Monday, Jan 15, 2018

صفحه نخست » اعتراض خانواده‌های جانباختگان نفتکش سانچی به نماینده رئیس جمهوری + فیلم

sanchi1_011518.jpgیورونیوز - «۳۲ نفر بدون کفن و دفن مردند، بدون سر قبر مردند، فوت شدند، خانواده هایشان ضجه زدند بعد از ۱۰ روز آمده اند برای همدردی. همدردی یعنی چی؟»

خانواده و نزدیکان خدمه نفتکش سانچی در پی غرق شدن این نفتکش و جانباختن تمام خدمه روز یک شنبه با حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری دیدار کردند که از سوی حسن روحانی برای دیدار با این خانواده ها ماموریت داشت.

یکی از بستگان این جانباختگان در جلسه در حالی که اعتراضش را فریاد می‌زد خطاب به خبرنگاران و نماینده رئیس جمهوری گفت: «۳۲ نفر بدون کفن و دفن مردند، بدون سر قبر مردند، فوت شدند، خانواده‌هایشان ضجه زدند بعد از ۱۰ روز آمده‌اند برای همدردی. همدردی یعنی چی؟»

حسینعلی امیر، نماینده رئیس جمهوری در دیدار با خانواده های جانباختگان گفت: «به نمایندگی از آقای رئیس جمهور خدمت خانواده های محترم، خواهران و برادران عزیز و شریف که عزیزان خودشان را در این حادثه سخت و دلخراش از دست دادند.»

اعتراض خانواده‌های جانباختگان این حادثه به مقامات دولتی درباره چندین موضوع بوده است.

نخستین اعتراض این خانواده عدم ابتکار عمل مقامات دولتی برای بسیج جامعه بین المللی و خصوصا چین برای کمک به خدمه این نفتکش است. این خانواده‌ها معتقدند اگر مقامات دولتی سریع‌تر دست به کار می شدند و فشار بیشتری به چین می‌آورند احتمال نجات خدمه این کشتی وجود داشت.

کارشناسان می‌گویند شدت انفجار به حدی بوده است که کشتی‌های امدادی تا روزها نمی‌توانستند نزدیک این نفتکش شوند. با این حال ابهامات زیادی در این ارتباط وجود دارد از جمله برخی اظهار نظرها درباره این موضوع که چینی‌ها ترجیح داده‌اند نفتکش بسوزد تا آلودگی دریایی در اثر نشت نفت کمتر شود.

با این وجود کارشناسان منتظر انتشار محتوای جعبه سیاه این نفتکشند تا بر اساس آن بتوانند اطلاعات بیشتری درباره چرایی این حادثه و برخورد یک کشتی با نفتکش منتشر کنند.

انتقاد دیگر خانواده های خدمه این نفتکش به عدم اطلاع رسانی سریع صدا و سیما بود. آنها معتقدند که صدا و سیما منفعلانه عمل کرده اند و این حادثه و نگرانی خانواده ها را نادیده گرفته است.

نفتکش سانچی با محموله معیانات گازی و نفت سبک از عسلویه به مقصد کره جنوبی حرکت کرده بود.

نفت‌کش سانچی، بزرگترین فاجعه زیست محیطی دریایی ۲۵ سال گذشته

این بزرگترین حادثۀ نشت نفت در دریا از سال ۱۹۹۱ میلادی به اینسو است یعنی زمانی که کشتی دیگری حامل ۲۶۰ هزار تن نفت در سواحل آنگولا نشت کرد.

انفجار و غرق شدن نفتکش ایرانی «سانچی» روز یکشنبه در دریای چین شرقی و در نزدیکی منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن، بدترین فاجعۀ زیست محیطی دریایی طی دهه‌های گذشته محسوب می‌شود.

این بزرگترین حادثۀ نشت نفت در دریا از سال ۱۹۹۱ میلادی به اینسو است یعنی زمانی که کشتی دیگری حامل ۲۶۰ هزار تن نفت در سواحل آنگولا نشت کرد.

بنا بر اعلام رسانه‌های چین و مقامات ژاپن در روز دوشنبه، در پی این حادثه یک لکه نفتی بزرگ به وسعت ۱۰ مایل مربع (۱۸ و نیم کیلومتر) بر روی سطح دریا بوجود آمده و دود سیاه ناشی از این انفجار و آتش‌سوزی پس از آن نیز همچنان بخش قابل توجهی از منطقه را فرا گرفته است.

بنا بر اعلام تلویزیون دولتی چین، لکۀ حاصل از نشت نفت همچنان رو به گسترش است و این موضوع نگرانی‌ها دربارۀ آسیب‌های زیست محیطی وارده بر اکوسیستم و گونه‌های مختلف نهنگ‌ها، ماهیان، دیگر آبزیان و پرندگان را افزایش داده است.

تلاش‌ها برای پاکسازی سطح دریا آغاز و جستجوی گستردۀ تیم‌های امداد برای پیدا کردن بازماندگان این حادثه متوقف شده است.

نفتکش «سانچی» که ۱۳۶ هزار تن (حدود یک میلیون بشکه) میعانات گازی و نفت خام سبک و بشدت قابل اشتعال را حمل می‌کرد، پس از برخورد با کشتی باری چینی «کریستال» در ۶ ژانویه دچار انفجار و آتش‌سوزی و سرانجام عصر یکشنبه ۱۴ ژانویه غرق شد.

بنا بر اعلام گارد ساحلی ژاپن در روز دوشنبه، دود سیاه همچنان از منطقه‌ای که این نفتکش آتش گرفته و غرق شده متصاعد می‌شود.

کارشناسان می‌گویند آسیب‌هایی که غرق شدن این نفتکش به محیط زیست وارد می‌کند بسیار بیشتر از آسیب‌های ناشی از سوختن نفت بر روی سطح آب و گسترش دود سمی آن است.

اکنون با غرق شدن این کشتی، علاوه بر باقیماندۀ نفت سبک، سوخت بنزین نفتکش و همچنین سوخت سنگینی که به حرکت درآورندۀ موتورهای کشتی بودند نیز وارد آب‌ها می‌شود.

سوخت بنزین یکی از کثیف‌ترین نوع سوخت‌ها است و پس از نشت در دریا، کمتر انفجاری اما بسیار سمی‌تر خواهد شد و به این ترتیب به زندگی بسیاری از موجودات دریایی پایان خواهد داد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy