Sunday, Jan 7, 2018

صفحه نخست » خامنه ای رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را تغییر داد

رادیو فردا، رهبر جمهوری اسلامی در حکمی محمدجواد حاج‌علی‌اکبری را به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و تعدادی از روحانیون نزدیک به خود را به عنوان اعضای این شورا منصوب کرد.

آقای علی‌اکبری که در دولت محمود احمدی‌نژاد مدتی معاون رئیس جمهور در امور جوانان بود، پیش از این سمت‌هایی چون رئیس مرکز امور رسیدگی به مساجد، امام جمعه دماوند و عضو هیئت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را عهده‌دار بوده است.

او همچنین از شاگردان «درس خارج» آیت‌الله خامنه‌ای و نماینده او در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بوده است.

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، نهادی است که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی و با هدف ایجاد هماهنگی بین امامان جمعه شهرهای مختلف تشکیل شده، و هر هفته مواضع سیاسی خود را در قالب بولتن‌هایی به امامان جمعه ابلاغ می‌کند.

6FC_w1023_r1_s.jpgمحمدجواد حاج‌علی‌اکبری (چپ) پیشتر برای مدتی رئیس سازمان ملی جوانان بود

همچنین اختیارات رهبر ایران در انتصاب و جابه‌جایی امامان جمعه شهرهای مختلف به این شورا تفویض شده است.

ترکیب این شورا که ریاست آن در سال‌های اخیر با سیدرضا تقوی بود، همواره دربرگیرنده طیفی از روحانیان اصولگرای نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی بوده و از این رو در سه دهه اخیر نحوه مواجهه این شورا با دولت‌های مختلف تابع دیدگاه‌های آیت‌الله خامنه‌ای بوده است.

رضا تقوی، رئیس سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، از سال ۷۹ و به مدت ۱۷ سال این مسئولیت را عهده‌دار بود و اکنون نیز با حکم آیت‌الله خامنه‌ای همچنان در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه عضویت خواهد داشت.

علاوه بر آقای تقوی، مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، هاشم محلاتی از اعضای دفتر رهبر جمهوری اسلامی، علی قاضی عسکر نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور حج، عباسعلی اختری امام جمعه سابق سمنان، و علی شاهچراغی امام جمعه ری، به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری ائمه جمعه منصوب شده اند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین حبیب‌الله غفوری قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور، و محمد جعفری گیلانی رئیس هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، را نیز به عنوان عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه منصوب کرده است.

در بیش از ۷۸۰ نقطه ایران نماز جمعه برگزار می‌شود و در زمان رهبری آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، دبیرخانه ائمه جمعه با دستور او تشکیل شد.

این دبیرخانه در سال ۷۱ با دستور آیت‌الله خامنه‌ای به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تبدیل شد.

نمازهای جمعه پس از انقلاب ۵۷ یکی از مراکز اصلی قدرت در ایران بوده و روحانیون نزدیک به آیت‌الله خمینی به عنوان امامان جمعه شهرهای بزرگ منصوب شدند.

با این حال در دوره رهبری آیت‌الله خامنه‌ای تعدادی از روحانیون شاخص عضو جریان مشهور به چپ اسلامی از سمت امام جمعه استعفا دادند و یا برکنار شدند.

از جمله در سال ۸۱، جلال‌الدین طاهری امام جمعه وقت اصفهان، نامه سرگشاده‌ای در انتقاد از وضع حاکم منتشر کرد که این نامه تند با واکنش آیت‌الله خامنه‌ای روبه‌رو شد و به برکناری آقای طاهری انجامید.

گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اعضای دولت حسن روحانی بارها امامان جمعه را به حمایت از جریان اصولگرا متهم می‌کنند اما مقام‌های شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مدعی هستند که امامان جمعه «فعالیت جناحی» ندارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy