Friday, Jan 5, 2018

صفحه نخست » موج بعدی اعتراض‌ها از سوی بازنشستگان خواهد بود

retired_010518.jpgدو صندوق بازنشستگی ایران ورشکست شدند

رادیوزمانه، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در ایران بحرانی است. یک مقام دولتی از ورشکستگی دو صندوق «لشگری» و «بازنشستگی کشوری» خبر داده است و می‌گوید که موج بعدی اعتراض‌ها از سوی بازنشستگان خواهد بود.

علی سرزعیم معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی جمعه ۱۵ دی به خبرگزاری دولتی ایران، «ایرنا» گفت که با تداوم روند کنونی صندوق تامین اجتماعی تا ۱۰ سال آینده ورشکسته می‌شود.

پیش از این نیز مجلس شورای اسلامی از احتمال ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی خبر داده بود.

سرزعیم افزایش تعداد دریافت کنندگان حقوق بازنشستگی و همچنین کاهش سنوات بازنشستگان را از راهکارهای مقابله با بحران ورشکستگی در صندوق‌های تامین اجتماعی برشمرد و خواستار «اصلاح قوانین بازنشستگی» شد.

او گفت که سنوات یک ماه بازنشستگان باید از یک ماه به ازای هر یک سال کاهش یابد و از بازنشستگی پیش از موعد جلوگیری کرد.

برپایه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شمار بیمه شدگان تامین اجتماعی طی سال‌های گذشته پی‌درپی کاهش و در مقابل تعداد افرادی که از صندوق‌های تامین اجتماعی مستمری دریافت می‌کنند، افزایش یافته است.

سرزعیم ابعاد بحران ناشی از ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی را «بسیار بزرگ‌تر از اعتراض‌های کنونی» عنوان کرد و گفت: اگر صندوق‌های بازنشستگی اصلاح نشوند، اعتراض‌های کنونی در مقابل اعتراض‌هایی که نسبت به صندوق‌ها صورت می‌گیرد، «کاریکاتوری بیش نخواهد بود».

براساس گزارش نهادهای دولتی بیش از ۵۵ میلیون تن از جمعیت ایران تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌ای قرار دارند. بحران مالی صندوق‌های مالی در سال‌های گذشته به اعتراض‌های متعدد بازنشستگان انجامیده است.

دولت حسن روحانی وعده کرده است که با تزریق منابع مالی و واگذاری بخشی از اموال صندوق‌های بازنشستگی بخشی از بحران مالی آنها را حل کند. این وعده در حالی داده شده که دولت از پرداخت حق بیمه سهم دولت و بیمه کارکنان دولت در سال‌های گذشته به صندوق تامین اجتماعی خودداری کرده است.

براساس گزارش کانون بازنشستگان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی از ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۸۴ به ۱۴۱ هزار میلیارد تومان در امسال رسیده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy