت او بوده است. آنها در توضیح ادعای خود به فایل ضبط‌شده یکی از مکالمات تلفنی ضراب اشاره می‌کنند که در آن با یکی از شرکای جرم خود از دیداری که با اردوغان حین یک مراسم عروسی داشته، سخن می‌گوید و اینکه تلاش داشته رضایت او را برای خرید یک بانک ترکیه‌ای جلب کند. ادعاهای ضراب اما با واکنش رئیس‌جمهور ترکیه مواجه شد. رجب طیب اردوغان در جمع نمایندگان حزب اعتدال و توسعه ترکیه گفت: «ترکیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض نکرده است. ما کار درست را انجام داده‌ایم و تحریم‌های ایران را نقض نکرده‌ایم». «بکر بوزداغ»، معاون نخست‌وزیر ترکیه، هم گفت: «به رضا ضراب فشار آورده و او را مجبور به این اظهارات کرده‌اند، ما به‌وضوح می‌گوییم که این محاکمه سیاسی است و هیچ اساس قضائی ندارد. این توطئه‌ای علیه ترکیه است».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy