Friday, Jan 12, 2018

صفحه نخست » بحث جنجالی «اصغر فرهادی» و «هدیه تهرانی» درباره اعتراض‌های گسترده ایران


asghar-farhadi-hedyeh-tehrani.jpgصدای آمریکا: در پی تظاهرات گسترده مردمی در ایران و اعتراض به حکومت در شهرهای مختلف، تعدادی از سینماگران داخل کشور با انتشار پیام در شبکه های اجتماعی به این جریان واکنش نشان دادند.

به گزارش صدای آمریکا در روزهای اخیر شاهد اظهار نظر چهره هایی چون تهمینه میلانی، حمید فرخ نژاد، مهناز افشار، ترانه علیدوستی، مهدی کرم پور و پریناز ایزدیار در این رابطه بودیم اما سخنان اصغر فرهادی کارگردان سرشناس و برنده دو جایزه اسکار تازه ترین پیامی است که درباره این تظاهرات و برخورد خشونت آمیز حکومت با معترضین منتشر می شود.

این پیام در برخی از سایت های خبری داخلی و صفحات شخصی این هنرمند در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

بخشی از نامه اصغر فرهادی :

آنچه در این سالها بخشى از مردم را به اعتراض در شکلهای مختلف واداشته، پرسشهای بی‌ پاسخی‌ است که در طی این چند دهه در همه زمینه‌ ها از سر پنهان‌ کاری و مصلحت‌ جویی یا نادیده گرفته شده و بی‌ پاسخ مانده و یا به آن‌ها پاسخ‌های غیرواقعی و توهم‌ آلود داده شده.

بی ‌اعتنایی به چرا‌ها و پرسشهای انباشته شده در جامعه، برخلاف تصور کسانی که بالا‌ترین وظیفه‌ شان پاسخ‌گویی‌ است، حاصلش نه فراموشی و آرامش که تحقیر اجتماعی ا‌ست و زخم ملتهب تحقیر، مهم‌ترین و قوی‌ترین عامل خشم. هیچ خشمی به اندازه خشم تحقیرشدگی ماندگار و عمیق نیست. به سکوت واداشتن، بازداشت و تهدید پرسش‌گران به معنای از میان رفتن پرسشها نیست. پرسشها باقی‌اند و در گوشه ذهنها در حال تکثیر.

با تأثر و همدردی با خانواده‌های داغدار و همه آسیب‌دیدگان این اعتراضات و یاد نوجوان عزیز همشهری‌ام «آرمین صادقی» که این روز‌ها چشم‌های سرشار از میل به زندگی‌اش لحظه‌ای از نظرم دور نمی‌شود.»

واکنش هدیه تهرانی

اما پس از انتشار این نامه، هدیه تهرانی بازیگر سرشناس ایرانی و هنرمندی که سابقه همکاری با اصغر فرهادی را در کارنامه حرفه ای خود دارد، پیامی در پاسخ به او منتشر کرد که در برخی از سایت های خبری و شبکه های اجتماعی منعکس شد.

بخشی از پاسخ هدیه تهرانی :

" نه آقای فرهادی، به گمانم مسئله جسارت سوال پرسیدن نیست! مسئله پاسخ به پرسشها نیست.

درد مردم چرایی نیست، چرایی فقر، بیکاری و بیماری، درمان، دارو و تامین اجتماعی و بیمه، کمبود امکانات برای معلولان، جانبازان، درد وجود بچه‌ های کار، بچه‌ های بی سرپرست، زنان بی سرپرست، گور خوابی، فروش اعضای بدن، مشکلات زنان سرپرست خانواده، فارغ‌ التحصیلان بیکار، کارگران و کارمندان و دستمزدهای ناچیز، وام و بهره‌های کلان، مصائب کشاورزان، بی خانمانی، بدبختی‌های حاصل از سیل و زلزله و چادر نشینی، انواع آلودگی، اعتیاد، فساد و فحشا، سرنوشت کودکان، ناامیدی و رنج مردان و تبعیض علیه زنان، سرگردانی نخبگان گمنام، سرخی صورت اکثریت هنرمندان از سیلی خودشان، زندانیان زن و مرد دربند به خاطر فقر ، نابودی جنگل‌ها ، دریاچه‌ها ، تالاب ها ، ریز گردها ، مرگ طبیعت و انقراض جانداران و آدم‌ها و بیش و بیش.....‌

نه آقای فرهادی، مردم چرایی این دردها و ناهنجاریها را می ‌دانند و به دنبال پاسخ به پرسش‌هایشان فریاد نمی‌زنند... مردم دردشان را فریاد می‌زنند و فقط زندگی، خوبی، صلح، آرامش و آزادی می‌ خواهند ، حق تنفس بدون درد بدون خون بدون خشم ، مردم چرائی داغ مادران ایران را می‌ دانند و سرزمین مادری دارمان را می شناسند."

بحث این دو سینماگر ایرانی بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت و با واکنش های متفاوتی از سوی کاربرانی همراه بود که موافق یا مخالف یکی از این هنرمندان هستند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy