Wednesday, Jan 10, 2018

صفحه نخست » نتانیاهو از احتمال لغو برجام توسط دونالد ترامپ خبر داد

Netanyahu_011018.jpgایران اینترنشنال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته احتمال دارد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برجام را لغو کند

رسانه‌های اسراییل گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو، این سخنان را روز سه‌شنبه ۱۹دی‌‌ماه با سفیران عضو ناتو در اسراییل مطرح کرده و به کشورهای اروپایی هشدار داده که اقدام احتمالی ترامپ برای خروج از برجام را جدی بگیرند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل از منتقدان سرسخت برجام است و آن‌را « خطای تاریخی» توصیف کرده است. او همواره خواستار اعمال فشار بر ایران برای اجرای دقیق تعهداتش در برجام بوده است.

پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، واشنگتن یک بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرد و در تازه‌ترین موعد تصمیم‌گیری در باره آن، برجام را به کنگره واگذار کرد تا نمایندگان کنگره درباره تعلیق یا اعمال مجدد تحریم‌های مرتبط با برجام تصمیم‌گیری کنند. کنگره در موعد مقرر تصمیم‌گیری درباره برجام را مسکوت گذاشت و حال دولت آمریکا گفته که احتمالا تا روز جمعه تصمیم خود در این‌باره را اعلام خواهد کرد. بسیاری احتمال می‌دهند که اعتراضات اخیر و سرکوب معترضان توسط حکومت ایران، می‌تواند بر تصمصم ترامپ اثر بگذارد. ترامپ پیشتر گفته بود: «پول‌هایی که بعد از برجام به دست حکومت ایران رسیده، برای «ماجراجویی‌های رژیم در منطقه» و «تروریسم در جهان» هزینه شده است.»

پیش از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ، بنیامین نتانیاهو همواره منتقد سرسخت مذاکرات هسته‌ای میان دولت وقت آمریکا و قدرت‌های جهانی با ایران بود و بعد از دستیابی به برجام نیز آن را «یک خطای تاریخی» نامید اما در آخرین ماه‌های دولت باراک اوباما از انتقاد از آن کاسته و تاکید می‌کرد که باید ایران را برای اجرای دقیق تعهداتش بر اساس برجام رصد کرد.

مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه ۲۰دی درباره بر این‌که ما اولین کشوری نخواهیم بود که از برجام خارج می شویم، گفته است: «اگر برجام برای ما منافعی نداشته باشد از آن خارج می‌شویم، اما دنیا باید بداند مسئولیت این اقدام با کیست.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy