Tuesday, Jan 16, 2018

صفحه نخست » برداشت احمد شیرزاد از نتایج اعتراضات اخیر

Ahmad_Shirzad.jpgاعتماد ـ اعتراضات اخیر از جهتی رخداد یک شکاف را در جامعه نشان داد که می‌توان از آن به شکاف بین نسلی، اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد. حتی کسانی که معتقدند به سبب تحریک خارجی این اعتراضات رخ داده نیز منکر وجود شکاف‌های داخلی و نارضایتی‌ها نیستند، ممکن است منشأ این نارضایتی‌ها را به جناح مقابل نسبت دهند اما به هر حال قبول دارند که نارضایتی‌هایی وجود دارد.

آنچه اهمیت دارد این است که در سطح سیاسی تجربه گرانقدری اتفاق افتاده که نشان می‌دهد اگر بین نهادهای حاکمیت وحدت عمل و برنامه‌ریزی وجود داشته باشد، مساله خیلی سریع و بدون هزینه بالا جمع می‌شود. به دلیل همکاری‌های بین دستگاه‌ها و نخبگان سیاسی کشور اعتراضات و ناآرامی‌های کشور با کمترین هزینه جمع و جورشد. خارجی‌هایی که خیز گرفته بودند تا با هجوم تبلیغاتی علیه نظام کارهایی انجام دهند، دست‌شان خالی شد. برخورد نیروهای امنیتی و صبوری آنها با تظاهرات‌کنندگان سبب شد تا دامنه ماجرا بالا نرود. با درایت‌های سیاسی از سوی دولت، در سطح استان‌ها و شوراهای تامین استان و شهرستان‌ها، مسوولان سریع وارد عمل شده و متحد عمل کردند. آقای جهانگیری نیز روز گذشته به مساله وحدت و هماهنگی ملی اشاره کردند که زمینه‌ای اقتصادی داشت اما به نظر می‌رسد که در امتداد تجربه روزهای اخیر این موضوع را مطرح می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که اگر در سطح دستگاه‌های حاکمیت انسجام عمل وجود داشته باشد و گفت‌وگوهای جدی ملی صورت بگیرد، می‌توانیم خیلی از مشکلات را حل کنیم.

به عنوان نمونه در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی خیلی ساده‌انگارانه است اگر تصور شود که فقط دولت می‌تواند در این خصوص کاری انجام دهد. قوه قضاییه در مساله سرمایه‌گذاری خارجی بسیار تاثیرگذار است. ما باید به سرمایه‌گذار‌های خارجی امنیت دهیم تا ببینند که امنیت سرمایه حفظ شده و اموال فرد مصادره نمی‌شود. اینکه سرمایه‌گذار بتواند سود حاصل از سرمایه‌اش را به راحتی منتقل کند، بسیار اهمیت دارد. در داخل کشور برخی تصور می‌کنند، سرمایه‌گذار خارجی باید فی‌سبیل‌الله در کشور فعالیت اقتصادی انجام دهد. از این جهت گفت‌وگوی ملی بر اساس تجربه روزهای اخیر و اعتراضات به وجود آمده در کشور باید در دستور کار قرار بگیرد. همه باید بپذیریم که حل مشکلات کشور جز با انسجام درونی ممکن نخواهد شد.

احمد شیرزاد

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy