Thursday, Jan 11, 2018

صفحه نخست » دفاع مهاجرانی از سخنان خامنه‌ای در نشست خبرگان، برای انتخاب رهبر جمهوری اسلامی

mohajerani_011018.jpg«روز نخست رهبری آیت الله خامنه‌ای، روز یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸، بعد از جلسه دولت به دیدار ایشان رفتیم. پیش از آن هر چند وقت یک بار هیات دولت به ریاست ایشان تشکیل می‌شد. این بار ما به عنوان هیات دولت با مقام رهبری دیدار داشتیم. در نگاه نخست ایشان ساده‌تر شده بودند. قبا داشتند و نه لباده»


ایران اینترنشنال، این بخشی از یادداشت عطاءالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات در دور اول محمد خاتمی است که هم اکنون در بریتانیا زندگی می‌کند.


در پی انتشار فیلم مجلس خبرگان و چگونگی انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر جمهوری اسلامی، واکنش‌های فراوانی دیده شد، عطالله مهاجرانی نیز در کانال تلگرام خود با انتشار متنی به بررسی این مستند پرداخت.


او با اشاره به فیلم منتشر شده، به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای از دو زاویه پرداخت و نوشت: «فیلمی از مجلس خبرگان مثل نقل و نبات در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها می‌گردد. گوشه‌ای از بحث مجلس خبرگان در خرداد ماه ۱۳۶۸در‌باره انتخاب آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد. می‌توان به این فیلم و سخن یا اعتراف آیت‌الله خامنه‌ای در‌باره خود، از دو زاویه نگاه کرد.


یکم: کسانی که از بنیاد با رهبری آیت الله خامنه‌ای مخالف بوده و هستند. می‌گویند ببینید خودش هم موافق رهبری خودش نبوده است. ثانیا رهبری ایشان موقت بوده و قرار بوده است که رفراندم برگزار شود.


دوم: کسانی که همین فیلم را نشانه صلاحیت آیت الله خامنه‌ای برای رهبری می‌دانند.»​


وزیر ارشاد دولت اصلاحات در ادامه توضیحات خود با مطرح کردن این پرسش که چگونه می‌توان این دو زاویه دید را سنجید و تفسیر کرد، به پاره ای از خاطرات نخستین دیدار هیات دولت در روز نخست رهبری اشاره کرد و به نقل از آقای خامنه‌ای نوشت: «بار بسیار سنگینی را بر دوش من نهاده‌اند. شانه‌های من برای این بار ناتوان است. به خداوند توکل می‌کنم. یَا یَحْیَىٰ خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ ! دنباله آیه را نخواندند. تازه این سخن پس از انتخاب ایشان به عنوان رهبری بود . این ویژگی که فرد، پای بر نفس خود می‌گذارد و خود را کوچک می‌شمرد، نشانه توانایی و بزرگی‌ست. فرهنگ ما متفاوت از فرهنگ غربی‌ست که با فریب و دروغ خود را چنان می‌نمایند که نیستند. ترامپ محصول چنین رویکرد و فرهنگی‌ست.»


مهاجرانی در ادامه با نوشتن سروده‌ای از سعدی در باب تواضع خاطر نشان کرد:

«بلندی از آن یافت کو پست شد | در نیستی کوفت تا هست شد


صمیمیت و برافروختگی که در سیما و سخن و حرکات آیت الله خامنه‌ای در این فیلم دیده می‌شود، تمامی نشانه‌های توانایی کسی‌ است که بر خود پیروز شده است، نه نشانه ضعف و ناتوانی.»


نکته دوم، سخن آیت الله هاشمی‌ است که می‌گوید انتخاب آیت الله خامنه‌ای تا رفراندوم و موقتی خواهد بود. این سخن برای تمام کردن بحث بوده است. ضمن این که مصوبه خبرگان رهبری بدون هیچ‌گونه شرطی ابلاغ می‌شود و سند انتخاب آیت الله خامنه‌ای به شمار می‌رود.


کسانی که با هر انگیزه‌ای فیلم خبرگان را منتشر کرده‌اند، ممکن است در سطح برخی غوغاسالاران را خرسند کرده باشند تا در این روزهایی که مطامعی علیه نظام و رهبری تیز شده است، دستاویزی فراهم کنند، اما خردمندان و نکته‌بینان می‌دانند و می‌فهمند که این فیلم نشانی از صداقت و صمیمیت درخشانی را به‌همراه دارد. عالی‌ترین سمت کشور را به کسی پیشنهاد می‌کنند و او با برافروختگی پای بر نفس خود می‌گذارد و نمی‌پذیرد».


او در پایان با ذکر تعبیری از امام چهارم شیعیان نوشت:


و لا ترفعنی فی الناس درجة الّا حططتنی عند نفسی درجة مثلها. مرا در میان مردم علوّ مقام مبخش، مگر آن که در درونم حس فروافتادگی بیشتر شود.

عطاءالله مهاجرانی که زمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دورهٔ اول ریاست‌جمهوری محمد خاتمی بود. در ششم مرداد سال ۱۳۸۳ به اتهام ترک نفقه، عدم ثبت واقعه ازدواج و فریب در امر ازدواج، روانه زندان شد و ۴ روز بعد، با ارائه وثیقه آزاد شد. مهاجرانی در همان جلسه مرداد ۸۳، تعهد می‌کند که ظرف یک ماه نسبت به اخذ رضایت شاکی خود، اقدام کند، اما چند ماه بعد، از کشور خارج شده و تاکنون بازنگشته است. او هم اکنون ساکن بریتانیاست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy