Friday, Jan 5, 2018

صفحه نخست » لحظه‌ به‌ لحظه با اعتراضات در ایران

کارتونی از «چیرد رویاردز» کارتونیست هلندی

azadiRahbariGame.jpgمعترضانی که در محله بختیاری خمینی‌ شهر کشته شدند

photo_2018-01-05_11-59-58.jpgبدون شرح!

aynafaskeshKH.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------

-گزارش‌ها حاکی است که به رغم تدابیر شدید امنیتی،‌ شامگاه پنج‌شنبه بار دیگر تجمع‌های اعتراضی در تهران و چند شهر دیگر برگزار شده است.

-خبرگزاری آسوشیتدپرس از مقر سازمان ملل در نیویورک از آغاز جلسه اضطراری شورای امنیت درباره اعتراضات اخیر ایران خبر می‌دهد.

- نماینده فرانسه تاکید کرد هر تغییری در ایران باید از طرف خود مردم ایران و از داخل ایران رخ بدهد.

- نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفت در سال ۱۳۸۸ جهان از معترضان در ایران حمایت نکرد، اما این بار که مردم ایران خود به اراده خود اعتراض می‌کنند، آمریکا کنار آنها می‌ایستد.

- نماینده بریتانیا در جلسه شورای امنیت خواهان توجه به خواسته‌های مشروع معترضان و همچنین حق اعتراض مسالمت‌آمیز شد و از کشته شدن معترضان اظهار تاسف کرد و از ایران خواست تا به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل اجازه سفر به ایران را بدهد.

- سفیر چین ضمن برجسته کردن دیگر مسایل خاورمیانه، اعتراضات در ایران را مساله داخلی این کشور را دانست و شورای امنیت را فاقد صلاحیت برای رسیدگی به این موضوع دانست.

- پس از چین، نماینده روسیه هم در موضع‌گیری مشابه به آمریکا تاخت و با اشاره به آیین‌نامه‌های شورای امنیت بررسی "مشکلات داخلی" ایران را ورای صلاحیت شورای امنیت دانست. نماینده روسیه با اشاره به اعتراضات داخلی آمریکا نظیر "جنبش اعتراضی اشغال وال استریت" گفت آن هم مسایل داخلی آمریکا بود و جای رسیدگی به آن در شورای امنیت نبود.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در توییتر به این جلسه واکنش نشان داده و نوشته است: "شورای امنیت به تلاش آشکار آمریکا برای دست‌کاری و ربودن ماموریت این شورا نه گفت. اکثریت بر لزوم پایبندی به برجام تاکید کردند و بر پرهیز از دخالت در امور داخلی دیگر کشورها سخن گفتند. یک اشتباه بزرگ دیگر از سوی دولت ترامپ در صحنه سیاست خارجی."

--------------------------------------------------------------------------------------

در حاشیه راهپیمایی پس از اقامه نماز جمعه امروز:

hashiehfriprayer11.jpgدو صندوق بازنشستگی ایران ورشکست شدند

وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در ایران بحرانی است. یک مقام دولتی از ورشکستگی دو صندوق «لشگری» و «بازنشستگی کشوری» خبر داده است و می‌گوید که موج بعدی اعتراض‌ها از سوی بازنشستگان خواهد بود.

حمایت مولوی عبدالحمید از اعتراضات سراسری در ایران

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل تسنن زاهدان در نماز جمعه این شهر از خواسته‌های مردم معترض که در روزهای اخیر به خیابان‌ها آمده‌اند حمایت کرد و گفت مردم خواهان «تغییرات» هستند.

مولوی عبدالحمید، جمعه ۱۵ دی در نماز جمعه زاهدان گفت: «بسیاری از سیاست‌ها و قوانین در شعبه‌ها و شئونات مختلف نیاز به تغییر دارند. بسیاری از قوانین تجربه‌ شده‌اند که پاسخگوی نیاز جامعه نیستند و نیاز به اصلاح دارند. هر قانونی که نتواند مشکلات مردم را حل کند و مانعی بر مسیر حل مشکلات ایجاد کند باید تغییر داده شود.» او با اشاره با اعتراضات سراسری اخیر مردم گفت: «مسئولان امر باید به تجمعات و راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیزی که این‌ روزها در کشور در جریان است توجه کنند و حرف معترضان را بشنوند.»

بیانیه اعتماد ملی

حزب اعتماد ملی در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد هشدار داد که برخورد خشونت‌آمیز با مردم معترض «پیامدهای ناگوارتری خواهد داشت».

در این بیانیه که در وب‌سایت رسمی این حزب منتشر شده است ضمن تاکید بر این که اعتراض و انتقاد مسالمت‌آمیز «حق مردم» است هشدار داده شده است که «صاحبان قدرت، از صدر تا ذیل، باید بدانند که مسئولیت ایجاد شرایط موجود کشور بر عهده آنهاست و همگی باید پاسخگو باشند».

حزب اعتماد ملی همچنین تاکید می‌کند که «باید این نظام پالایش و درمان شود، [و] ساختارهای سیاسی معیوب مثل نظام انتخاباتی اصلاح شوند».

عقب‌نشینی دولت و مجلس: «انرژی گران نمی‌شود»

در ادامه مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، یک عضو هئیت رئیسه مجلس می‌گوید: بهای برق، آب و گاز یک ریال هم گران‌تر نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، «ایسنا»، غلامرضا کاتب عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی صبح جمعه ۱۵ دی عضو از عدم افزایش حقوق نمایندگان مجلس در سال آینده خبر داد.

میانجیگری روسیه؟

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که روسیه که پیشتر با برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره اعتراضات ایران مخالفت کرده بود خواستار مذاکره «پشت درهای بسته» در این باره شده است.

پس از آن که اعلام شد شورای امنیت روز جمعه به درخواست آمریکا نشستی اضطراری درباره اعتراضات ایران برگزار می‌کند، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، تشکیل چنین نشستی را «مخرب و مضر» توصیف کرد.

احمد خاتمی: صدای «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» باید خفه شود

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران روز ۱۵دی، در خطبه‌های نماز جمعه در واکنش به تجمعات اعتراضی چند روز اخیر در ایران به انتقاد شدید از فضای مجازی پرداخته و گفت: «همه شما دیدید که فضای مجازی آتش‌بیار معرکه بود. این فضا دم به دم می‌گفت که کجا شلوغ است و چه شعارهایی می‌دهند.»

احمد خاتمی در این باره تاکید کرد: « وقتی فضای مجازی محدود شد «فتنه» فروکش کرد، نگویید که ما با فضای مجازی مخالفیم، ما با فضای مجازی که کلیدش در دست نظام باشد موافقیم.»

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: «حرف ما این است که اگر فضای مجازی می‌خواهیم داشته باشیم باید سرورش داخلی باشد.»

زیبا کلام: اگر بە رفراندم تن بدھند اکثریت مردم بە جمھوری اسلامی رای نە میدھند

فایل صوتی منتسب به یک جلسه سپاه در مورد تظاهرات سراسری

پست جدید و کنایه‌آمیز علی کریمی در اینستاگرام

=C-B8FD619495AE.jpeg

58829094_o.jpg

مصاحبه بی بی سی با سردبیر آمدنیوز

مصاحبه چالشی مسیح علی نژاد با امام جمعه اصفهان در مورد تظاهرات سراسری

یک نظرسنجی جالب زیر توییت جواد ظریف

zariff_poll.jpg

دلیل واقعی اعتراضات مردم ایران از زبان خودشان

بلندتر کردن دیوار کلانتری‌ها و مکان‌های امنیتی در اهواز

IMG1426381818636.jpg

پایین آوردن عکس خامنه‌ای جلوی ماموران نیروی انتظامی در مسجد سلیمان (۱۳دی)

کنایه های یک معترض ایرانی به تجمع حکومتی با تعداد کم حامیان در شیراز

«بهار ایرانی» کارتون از "یاسر احمد" کارتونیس سوری

14447463715090_o.jpg

آخرین ویدیوها از اعتراضات چهارشنبه ۱۳ دی:

پیام پرویز صیاد صمد آقا در حمایت از خیزش مردم

شیرین عبادی خواستار ادامه تظاهرات اعتراضی در ایران شد

برنده ایرانی جایزه صلح نوبل از معترضان در ایران خواست به حضور خود در خیابان‌ها ادامه دهند. شیرین عبادی در گفت‌وگو با روزنامه عربی الشرق الاوسط به معترضان ایرانی توصیه کرد از پرداخت قبض‌های آب و برق خودداری کنند.

شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل حکومت جمهوری اسلامی را متهم کرد که به خواسته‌های شهروندان برای رفع تبعیض، بهبود وضعیت معیشتی و مقابله با فساد و رانت‌خواری توجهی نمی‌کند.

رضا پهلوی: از حمایت غرب استقبال می‌کنیم اما مردم باید تصمیم بگیرند

شاهزاده رضا پهلوی روز پنجشنبه ۱۴ دی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت تظاهرات مردم ایران علیه رژیم جمهوری اسلامی را نتیجه شرایط اقتصادی فلاکت بار طبقه کارگر دانست که در این جنبش بهم پیوسته اند. وی افزود: من به مردم ایران می گویم آگر غرب تصمیم به کمک به ما بگیرد، عالی است. امیدوارم اینکار را بکنند ولی بگذارید روی آن حساب نکنیم. ما فقط میتوانیم روی خود حساب کنیم و تنها میتوانیم امیدوار باشیم این بار خارجیها درک کنند که باید با مردم ایران کار کنند و این رژیم در حال زوال است.

گفتگو با ژنرال مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید:

تاجزاده: این اعتراضات صرفا متوجه دولت نیست و مردم کل حاکمیت را مسئول می‌دانند

دیلی تلگراف: عدم پشتیبانی بریتانیا از مردم ایران شرم‌آور است

تلگراف می‌نویسد: «ما را چه می‌شود؟ چرا از سوی همه سازمان‌ها و گروه‌های با عقاید سیاسی گوناگون در بریتانیا و همه کشورهای غربی، برای پشتیبانی از معترضان ضدرژیم در ایران فریاد پشتیبانی همه‌جانبه و بین‌المللی دیده نمی‌شود؟ چرا این بی‌تفاوتی و خودداری از تشویق جوانان و مردان و زنان غیور ایرانی که جان خود را در خیابان‌های کشور در مخالفت با مستبدان مذهبی کشور به‌خطر انداخته‌اند، وجود دارد؟ آیا ما دیگر فرق حق و ناحق را فراموش کرده‌ایم و تفاوتی میان خوب و بد قائل نمی‌شویم؟ (+ لینک)

یک تحلیل‌گر بین‌المللی: چرا اعتراضات در ایران پایان نمی‌یابد

چارلز هِکِر، کارشناس ارشد امور امنیت بین‌المللی در شرکت «کنترل ریسک» به خبرگزاری تلویزیون سی‌ان‌بی‌اس امروز پنجشنبه ۱۴ دی ماه گفته است اعتراضات جاری در ایران ممکن است کمتر شده باشد اما امری پایان یافته نیست. اما باید توجه داشت که یک اختلاف بزرگ میان این اعتراضات با شرایط و اعتراضات میلیونی سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) وجود دارد و آن اینست که این تظاهرات در دسته‌های کوچک‌تر اما با شعارهای رادیکال‌تر و در سراسر کشور هم‌زمان صورت می‌گیرد. این شرایط نیروهای امنیتی را مجبور کرده تا افراد خود را در تعداد کمتری پراکنده کنند. «رژیم اکنون متوجه همگانی بودن نارضایتی‌های مردم شده است و این‌که این اعتراضات صرفاً اقتصادی نیست و یک بُعد سیاسی دارد که متوجه تمام نظام حاکم می‌باشد. بنابراین، ممکن است برای زمان حال اوضاع اندکی آرامتر به‌نظر برسد، اما این امری پایان یافته نیست.

نرخ ارز در بازار

Dollar_010418.jpg

امیر عباس فخرآور در برنامه‌ "شان هنتی" در شبکه فاکس‌ نیوز:

سخنان شجاعانه یکی از معترضین خطاب به نیروهای سرکوب‌گر:

از بخش طنز روزنامه قانون:

sansoorRERT.jpgحمد ميدري معاون وزير کار پنج سال شبانه روز نا امیدی را به جامعه تزريق ميكنيد وحالابرويد جمعش كنيد:

نرگس محمدی می گوید حکومت مسئول کشیده شدن مردم به سوی خشونت است

نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشرکه هم اکنون در زندان اوین زندانی است روز چهارشنبه ، در بیانیه‌ای اتهام کشیده شدن رفتار مردم به سوی خشونت را متوجه حکومت دانست. به گفته خانم محمدی ، حکومت ایران ، نهادهای مدنی، احزاب و روزنامه‌ها را پایگاه دشمن و فعالان مدنی و سیاسی را مزدور و تجمعات مسالمت آمیز مدنی را اغتشاش نامیده و سرکوب کرده است. خانم محمدی همچنین از نمایندگان مجلس خواسته است بودجه سال ۹۷ را تصویب نکنند و گفته است اگر در زندان نبود در برابر مجلس به اعتراض می‌ایستاد.

قوۀ قضاییه جمهوری اسلامی، نرگس محمدی را در ارتباط با فعالیت های مدنی اش و با اتهامات مختلف مجموعا به ۱۶ سال حبس محکوم کرده است. نرگس محمدی ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ بدنبال طرح اتهاماتی جدید علیه وی مجددا بازداشت و زندانی شد

آمریکا به دنبال تحریم عاملان سرکوب اعتراضات ایران است

یک مقام ارشد دولت آمریکا به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که واشنگتن در حال بررسی تحریم‌های تازه‌ای علیه تعدادی از مقامات و نهادهای جمهوری اسلامیست، تحریم‌هایی که می‌تواند صداوسیما و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران را هم هدف قرار بدهد.

barzegarIRIBtahrim.jpg

رضا پهلوی: نیروهای نظامی به مردم بپیوندند

رضا پهلوی، فرزند شاه سابق و آخرین ولیعهد ایران، در مصاحبه‌ای با تلویزیون من و تو گفت حکومت کنونی ایران باید سرنگون شود. او از نیروهای نظامی و امنیتی در ایران خواسته به معترضان بپیوندند.

آقای پهلوی در مصاحبه‌اش گفت: "وقت آن رسیده که نیروهای نظامی و شبه نظامی تکلیف خود را مشخص بکنند. وقتی کسی یونیفورم نظامی به تن دارد، ارتشی یا پاسدار، باید پاسداری از مردم کنند نه از حکومت."

لحظه پیوستن دو مأمور یگان ویژه به مردم غیور خرم‌آباد:

معترضین ایرانی داخل سفارت جمهوری اسلامی در اسلو

این نقشه اعتراض‌های گسترده بین پنجشنبه ۷ دی تا دوشنبه ۱۱ دیماه را نشان می دهد:

3D6D9FE62_w1597_r0_s.jpgحرف های شنیدنی یک بانوی ایرانی از تظاهرات فرمایشی امروز بسیجیان:

حرف های یک زن، باتوم توی سرش زدند، از فقر می آید:

رئیس دفتر رئیس جمهوری: از ابتدای انقلاب مسئله مطالبات مردم مطرح است

محمود واعظی با اشاره به اعتراضات اخیر در سطح کشور اظهار کرد: مسئله مطالبات مردمی موضوع امروز نیست و از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ دولتی نتوانسته با سیاست‌های خود مردم را راضی کند.

توییت سناتور آمریکایی به زبان فارسی

مارکو روبیو، سناتور آمریکایی، به زبان فارسی توییتی در حمایت از اعتراض‌ها کرده است.

rubiotweet_010318.jpgبازیگر سینما محسن تنابنده: حاکمیت درک چندانی از فشار روی طبقه متوسط و فقیر ندارد:

حسن تنابنده در واکنش به حوادث روزهای اخیر و اعتراض‌ها در شهرهای مختلف کشور با انتشار متنی از رئیس جمهور خواست بودجه کشور صرف مردم شود، نه نهادهایی که مالیات نمی‌دهند و بی‌بازده و غیر مولد هستند.

او در ادامه این متن که در اینستاگرام خود منتشر کرده، نوشته است: «متاسفانه تخصیص منابع کلان مالی به نهادهای به‌ظاهر فرهنگی و دینی و ترجیح امورات حوزه‌های علمیه بر واجباتی مانند حفظ محیط زیست و بهبود معیشت قشرهای کم درآمد این حقیقت را بیش از پیش تقویت کرد که حاکمیت درک چندانی از فشار وارده بر شانه‌های نحیف طبقه متوسط و فقیر ندارد.»

"باید از اصلاح‌طلبان پرسید آینده‌ای که شما ترسیم می‌کنید، چگونه است؟"

محمد رهبر، روزنامه‌نگار، در یادداشتی پیرامون اعترضات مردمی روزهای گذشته در سایت زیتون می‌نویسد: «جمعیت معترض خواستار زندگی آرام در ایران و در دنیاست، خسته از تمام ایدئولوژی بی‌حاصل حکومت اسلامی که در منطقه آتش افروخته و ایران را چهل سال در دنیا منزوی کرده است. معترضین در ارزیابی چهل سال خاکسترنشینی به دنبال لحظه‌های زندگی هستند. یاد شاه و رضاشاه بسیار سمبلیک است و یادآور خاطره‌ای معاصر که هر چه بود، بسیار بهتر از دوران جمهوری اسلامی است. وقت آن است که از اصلاح‌طلبان و هر کس که به اعتراض و فریاد اعتقاد ندارد، پرسید آینده‌ای که شما ترسیم می‌کنید، چگونه است؟»

آیت الله سبحانی: اشتغال بخشی از بانوان در منازل، یکی از 3 راه حل مشکلات کشور

آیت الله سبحانی: زنان را باید در خانه، کار دهند. لازم نیست که همه زنان پشت میز، کار کنند؛ امکان ندارد برای تمام مردان و زنان اشتغال ایجاد کرد؛ زنان می توانند با فعالیت در منزل و تربیت فرزندان در آینده کشور مثمرثمر باشند.

1144777010318.jpg

--------------------------------------------------------------------------

اعتراض‌های روزهای اخیر در شهرهای مختلف ایران زمینه‌ساز بحث‌ها و تحلیل‌های مختلف شده است. یکی از نکات قابل بررسی در این اعتراض‌ها، پراکندگی جغرافیایی آنهاست. بابک غفوری‌آذر از رادیو فردادر این باره گزارش می‌دهد:

--------------------------------------------------------------------------

رضا پهلوی: وقت آن رسیده که نیروهای نظامی و شبه‌نظامی تکلیف خود را با مردم روشن کنند

رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی من و تو از نیروهای نظامی و شبه‌نظامی ایران خواسته تکلیف خود را با مردم روشن کنند.

آقای پهلوی در این مصاحبه گفت شعار مردم ایران سرنگونی نظامی جمهوری اسلامی است.

او ضمن حمایت از مردم ایران گفته است بازسازی این کشور (در حکومت آینده) ساده‌ترین قسمت کار است و "چیزی که کم است بی صدایی مردم در برابر جکومت ظالم است."

--------------------------------------------------------------------------

فرار نیروهای امنیتی از دست مردم بلوچ:

درگیری شدید در بلوچستان:

پاره کردن پوستر خمینی:

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy